Huvudmeny

En gul näbbmus

Startat av Ersa, 03 november 2009, 22:44:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Att de blev gula när det begav sig var ju en smidig lösning för att skilja sig från mängden. Men ersättarna får gärna ha samma gröna färg som övrig stadstrafik, för att inte förväxlas med alla gula landsbygdsfordon. Undrar om det finns någon köpare av dessa när de ska bort?

Simon Bertilsson

Oj!
Jag trodde de där var historia, men jag hade visst fel. Jag har minnen från att ha åkt bussar av den här typen som regionbussar mellan Hörby och Höör när jag var liten. Borde vara minst 15 år sen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2009, 22:44:59 PM
Att de blev gula när det begav sig var ju en smidig lösning för att skilja sig från mängden. Men ersättarna får gärna ha samma gröna färg som övrig stadstrafik, för att inte förväxlas med alla gula landsbygdsfordon. Undrar om det finns någon köpare av dessa när de ska bort?

Jag har faktiskt träffat på folk på senare tid som tror att de här har ett samband med de gula länsbussarna på landsbygden. Så det enda smidiga är givetvis att efterträdarna blir gröna

I Sverige lär de aldrig bli sålda. Finns nog ingen inom Sverige som vill ha dessa. Men utanför Sverige kanske det finns någon? Kan tänka mig att någon österut kan vilja ha dessa om priset är hyggligt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 november 2009, 22:50:54 PM
Oj!
Jag trodde de där var historia, men jag hade visst fel. Jag har minnen från att ha åkt bussar av den här typen som regionbussar mellan Hörby och Höör när jag var liten. Borde vara minst 15 år sen.

De borde varit historia här med. Den äldre serien av dessa var troligen ungefär jämngamla med de som du åkt med i Höör och Hörby. Dessa är sedan flera år borta. Tyvärr köptes det in nya av den här typen så sent som 2000 och dessa är alltså betydligt nyare än motsvarande i andra orter. Det är dessa sena exemplar som dessvärre finns kvar. Men nu är det meningen att de äntligen ska bort

Varför det köptes nya Ontario II så pass sent i Uppsala har jag aldrig begripit. Men den dagen den sista fasas ut ska jag fira
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AO

Har sett nöbbmöss på flextrafiken väldigt ofta sista tiden, finns "flexbuss"-bussarna kvar?

psy

Det gick bensindrivna sådana om jag inte minns helt fel?
Är de där i Uppsala också det?

AO

Citat från: Olof Nilsson skrivet 03 november 2009, 23:47:38 PM
Det gick bensindrivna sådana om jag inte minns helt fel?
Är de där i Uppsala också det?

Näbbmössen i Uppsala drivs av biogas.

Niklas Bygdestam

Citat från: AO skrivet 03 november 2009, 23:51:07 PM
Näbbmössen i Uppsala drivs av biogas.

Ja dagens näbbmöss går med biogas. Men den gamla serien som har varit borta i flera år gick inte på biogas. Tyvärr minns jag inte om de gick på diesel eller bensin

Danne B.

Dom är ju klart märkliga både gällande design och teknik dom där...

Kikade lite på Transportstyrelsens hemsida på den där och 984:- per år i årsskatt är ju inte illa alls! ;)

Under tilläggsinformation hittade jag följande som avviker från mängden:

DISPENS:FRÄMRE KÖRRIKTNINGSVISARE EJ TYPGODKÄND

STÖLDSKYDD AV GODKÄND TYP SAKNAS,FORDONET FÅR ANVÄNDAS ENDAST I INRIKES LINJETRAFIK.

:)

Som sagt, udda små bussar...

//Danne

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 04 november 2009, 00:50:09 AM
Kikade lite på Transportstyrelsens hemsida på den där och 984:- per år i årsskatt är ju inte illa alls! ;)

984 kr är väl vad man betalar i skatt per år om ens gamla buss drivs med etanol eller biogas. Då anser väl staten att den är oerhört miljövänlig jämfört med en helt ny dieselbuss.

Peter L

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2009, 00:07:37 AM
Ja dagens näbbmöss går med biogas. Men den gamla serien som har varit borta i flera år gick inte på biogas. Tyvärr minns jag inte om de gick på diesel eller bensin

De som fanns i Lund gick på bensin i alla fall.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 november 2009, 00:07:37 AM

De första Orion II/Ontario II som importerades gick på diesel och de senare på bensin, förutom då de till Uppsala som går på biogas. Jag vet inte när brytpunkten var men de flesta var i alla bensindrivna. Bensinförbrukningen uppges till 6 liter milen enligt vissa bussägare, men enligt BL Teknik var den "bara" 4-5 liter.
Över 100 sådana bussar importerades genom BL Teknik, ett dotterföretag till Borås Lokaltrafik, så de har en gång varit vanliga runtom i landet.

UglyJazz

Dom fanns med V8:or i bensindrivet utförande också.
Den levererade cirka 200 hk, vilket gav ganska slöa prestanda med accelerationstid från 60-80 km/h på cirka nio minuter. I alla fall kändes dom så. Den väger trots allt som en fullstor tex CR112, men är bara hälften så stor. Bensinförbrukningen låg vad jag minns på 6-8 liter per mil beroende på vem som gasade...
Dom bensindrivna gjorde ungefär 99 km/h i toppfart och var inte spärrade på något sätt. Dom varvade ur i den farten ändå.

Andra specialare dom hade var tryckluftdrivna vindrutetorkare med ett reglage för vänstertorkaren och ett för högertorkaren.
Detta förde med sig att det var omöjligt att få torkarna att gå lika fort eller ens ungefär samtidigt.
Den ena svepte ofta lagom medan den andra slog med ett intensivt flabap-flabap-flabap... Torkarbladen går inte ens lika fort utåt som inåt heller.

Man var också tvungen att blinka vänster, om så bara för en bråkdels sekund, för att dörrbromsen skulle släppa varje gång dörren varit öppen för att kunna köra iväg.

Petitesser? Nja, det är vad man minns av dom där öken...

Jo, förresten lossnade avgasröret för mig vid ett tillfälle direkt efter grenrören och då lät den manligt, det var V8-ljud när det är som mest raggarbilsfaktor. Folk tittade efter raggarbilen som drog fullgas mellan husen, men det enda som kom var en Dalatrafikmålad Mjuka-Linjen-Buss...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Staffan Sävenfjord

Citat från: UglyJazz skrivet 04 november 2009, 08:28:40 AM
Man var också tvungen att blinka vänster, om så bara för en bråkdels sekund, för att dörrbromsen skulle släppa varje gång dörren varit öppen för att kunna köra iväg.

Detta sammanhänger med att Borås Lokaltrafik genom sitt dotterföretag BL Teknik var generalagent. Denna konstruktion har funnits i Borås sedan länge, sannolikt sedan 1950-talet då de första bussarna med dörrbroms kom, och är uppfunnen av en verkmästare vid dåvarande Stadsbussar i Borås.
Om montaget gjordes i Borås eller i Kanada låter jag vara osagt, men det senare är ganska troligt och kan då bero på att de första näbbmössen beställdes och specades av BL. Sedan har man fortsatt av bara farten så att säga.

Ersa

"Vänsterblinkspärren" har ju diskuterats ofta här i forumet. :)

Många år efter Borås började Polarbuss beställa denna funktion på sina sina sex korta Neoplanare av 1998 års modell, men på de första OmniCity av 1999 års modell man köpte gick funktionen inte att få. Först 2001 årsmodell fick alla Scanior till Umeå vänsterblinkersspärr även de. Detta i samband med att man även fick välja till dörrknappar som passagerarna själva kunde öppna dörrarna med. Det var samma årsmodell som Danielssons Volvo B10BLE Vegor för Brunflotrafiken, även de med samma spärr.

Intressant ändå att bilisterna och taxiförarna i Umeå i media än idag hävdar att "inte en enda buss" blinkar vänster när de startar från hållplatser. Mycket märkligt med tanke på spärren! ;)