När togs sista CF:en ur trafik?

Startat av Niklas Bygdestam, 29 oktober 2009, 23:38:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Någon som vet när den allra sista Scania CF togs ur reguljär trafik? Och var kan denna ha rullat i slutet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 oktober 2009, 23:41:24 PM
Wasatrafik eller Tusses är väl två heta kandidater.

Wasatrafik 410 gick i trafik fram till 1987. Linje 810 samt diverse ersättningstrafik var vanliga uppdrag. /Henrik/

Peter Rost

Intressant fråga, som även jag funderat rätt länge på. Vilken SL-depå var sist att slopa CF? Våren 1983 vill jag minnas, stod ett antal avställda CF:ar i Nyboda, kan det rent av ha rullat i reguljärtrafik så sent som 1983?

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 30 oktober 2009, 00:21:17 AM
Wasatrafik 410 gick i trafik fram till 1987. Linje 810 samt diverse ersättningstrafik var vanliga uppdrag. /Henrik/

Den här gången går det att ge ett exakt svar. Jag var nämligen själv med på den sista turen som Wasatrafik 410 körde och passade på att fotografera innan avgången från Jordbro station. Bussen överlämnades för övrigt senare samma dag till SvOf, som fortfarande äger den. Fd SJ 0168 > SL 6168.
Detta var defintivt sista avgången med CF i ordinarie linjetrafik med eventuellt undantag för att det varit fråga om något jippo. Men detta var 07.00-avgången på 810-an från Jordbro. Flaggorna var dock med anledning av att det var sista dagen i linjetrafik. Bussen blev för övrigt helt full med sittande och stående från Handen. Så den fick bekänna färg in i det sista.

Bilden har visats här flera gånger förut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2009, 08:18:16 AM
Den här gången går det att ge ett exakt svar. Jag var nämligen själv med på den sista turen som Wasatrafik 410 körde och passade på att fotografera innan avgången från Jordbro station. Bussen överlämnades för övrigt senare samma dag till SvOf, som fortfarande äger den. Fd SJ 0168 > SL 6168.
Detta var defintivt sista avgången med CF i ordinarie linjetrafik med eventuellt undantag för att det varit fråga om något jippo. Men detta var 07.00-avgången på 810-an från Jordbro. Flaggorna var dock med anledning av att det var sista dagen i linjetrafik. Bussen blev för övrigt helt full med sittande och stående från Handen. Så den fick bekänna färg in i det sista.

Bilden har visats här flera gånger förut.

Tack för svaret! Här var det verkligen tydligt hur det låg till. Undrar om föraren som körde den här sista turen med CF var medveten om detta och kanske till och med valt detta avsiktligt?

1987 måste man ha tyckt att CF:ar var fruktansvärt omoderna bussar

Den här bussen har verkligen rullat anmärkningsvärt länge. Den var från 1964 och rullat till 1987, alltså i 23 år. Och visst måste den här bussen haft dörr på vänster sida under vänstertrafikstiden?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 oktober 2009, 18:20:45 PM
Tack för svaret! Här var det verkligen tydligt hur det låg till. Undrar om föraren som körde den här sista turen med CF var medveten om detta och kanske till och med valt detta avsiktligt?

Jodå, föraren var trafikledare vid Wasatrafik och han var mycket medveten om att det var sista turen med CF. Det var han själv som valt att köra denna buss i en avskedstur. Han hade också den goda smaken att ringa hem till mig och meddela vad som var på färde. Annars hade jag säkert missat detta solenna tillfälle.

1987 måste man ha tyckt att CF:ar var fruktansvärt omoderna bussar

Jo, det var många som väntade till nästa avgång när de såg att det kom en CF. Det dröjde ju inte mer än 5 minuter. Men hade man otur var det en annan CF då.
På 810-an körde en morgon självaste trafikchefen en CF. Bland resenärerna fanns en känd person på Rikspolisstyrelsen. Han sa till föraren att "du borde säga till din chef att du inte skall behöva köra så här gamla bussar". Föraren lovade att göra detta. Undrar hur det sedan gick till när han sa till sig själv.

Den här bussen har verkligen rullat anmärkningsvärt länge. Den var från 1964 och rullat till 1987, alltså i 23 år. Och visst måste den här bussen haft dörr på vänster sida under vänstertrafikstiden?

Ja, alla CF-ar som SJ köpte för SL-trafiken började sin karriär som omställningsbussar ute i landet. Och bussen rullade mycket riktigt i 23 år. Och visserligen har den stått avställd i många år men nu rullar den ju igen så det har blivit nästan 23 år till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Hej

Tror inte SvOf:s CF varit avställd sedan den väcktes ur sin törnrosasömn i Högsjögaraget i mitten av 90-talet. Eftersom den blev skattefri vid 30 år 1994 och rullar på veteranförsäkring har det inte funnits någon anledning att ställa av den.

/Björn

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2009, 18:36:10 PM
Jo, det var många som väntade till nästa avgång när de såg att det kom en CF. Det dröjde ju inte mer än 5 minuter. Men hade man otur var det en annan CF då.
På 810-an körde en morgon självaste trafikchefen en CF. Bland resenärerna fanns en känd person på Rikspolisstyrelsen. Han sa till föraren att "du borde säga till din chef att du inte skall behöva köra så här gamla bussar". Föraren lovade att göra detta. Undrar hur det sedan gick till när han sa till sig själv.

Undrar om den frågan ofta ställs till de förare, som t.ex Strömblad, som aktivt lyckas leta upp och ta ut den allra äldsta (men ändå godkända) bussen på depån i linjetrafik. ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2009, 18:36:10 PM

Ja, alla CF-ar som SJ köpte för SL-trafiken började sin karriär som omställningsbussar ute i landet. Och bussen rullade mycket riktigt i 23 år. Och visserligen har den stått avställd i många år men nu rullar den ju igen så det har blivit nästan 23 år till.

Med andra ord är alltså detta en väldigt historisk buss och väldigt värdig sådan också :D

Greger Larsson

Den CF som rullade allra längst i trafik bör ha varit CNB076 hos Br Andersson i Ljusdal. Den ägdes fram till 1988 men användes  kanske inte ända fram till dess, dock var det en CF75 från 1959. Chassinr 550012.
I mälardalen tror jag att Herbert Lind i Fjärdhundra var en av dem som använde CF i trafik längst.

Stefan Norin

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Norin skrivet 30 oktober 2009, 23:00:46 PM
Hur länge hade SJ CF i trafik?

Var det inte så att alla högertrafikbyggda CF-ar hamnade hos SL? SJ hade dock en del anpassade vänstertrafik-CF som rullade kvar till ungefär mitten av 1970-talet.

Christian Ljunggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 oktober 2009, 08:43:23 AM
Var det inte så att alla högertrafikbyggda CF-ar hamnade hos SL? SJ hade dock en del anpassade vänstertrafik-CF som rullade kvar till ungefär mitten av 1970-talet.

Hej!

Jo, de högerstyrda hamnade hos SL, med undantag av några helombyggda
CF66, som SJ behöll.
Det fanns några entstaka CF65 kvar till slutet på 70-talet.

/Christian

Stefan Norin

Och hur var det med BF hos SJ? Hur länge fanns de kvar??

Niklas Bygdestam

Tillverkades det överhuvudtaget någon CF helt för högertrafik utan någon som helst dörr på vänster sida för omställning? Eller är samtliga av de nyaste CF:arna byggda som omställningsbussar med minst en dörr på vänster sida?