Är detta en f.d Nilsbuss?

Startat av Buss-Hasse, 01 november 2009, 18:51:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Försöker mig se gamal LYU framför mig, det mesta utan framrutan stämmer. Är det något som vet?

Buss-Hasse

virtual1

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 01 november 2009, 18:52:12 PM
Kan inte lägga in bilder...här kommer länk iallafall.

http://www.fotobus.msk.ru/photo/180404/

Lacken ser ju ut som en gammal Linjebuss/Connex, men #38 hos dem är det inte IAF...

Greger Larsson

Buss-Hasse

Tack för snabb och bra information. Jo, det är rätt - LYU såldes till Göteborgs spårvägar så jag blev lite tveksam på lacken. (skulle ju vara konstigt att Linjebuss/Connex köpt den efter dom). Attans - jag var så nära. Bara å leta vidare...

Buss-Hasse

Vad hade LYU 192 för lack hos GS? Är det någon som vet något om dess historia därefter?

Peter Öden

Hej !

Bussen anges som avregistrerad så den torde väl ha exporterats någonstans ?
Frågan är bara när ??

Mvh Peter Ö

S Svensson

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 01 november 2009, 19:53:54 PM
Vad hade LYU 192 för lack hos GS? Är det någon som vet något om dess historia därefter?

Turistvagnslack. Även om LUY492 användes i linjetjänst. Har möjligen hamnat utomlands,kanske Polen,där GS vagnar ofta hamnar.

Buss-Hasse

Och vad innebär GS turistbusslack? var ju inte direkt någon turistvagn. Halvturiststolar utan toalett.....

virtual1

Citat från: Greger Larsson skrivet 01 november 2009, 19:35:09 PM
Fd LB383/NWX131

Fast NWX131 stpr som LB382 hos SBH, samt att den gått till Hölö, visst kan den väl ha blivit räddad från demonteringsdöden, men hur många har gjort det som vart där?

Greger Larsson

Citat från: virtual1 skrivet 01 november 2009, 21:06:43 PM
Fast NWX131 stpr som LB382 hos SBH, samt att den gått till Hölö, visst kan den väl ha blivit räddad från demonteringsdöden, men hur många har gjort det som vart där?

Korrekt.. lyckades med att både skriva fel LB-nr och vända bokstäverna; NXW131 och LB382 ska det vara. Bussen tillhörde den "batch" med bussar som skrevs över på AB Dem när Olofström avvecklades. Det var väl över tvåhundra bussar som man hade kvar i papperen, de flesta exporterade långt innan 2007.

Brollan

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 01 november 2009, 20:28:29 PM
Och vad innebär GS turistbusslack? var ju inte direkt någon turistvagn. Halvturiststolar utan toalett.....
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 01 november 2009, 19:53:54 PM

Är det den här du tänker på?
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GS/Nummerserier/000/slides/GS_015_garaget_Inlag_ind_omr_Kungsbacka_040604.html

Buss-Hasse

Tusen tack, där har vi den!!!

Skall försöka söka vidare på ev. export. Vilka sidor skall man gå in på när det gäller Polen? På ryssland har jag hittat www.fotobus.msk.rum som verkar bra.

Esbjörn

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 02 november 2009, 09:24:45 AM
Tusen tack, där har vi den!!!

Skall försöka söka vidare på ev. export. Vilka sidor skall man gå in på när det gäller Polen? På ryssland har jag hittat www.fotobus.msk.rum som verkar bra.

LYU492, som är det rätta regnumret stod på Tallinkexporten i Frihamnen den 17 april 2005.

Ulf Berlin

Hej.
LYU 492 stod åtminstone på Tallinn/Riga exporten i Värtan i Stockholm 2005-04-25
tillsammans med FXD 226(GS 12)och LUY 563(vanHool från VänersborgsLinjetrafik)./Ulf