Huvudmeny

Libertas Dubrovnik

Startat av Rikard Å, 30 oktober 2009, 16:11:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rikard Å

I och runt staden Dubrovnik i södra Kroatien driver bolaget Libertas Dubrovnik den mesta busstrafiken. Libertas nav är busstationen i Dubrovnik, här kommer några bilder från denna plats som jag besökte den 14 juli i år. Bilderna i detta inlägg inehåller bara landsbygdsbussar, men man har även hand om stadstrafiken i Dubrovnik.

Libertas hemsida: http://libertasdubrovnik.hr/

Först ut är Libertas 91, en ganska ny MAN på linje 16 till Plat.

En äldre uppställd MAN, Libertas 18.

Tre generationer MAN, närmast kameran Libertas 3.

Busstationen är även uppställningsplats för bussar och parkeringsplats för bilar.

Isuzu har man också, Libertas 145. Linje 16A.

Libertas 114 på linje 10 till Cavtat. Cavtat är en badort söder om Dubrovnik, hit går det bussar en gång i halvtimmen.

Man har även TAM, här Libertas 55 påväg mot Gruda som linje 38.

Libertas 141 på linje 12 som går 8 turer om dagen.

Ännu en MAN, Libertas 4.

En till MAN, dock lite äldre, Libertas 28.

Jag avslutar med denna bilden på en uppställd Libertas 23.

Kommentera gärna!

Niclas Rosenius

Många trevliga bilder och intressant info om dom olika objekten.

//Niclas

Möllers

Lacken på dom gillade jag ochså  :)

Frippe Fribas

Mycket trevligt bildsvep!
Jag hade tyvärr inte tid/möjlighet att studera bussar när jag var där senast (för ungefär 10 år sen), men minns väl bussresan därifrån genom Bosnien till Split i en gammal 215HD.
//Fredrik

Rikard Å

Kul att ni gillade bilderna!

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 oktober 2009, 10:10:59 AM
Mycket trevligt bildsvep!
Jag hade tyvärr inte tid/möjlighet att studera bussar när jag var där senast (för ungefär 10 år sen), men minns väl bussresan därifrån genom Bosnien till Split i en gammal 215HD.
//Fredrik

Det blev inga bilder i Bosnien?

Frippe Fribas

Nej, det gavs det tyvärr inte tid till, färden gick nonstop till Split av tids- och säkerhetsskäl, området vi åkte genom ansågs som "nomans land"  enligt guiden.
Lite kusligt var det att passera utbombade hus och åtskilliga byggnader med kulhål i...
//Fredrik

Nico

Jo, det är en speciell känsla. Åkte själv sensommaren 2000 samma väg på ett ungefär. Efter Dubrovnik så körde jag och brorsan E65 längs med kusten till Split och där dök vi in på småvägarna och körde mot Knin och Plitvice. Bara en massa övergivna byggnader, fordon mm. och lite kulhål här och var. Stannade man lite så var man i stort sett helt ensam och det var verkligen lätt kusligt. Vid några sällsynta tillfällen mötte man ett fordon, oftast en lastbil eller buss. I övrigt var det bara en å annan hund eller katt som lämnats kvar. Först strax före Karlovac dök man ut ur detta ödsliga område. Synd att man inte hade kameran med, kunde ha blivit någon kul bussbild eller så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman