Huvudmeny

En gul näbbmus

Startat av Ersa, 03 november 2009, 22:44:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 09:55:14 AM
Intressant ändå att bilisterna och taxiförarna i Umeå i media än idag hävdar att "inte en enda buss" blinkar vänster när de startar från hållplatser. Mycket märkligt med tanke på spärren! ;)

Jo, det hävdas i Borås ibland också. Och det var också sådana dispyter mellan bilister och bussförare som gjorde att verkmästaren vid Stadsbussar i Borås kom på den här uppfinningen. Men om det sedan finns bussförare som bara blinkar en bråkdels sekund så hjälper det ju inte mycket. Systemet skyddar mot glömska, inte mot nonchalans.

buskörare

Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 09:55:14 AM
"Vänsterblinkspärren" har ju diskuterats ofta här i forumet. :)

Många år efter Borås började Polarbuss beställa denna funktion på sina sina sex korta Neoplanare av 1998 års modell, men på de första OmniCity av 1999 års modell man köpte gick funktionen inte att få. Först 2001 årsmodell fick alla Scanior till Umeå vänsterblinkersspärr även de. Detta i samband med att man även fick välja till dörrknappar som passagerarna själva kunde öppna dörrarna med. Det var samma årsmodell som Danielssons Volvo B10BLE Vegor för Brunflotrafiken, även de med samma spärr.

Intressant ändå att bilisterna och taxiförarna i Umeå i media än idag hävdar att "inte en enda buss" blinkar vänster när de startar från hållplatser. Mycket märkligt med tanke på spärren! ;)

Vi hade det på alla våra bussar i Örebro, även på OmniCity från 1999. Men det kanske var ditfixat i andra hand. Det är åtminstone borttaget nu när en av dom "rullar" på Lidingö.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 november 2009, 09:58:19 AM
Jo, det hävdas i Borås ibland också. Och det var också sådana dispyter mellan bilister och bussförare som gjorde att verkmästaren vid Stadsbussar i Borås kom på den här uppfinningen. Men om det sedan finns bussförare som bara blinkar en bråkdels sekund så hjälper det ju inte mycket. Systemet skyddar mot glömska, inte mot nonchalans.

Men man kan kombinera blinkspärren med en funktion som gör att fordonet blinkar hela tre gånger oavsett om man fjuttar till spaken en bråkdels sekund. Den funktionen fanns på en ny BMW jag provkörde för något år sedan. Mycket bra funktion vid filbyten på svenska motorvägar, som gör att även den svenske bilistens bil blinkar mer än bara en halv sekund! :)

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 01:03:28 AM
984 kr är väl vad man betalar i skatt per år om ens gamla buss drivs med etanol eller biogas. Då anser väl staten att den är oerhört miljövänlig jämfört med en helt ny dieselbuss.

Gäller även nya Biogas och Etanol bussar.

yngrot

Apropå bensinförbrukningen hörde jag när jag körde dessa "monster" i Borås att de låg på 8-9 liter per mil...  Borås staden med uppför åt alla håll efter stoppen på Södra torget.... De var svårkörda i halka oxå då den största tyngden låg på vänster framhjul alldeles oavsett förarstorleken... ;D   hemska på sommaren med all värme från motron vilket blev mycket värre när de blev bensindrivna...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

UglyJazz

Ja det stämmer bra det där med viktfördelningen. Skulle mellan tummen och pekfingret tippa på en viktfördelning 25/75 på framaxeln mellan hö/vä. Har nog aldrig varit med om att det spunnit på vänster fram ens vid grövsta blixthalkan...

Vändradien var ju en annan charmig sak med dom där. En stor fotbollsplan eller en bandybana är lagom att vända på.

Var det inte så att hel/halvljusreglaget satt i en trampknapp på golvet med en nästan osynlig minimal blå indikatorlampa i panelen som alltid doldes väl av rattkransen också? Det var nog fler än en bilist som trodde man var rejält mörkrädd.

När man använde den elektriska rampen i fram var det ju lugnast om man redan hade bullerproppar i, vilket ju inte skadade vid normalkörning heller...

Jag minns ett tillfälle när polisen kom och påtalade att det minsann bara var en minuts tomgångskörning i hans stad när jag skulle köra den förhatliga rampen.
Det tog ju gott och väl en minut att fälla ut rampen och in igen, men stängde man av motorn funkade inte skiten.
Minns att länsman gjorde att det blev fem extra tomgångskörningsminuter, så det är väl mitt fel att polarisarna smälter nu...

Jag slapp böter, men det var nog inte helt långt ifrån den gången...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Niclas Rosenius



   Hej!

   Våra första nlbbmöss var bensindrivna och var riktigt tkrstiga. Har inga siffror tyvärr. Vi köpte någr@ begagnade också varav en tror jag var dieselmotor i.

   Lyckligvis försvinner dessa till nästa höst och ersätts med korta biogas MAN.

   //Niclas

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 04 november 2009, 15:10:54 PM
Men man kan kombinera blinkspärren med en funktion som gör att fordonet blinkar hela tre gånger oavsett om man fjuttar till spaken en bråkdels sekund. Den funktionen fanns på en ny BMW jag provkörde för något år sedan. Mycket bra funktion vid filbyten på svenska motorvägar, som gör att även den svenske bilistens bil blinkar mer än bara en halv sekund! :)

Ja det är inte dumt. Noterade det på jobbets VW Transporter.

lil-sis

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 november 2009, 23:12:14 PM



   Lyckligvis försvinner dessa till nästa höst och ersätts med korta biogas MAN.

 

Tack och lov. Då kan man fundera på "lista 91" sen. För passagerarna där är hemskt trevliga men överväger i mina ögon inte bussarna  :-X

yngrot

Citat från: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 22:25:07 PM
Ja det stämmer bra det där med viktfördelningen. Skulle mellan tummen och pekfingret tippa på en viktfördelning 25/75 på framaxeln mellan hö/vä. Har nog aldrig varit med om att det spunnit på vänster fram ens vid grövsta blixthalkan...

Vändradien var ju en annan charmig sak med dom där. En stor fotbollsplan eller en bandybana är lagom att vända på.

Var det inte så att hel/halvljusreglaget satt i en trampknapp på golvet med en nästan osynlig minimal blå indikatorlampa i panelen som alltid doldes väl av rattkransen också? Det var nog fler än en bilist som trodde man var rejält mörkrädd.

När man använde den elektriska rampen i fram var det ju lugnast om man redan hade bullerproppar i, vilket ju inte skadade vid normalkörning heller...

Jag minns ett tillfälle när polisen kom och påtalade att det minsann bara var en minuts tomgångskörning i hans stad när jag skulle köra den förhatliga rampen.
Det tog ju gott och väl en minut att fälla ut rampen och in igen, men stängde man av motorn funkade inte skiten.
Minns att länsman gjorde att det blev fem extra tomgångskörningsminuter, så det är väl mitt fel att polarisarna smälter nu...

Jag slapp böter, men det var nog inte helt långt ifrån den gången...



Jo visst var det helljusknapp på golvet...  än värre var det från början då var det en blinkerspak på varje sida om ratten men det ändrades på till Sverige leveransen som väl var ..  Inte kunde man heller tända förarlampan när motorn var avstängd utan man satt där i mörkret. Det enda som funka när motorn var av var den otroligt starka innerbelysningen . Men detta fick omgående ändras så man kunde tända bara ena sidan  med lysrör ingen såg ju ut genom bussen..  förarlampan ändrades oxå... Man saknar inte dessa bussar om man säger så... Apropå tomgång så blev jag uppropad av trafikförman att de klaga på Hestra sjukhem att bussen stod med motorn på..vilket den inte gjorde men däremot gick ju kylfläkten för  det överhettade motorrummet vilket lär lätt mycket...De med bensin blev ju så varma att vänster däck vulkade... tändkablar smälte....mm...

Ursäkta jag citera hela inlägget...  :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

psy

Bensindriften hade väl något form av miljöskäl i början av 90-talet, innan debatten om koldioxid hade tagit fart. Om jag minns rätt tyckte man det var miljövänligt med bensinmotor plus katalysator. När sedan katalysator och partickelfilter kom till dieselmotorer blev det hopplöst ute att köra buss med bensinmotor. Koldioxidutsläppen måste vara ansenliga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Nilsson skrivet 05 november 2009, 18:07:30 PM
Bensindriften hade väl något form av miljöskäl i början av 90-talet, innan debatten om koldioxid hade tagit fart. Om jag minns rätt tyckte man det var miljövänligt med bensinmotor plus katalysator. När sedan katalysator och partickelfilter kom till dieselmotorer blev det hopplöst ute att köra buss med bensinmotor. Koldioxidutsläppen måste vara ansenliga.

Ja, vid den här tiden var dieselmotorn betydligt skitigare än bensinmotorn. Bensinen var förhållandevis billig så där var inget större hinder. Det beställdes till och med en fullstor bensinbuss, Ontario V, till Linjebuss i Göteborg. Den lär ha dragit 12 liter milen. Bussen köptes sedan av Göteborgs Kyrkliga Stadsmission, som körde högst 100 mil om året med den och mest använde den för stationär uppställning. Detta var den äldre buss som klarade miljözonerna och därmed var den ändå en bra affär för dem.