CF, Sveriges snyggaste buss!! Säg imot mej (ingen bild)

Startat av Tribben, 29 oktober 2009, 23:24:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tribben

Om jag minns rätt så från början var inte CF:a bakdel i helt plast. Jag var ung när min far körde buss och körde dessa bussar, en  del hade inte dessa ringar runt bakljusen och några hade enbart linjenummer bak ovanför bakrutan. Och vad jag minns såg aldrig någon omställningsbuss till höger trafik med den smala mitt delning på framrutan (2,35) på någon SJ bussar.
Rätta mig om jag har fel?
För övrigt tog jag mitt busskort på en CF och inget annat

Mr H



Här får du en ackompanjerande CF-bak av lite annorlunda snitt från BSBV.
Beklagar den dåliga bildkvalitén men hoppas att utseendet ändå framgår!

Mr H

Tribben

Du är på rätt väg,;D
Men det var med två bakljus en över och en under utan plastade som jag är ute efter.
Och som jag menade var att endast dest,skyltrn fanns ovanför fönstret bak , reg. nr. var i bakrutan

Björn Forslund

#3
De tidiga CF:arna hade främre o bakre hörn i plåt. Lykthusen var separat påsatta. Det verkar som om de bakre satt dåligt, och med tiden ersattes de av vanliga lyktor som på bilden ovan.
Alla SJ:s äldre CF blev bara delombyggda och fick endast en högerdörr bakom framaxeln, med bibehållen förarplats till höger.
Det var bara CF66:orna som helombyggdes, CF76:orna var omställningsbussar och i högerutförande från början. Alla SJ CF i högerutförande, utom några få (ca 5 st), hamnade i Stockholm o togs över av SL.

Tidiga CF hade regnumret i bakrutan. Sedan gjordes en ny gjutform till bakre takdelen (glasfiberarmerad plast) där regnumret fick plats bredvid  linjenummerskåpet. De som enbart hade regnummer såg ut som på Mr H:s bild.

Björn Forslund

F ö övrigt så uppvisar bussen 7191 (BSBV 191) samma typ av stötfångare som den vi tidigare diskuterade i en annan tråd. Som synes är det dragkroken som motiverat denna delade variant.

yngrot


För övrigt tog jag mitt busskort på en CF och inget annat
[/quote]


Samma här... :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 31 oktober 2009, 00:04:03 AM
För övrigt tog jag mitt busskort på en CF och inget annat



Samma här... :)

Och här! SJ 3444.

Tribben

Jag vet inte tyvärr vilken Cf - buss jag körde upp på, men det borde vara en gammal SL, fd. SJ-buss som Rudolfssons trafikskola i Norrköping hade ?
Men jag tror säkert att många på detta forum kan säga direkt vilken buss det var.

Axel

Citat från: Tribben skrivet 01 november 2009, 01:22:54 AMJag vet inte tyvärr vilken Cf - buss jag körde upp på, men det borde vara en gammal SL, fd. SJ-buss som Rudolfssons trafikskola i Norrköping hade ?
Men jag tror säkert att många på detta forum kan säga direkt vilken buss det var.

SJ 3465 gick i Norrköping i slutet av sjuttitalet. Högerstyrd och dörren bakom framaxeln

Tribben

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 november 2009, 09:04:11 AM
Vilket år?

Vänsterstyrd?

Det var inte möjligen fd SJ 0235? den som Kontrabuss äger idag ?

Året var 1983

Bussen var vänsterstyrd med dörrställning 1+2+0

När jag tog busskortet på den var bussen gul