Fråga om högerstyrda CF:ar

Startat av Niklas Bygdestam, 30 oktober 2009, 23:08:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Hur många av de äldre högerstyrda CF:arna byggdes om inför högertrafiksomläggningen och fick ratten flyttad till vänster sida?

Hur många av de högerstyrda CF:arna fick fortsätta vara högerstyrda men fick dörrar på höger sida och alltså fick användas i högertrafik?

Hur många CF:ar fasades ut i samband med högertrafiksomläggningen och aldrig fick någon anpassning utan togs ur drift just i samband med dagen H?

Var det några CF:ar som efter högertrafiksomläggningen gick till t ex Pakistan eller annat vänstertrafiksland i annan världsdel?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Tror vi har svarat på detta redan.
De enda CF som fasats ut innan dagen H torde vara sådana som krockats eller skadats på annat sätt.
De äldsta vara bara 8 år gamla så ingen kan ha fallit för ålderstrecket vid -67 redan. Därmed lär heller ingen ha skickats till Pakistan så vitt jag vet.

robergh

Jag är också ganska så övertygad om att inga CF skickades till Pakistan (däremot så hamnade en f.d SJ/SL CF långt senare i Afganistan genom några överlevnadskonstnärers engagemang där den tacksamt togs över av någon rebellrörelse men det är en annan historia).

Men det där med ålder och pakistanbussarna verkar ju ändå vara något subjektivt. "Järnspetten" och SJ:s "Volvocapitoler" var väl knappast heller äldre än 8 år men kanske var det så att CF ändå betraktades som en homogen vagntyp i massupplaga i trafik och föll utanför ramarna av den eller någon likalydande anledning?

Mr H

Peter Öden

Hej !

Kanske någon kan knäcka denna "nöt" ??

Har funnits en CF:are som efter dagen H fick vänsterdörrarna borttagna
som sedan monterades på högersidan mellan axlarna, alltså hade den
dörrst. högersida 0x1-1x0 ! Vilken buss är jag ute efter ???

Mvh Peter Ö

robergh

Ytterligare en variant uppvisar SJ 3440 i Helsingborg sommaren 1970.
Man kan väl tänka sig att man tagit framdörren till att bli högerdörr i ombyggnaden och att man valde just framdörren kanske hade att göra med att man ville undvika drag för föraren. Vad är det förresten för buss till vänster om CF:en? Är det Ekeby trafikförening i en mer modernistisk färgsättning?

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 31 oktober 2009, 16:40:59 PM

Ytterligare en variant uppvisar SJ 3440 i Helsingborg sommaren 1970.
Man kan väl tänka sig att man tagit framdörren till att bli högerdörr i ombyggnaden och att man valde just framdörren kanske hade att göra med att man ville undvika drag för föraren. Vad är det förresten för buss till vänster om CF:en? Är det Ekeby trafikförening i en mer modernistisk färgsättning?

Mr H

Sidofönstret längst fram ser faktiskt annorlunda ut mot de övriga fönstren på bussen. Är detta utbytt senare? Eller var det så här från början av någon anledning?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Sidofönstret ser annorlunda ut, för där satt ju  givetvis tidigare en framdörr!

S Svensson

SJ helombyggde enbart en enda CF6561 som fick nr 4002.