Huvudmeny

Funktionsbeskrivning...

Startat av Patrik, 31 oktober 2009, 18:40:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Hur ska man göra funktionsbeskrivningen?

Om dom t.ex säger att man ska beskriva bromssystemet, ska man då förklara förloppet från kompressorn och framåt eller ska man säga något annat?
Samma sak med bränslesystemet, ska man förklara förloppet eller något annat?
Om dom vill att man ska ta däcken, ska man då berätta vilka regler som gäller då eller?

Medmera...

Har ni några andra tips?
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

MrX

Jag fick funktionsbeskriva den inre säkerheten så ett tips är att ha koll på vad förbandslådan innehåller, brandsläckaren, glashammare, nödutgångar och ledstänger och liknande. De tekniska funktionerna slapp jag en utfrågning på så det ska nog andra svara på.

Patrik

Citat från: MrX skrivet 31 oktober 2009, 19:14:07 PM
Jag fick funktionsbeskriva den inre säkerheten så ett tips är att ha koll på vad förbandslådan innehåller, brandsläckaren, glashammare, nödutgångar och ledstänger och liknande. De tekniska funktionerna slapp jag en utfrågning på så det ska nog andra svara på.

På säkerhetskontrollen kommer jag visa var förbandslådan, brandsläckaren och yxan finns samt hur nödöppningarna funkar så jag kommer nog även få förklara någonting annat.

RoTe

Ja du ska förklara allt du kan. Men om du missar något kommer provförrättaren bara fråga dig om det. Om du t.ex. börjar med kompressorn kan du få frågan om vad som finns innan kompressorn. Ett luftfilter! ;)

Det är alltså inte menat att du ska kunna dra allt i en mening. Det är ok att ha en dialog också.

MrX

Citat från: Patrik skrivet 31 oktober 2009, 19:29:43 PM
På säkerhetskontrollen kommer jag visa var förbandslådan, brandsläckaren och yxan finns samt hur nödöppningarna funkar så jag kommer nog även få förklara någonting annat.

Precis så trodde jag med, men icke. Det är bara ett tips, inre säkerheten i bussen är lätt att missa när man pluggar funktioner. Exempelvis vilka typer av sår ska förbandslådan kunna plåstra om och vad innehåller brandsläckaren

Patrik

Citat från: MrX skrivet 31 oktober 2009, 21:06:47 PM
Precis så trodde jag med, men icke. Det är bara ett tips, inre säkerheten i bussen är lätt att missa när man pluggar funktioner. Exempelvis vilka typer av sår ska förbandslådan kunna plåstra om och vad innehåller brandsläckaren

Fy, då är det inte svårt att kugga när sånt inte ens står i Funktionsbeskrivningshäftet  ::)

Patrik

Citat från: RoTe skrivet 31 oktober 2009, 19:44:03 PM
Ja du ska förklara allt du kan. Men om du missar något kommer provförrättaren bara fråga dig om det. Om du t.ex. börjar med kompressorn kan du få frågan om vad som finns innan kompressorn. Ett luftfilter! ;)

Det är alltså inte menat att du ska kunna dra allt i en mening. Det är ok att ha en dialog också.

Vad bra att provförrättaren är mänsklig  :)

RoTe

Jag fick också invändig säkerhet när jag körde upp för buss. Jag glömde totalt berätta om bälten men det gick ändå... :D

Men det berör ju nödutgångar, nödöppning dörrar, klämlister, takluckor, hammare, förbandslåda, brandsläckare... Sedan är det ju föreskrivet att man ska ha tillräcklig belysning invändigt så man hittar till utgångarna.

Björn Ax

hade tur jag. Fick färdskrivaren. var inte mycket man var tvungen att berätta om den.

Serviceintervall och vilka som fick göra service på den och lite hur den fungerade. :)

Matte

Citat från: Patrik skrivet 31 oktober 2009, 18:40:46 PM
Hur ska man göra funktionsbeskrivningen?

Om dom t.ex säger att man ska beskriva bromssystemet, ska man då förklara förloppet från kompressorn och framåt eller ska man säga något annat?
Samma sak med bränslesystemet, ska man förklara förloppet eller något annat?
Om dom vill att man ska ta däcken, ska man då berätta vilka regler som gäller då eller?

Medmera...

Har ni några andra tips?

Fast bromsystemet har en matar det och en manöver del. Matardelen är den som matarfram tryckluften till Bromsventilen via Insug, Luftfilter, Kompressor, Kylslinga, Våttank/Lufttork, Trycktankarna & I ledningar fram till Bromsventilen.
Manöverdelen är den som du manövererar bromsarna med när du öppnar bromsventilen med att trycka på bromspedanen. Och då kan du förklara att när du öppnar Bromsvetilen kommer det tryckluft till Bromsklockorna/Bromsoken och Tryckluften pressar på ett Membran som sedan för att Bromklockorna/Oken ska trycka Bromsbanden/Klossarna mot Bromstrumman/Skivorna.

Bränsle systemet är lite svårare för mig att förklara pga dysslexsi. Men av trafikinspektören som kommer vara den som du gör uppkörningen med kommer någ bara be dig beskriva Matardelen eller Manöverdelen.
Han som jag hade försökte nog grilla mig för att jag fick Funktionsbeskrivning på Matardelen i broms systemet, Hastighetsmätare/Skrivaren & Bränslesysemet.

Men som sagt du behöver inte kunna allt som på rinnande vatten. Då misstänker han att du bara pluggat och inte kan nått av det.

lil-sis

Glöm inte spegeln på inre säkerhet.

Allt annat satt som rinnande vatten, inre säkerhet och jag såg ut som en frågetecken  ??? Vid "omgörning" så gick det däremot bra, då blev det den (såklart) och färdskrivaren (kunde jag inte fått den från början).