Huvudmeny

Oasis of the Seas

Startat av Daniel P, 01 november 2009, 17:20:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel P

Någon som följt dess färd? Inatt passerades Stora Bält-bron med mindre än en meters marginal...svettigt!  :)

Varför använde man sig inte av Kielkanalen? Det hade ju sparat ofantligt med tid. Är broarna för låga där?

Ante

Kielkanalen har en segelfri höjd på 40 meter, vilket skulle ha kapat nästan halva skeppet ;) Fartyget är också 42 meter brett vilket gjort att den inte kom igenom kanalen då den "bara" tillåter 32,5 meter breda fartyg.

DN uppgav dessutom att skeppet hade flera meter kvar tills det skulle ha slagit i Stora Bält.

Daniel P

Aha, det verkar var olika bud där. <1 meter hade jag läst. Men svettigt oavsett!  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel P skrivet 01 november 2009, 17:28:39 PM
Aha, det verkar var olika bud där. <1 meter hade jag läst. Men svettigt oavsett!  :)

Höjden över Stora Bält är 65 meter och Oasis blir cirka 64,75 meter hög när skorstenarna fälls ned. Höjden avser normalvattenstånd, vilket många tidningar tycks ha missat, och enligt uppgift var vattenståndet lägre när passagen gjordes. Därför var marginalen i verkligheten större än den teoretiska.
Men visst måste det varit svettigt, i synnerhet som man var tvungen att segla i 20 knop för att fartyget skulle hamna så långt ned i vattnet som möjligt. Hade man märkt att det skulle gå åt h-e så hade man inte haft en chans att slå back.

Christer K

Här finns det en bild från Danska sidan

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6139

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

peter

Finns också filmer på Youtube, sök på "båtens" namn så finns det några att välja på.

Svårt att bedöma hur mycket spelrum det var men det var nog inte överdrivet mycket.

Tufft gjort

JB

Citat från: Christer K skrivet 01 november 2009, 21:11:06 PM
Här finns det en bild från Danska sidan

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=6139

Danska sidan? Är inte båda sidorna danska vid Stora Bält? En annan fråga, fanns det någon anledning till att man inte åker genom Öresund? Bron är visserligen lägre, men mellan Pepparholmen och Själland är det inga problem med höjden. Eller är det för grunt där?

/Jonas

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 november 2009, 17:53:16 PM
Höjden över Stora Bält är 65 meter och Oasis blir cirka 64,75 meter hög när skorstenarna fälls ned. Höjden avser normalvattenstånd, vilket många tidningar tycks ha missat, och enligt uppgift var vattenståndet lägre när passagen gjordes. Därför var marginalen i verkligheten större än den teoretiska.
Men visst måste det varit svettigt, i synnerhet som man var tvungen att segla i 20 knop för att fartyget skulle hamna så långt ned i vattnet som möjligt. Hade man märkt att det skulle gå åt h-e så hade man inte haft en chans att slå back.


Där ser man. På Ekot i morse hette det att man endast hade enstaka decimeter till godo.

psy

#8
CitatEn annan fråga, fanns det någon anledning till att man inte åker genom Öresund? Bron är visserligen lägre, men mellan Pepparholmen och Själland är det inga problem med höjden. Eller är det för grunt där?

Helt riktigt! Djupet i Drogdenrännan ovanför tunneldelen av Öresundsbroförbindelsen är 7,7 meter och Oasis sticker 9,1 meter. Flintrännan under högbrodelen är ännu grundare, 7 meter djup, och fri höjd endast 55 meter.

Stora fartyg som ska in eller ut ur Östersjön är hänvisade till Stora Bält.

Uppgifter om djup och höjd från svenska Wikipedia.

Danne B.

Det är ett imponerande stort fartyg!

Åkte en guidad båttur till varvet i Åbo i somras då insåg man verkligen storleken... :o

//Danne

michael k

hur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?
fö fick man inte en halv mille i rabbat om man bokade nu

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 02 november 2009, 17:49:12 PM
hur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?
fö fick man inte en halv mille i rabbat om man bokade nu

Det går antagligen inte alls. Men det gör inget eftersom fartyget skall användas i den karibiska övärlden.

jocke

Systern Alure of the Seas ska levereras i vår/sommar om jag inte minns fel.

Då ska iaf jag personligen vara på plats i ÅBO. Hade planerat detta tills oasis avgick med, men fick förhinder pga jobb.


Citat från: michael k skrivet 02 november 2009, 17:49:12 PM
hur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?
fö fick man inte en halv mille i rabbat om man bokade nu

du tänker kanske på Vision of the Seas. Det är den som trafikerar norden på sommaren.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

psy

Citathur går det att segla runt i  norska fjordar med det sjöodjuret?
geiranger tex?

Jag skulle i och försig inte bli förvånad om man skulle kunna trockla in henne i Norska fjordar, kanske tom. Geiranger, djupgåendet är inte något problem. Fartyget är extremt manövrerbart tack vare azipod-drift kombinerat med kraftiga bogpropellrar och kan hålla en stabil kurs i vilken riktning som helst. Tänk bara på vilka stora kryssningsfartyg som har klarat av att ta sig in till Stockholm med hjälp av denna framdrivningsteknik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Azipod (Länk till Wikipedia om azipod-drift.)

Jag menar går det inte att vända är det "bara" att backa ut. Resonemanget är dock rent hypotetiskt bla. för precis som Staffan skriver kommer vi nog inte att få se Oasis på denna sidan av Atlanten inom överskådlig framtid.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 november 2009, 23:43:23 PM
Där ser man. På Ekot i morse hette det att man endast hade enstaka decimeter till godo.

På nyheterna här i Phoenix i går kväll visade man passagen under bron och sade att man hade ca 2 fot (61 cm) tillgodo.

M v h
Ingwar