Merca/Larvik(bild)

Startat av Greger Larsson, 31 oktober 2009, 21:43:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

AAT173, en M-B LP323/Larvik i Fränstatrakten i början av 90-talet.


S Svensson

Under några år fanns en sådan i Göteborg tillhörande skolstyrelsen.Använd som utbildningsbuss. Ofta gick den ihop med en CR145 och båda var målade i "norska färger".

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 31 oktober 2009, 21:43:03 PM
AAT173, en M-B LP323/Larvik i Fränstatrakten i början av 90-talet.



Lite påminner den i fronten om SJ:s bussar med Larvikskaross i alla fall. Fast den ser lite kortare ut än vad man är van vid :)

Enligt bilregistret verkar denna faktiskt finnas i livet än idag. Fast den är avställd sedan 1994 så vi kan nog utgå ifrån att den säkert är i mycket dåligt skick :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Så här såg Larviks-karosserna ut under första halvan av 1960-talet, fram till 1965. Då moderniserades karossen till det utseende som bland annat SJ bussar 0661-0710 hade. Parallellt med dessa levererades även en mer turistbussbetonad kaross med högre sidorutor. 1968 kom en helt ny karossmodell i lättmetall och ersatte de tidigare modellerna. Det hann inte tillverkas så många sådana förrän VBK köpte Larviks Karosserifabrik under 1969.

Jo, det är helt riktigt att bussen på bilden är kort. Den är nämligen byggd på Mercedes-chassit LP323 som hade 4.2 meters axelavstånd och 7.4 tons totalvikt.

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 november 2009, 11:40:31 AM
Lite påminner den i fronten om SJ:s bussar med Larvikskaross i alla fall. Fast den ser lite kortare ut än vad man är van vid :)

Enligt bilregistret verkar denna faktiskt finnas i livet än idag. Fast den är avställd sedan 1994 så vi kan nog utgå ifrån att den säkert är i mycket dåligt skick :(

Den stod iaf kvar på samma plats för fyra år sedan.
Den hade då lite beläggning på karossen, men såg för ögat inte nämnvärt risigare ut än på bilden.
Hur underredet klarat sig efter ett antal år med gräs under kan man kanske spekulera i.