annorlunda modell

Startat av Ulf Fernestad, 02 november 2009, 20:40:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Hittade detta objekt på tradera,en sj buss cf:are, bakom så kommer Säffle reseservice, men vad är det för modell på karossenhttp://www.tradera.com/Goteborg-Centralstationen-med-gamla-bussar-och-bilar-auktion_100886836

Lulebjörnen

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 02 november 2009, 20:40:42 PM
Hittade detta objekt på tradera,en sj buss cf:are, bakom så kommer Säffle reseservice, men vad är det för modell på karossenhttp://www.tradera.com/Goteborg-Centralstationen-med-gamla-bussar-och-bilar-auktion_100886836
VBK eller Arna är väl tillverkaren? modell får väl nån bussexpert svara på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 02 november 2009, 21:35:29 PM
VBK eller Arna är väl tillverkaren? modell får väl nån bussexpert svara på.

Jag skulle nog sätta en slant på en Lier. Arna kan nog uteslutas eftersom den sålts till Sverige i bara något enstaka exemplar.

Niklas Bygdestam

Den andra bussen på bilden är visst en CF. Går denna att identifiera? I alla fall kanske någon kan identifiera vilken serie den kan ha tillhört?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebjörnen

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2009, 22:09:53 PM
Jag skulle nog sätta en slant på en Lier. Arna kan nog uteslutas eftersom den sålts till Sverige i bara något enstaka exemplar.
En Lier såg jag för inte så länge sen på ett industriområde, den varianten med den fula (spetsiga) fronten. Det var visserligen en husbuss så det gick inte att se riktigt hur den såg ut med fönster osv. Men jag tyckte att den såg helt annorlunda ut än bussen på vykortet.
Dessutom verkade det bo några luringar i bussen som rökte och brölade så det var inte riktigt läge att undersöka skapelsen närmare.

Larvik kanske?
www.rhf.no/lister/Larvik%20-%20HF.xls kan man hitta att Säffle reseservice hade ett antal vagnar med Larvikskaross genom åren. Kan det vara någon av S 221/Volvo B635, S 499 Sc-V B56, S 273/Sc-V BF76, S254/Volvo B54?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 03 november 2009, 12:36:07 PM
En Lier såg jag för inte så länge sen på ett industriområde, den varianten med den fula (spetsiga) fronten. Det var visserligen en husbuss så det gick inte att se riktigt hur den såg ut med fönster osv. Men jag tyckte att den såg helt annorlunda ut än bussen på vykortet.

Det finns ett par olika karossvarianter hos Lier. I övrigt kan jag bara hänvisa till det Lasse Ö skrev.

Mats Karlsson

Det här rör sig säkert om en tidig Lier på ScV BF76-chassi. Det syns på de lutande sidofönstren som blev raka på senare modeller. En kvalificerad gissning är att det kanske rör sig om S171 EGT611 med chassinr 522409. Den ägdes ursprungligen av Milton Svensson i Åmål med reg.nr P581 och hamnade 1968 hos Säffle Reseservice där den blev kvar till 1976. Därefter blev den turnébuss för Jan Rodhes orkester.

Är det någon som möjligen har en bild på denna buss så att vi kan avgöra om det är denna eller inte som syns på ovan vykort? I varje fall verkar stolsavståndet vara väl tilltaget på bussen på vykortet. Jag kan räkna till ca 10 rader vilket skulle betyda ca 40 platser. Miltons buss rymde 41, så det skulle kunna vara just denna.

Milton Svensson körde väl en del för Riksteatern, så bussen var säkert beställd för just det ändamålet, dvs med lite större palst för benen.