Huvudmeny

Swebus/Express (0)178*2

Startat av virtual1, 29 oktober 2009, 22:58:23 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Nå, på begäran då :-) - lite mer intakt version av den första 178:an på den här bilden med...

Greger Larsson

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2009, 22:58:23 PM
Nå, på begäran då :-) - lite mer intakt version av den första 178:an på den här bilden med...

Kan den ha råkat ut för något haveri möjligen? Senast godkända besiktning inträffade nämligen så sent som 2009-04-16 för att sedan avreggas redan 2009-06-18!
Såldes f ö från Swebus redan 1992 och har därefter tillhört div smååkare och förblivit buss hela sin livstid.

j-a

Har för mig GDG 2178/Swebus 0178 under ett antal år har funnits i Siljanstrakten Leksand eller Rättvik regad på någon kursgård/förening eller liknande :-\

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 29 oktober 2009, 22:58:23 PM

Den bussen skulle jag vilja ha på skolan, lite större än våran korta lilla sak och 3 meter längre...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 30 oktober 2009, 10:50:03 AM
Den bussen skulle jag vilja ha på skolan, lite större än våran korta lilla sak och 3 meter längre...

"Nya 178" borde väl vara ungefär jämnstor med "ROG:arna"?

Sebastian

Citat från: j-a skrivet 29 oktober 2009, 23:33:28 PM
Har för mig GDG 2178/Swebus 0178 under ett antal år har funnits i Siljanstrakten Leksand eller Rättvik regad på någon kursgård/förening eller liknande :-\

Undra om det var den här bussen jag körde en gång då Reseparken körde åt Säfflebussen Falun - Stockholm på helgerna. Kom ihåg att det var doftgranar överallt för den stank mögel... de hade hyrt den när en annan buss pajat. Van Hool-mögeldoft och en vinande B10 och baktoa och manuell bakdörr - det var tider det! Den har varit i Insjön en längre tid innan skrot.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 30 oktober 2009, 15:48:13 PM
"Nya 178" borde väl vara ungefär jämnstor med "ROG:arna"?
Förvisso men "ROG:arna" är sällan vi kör med, bara en gång för mig och ser inte ut att bli så mycket mer.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 november 2009, 12:20:12 PM
Förvisso men "ROG:arna" är sällan vi kör med, bara en gång för mig och ser inte ut att bli så mycket mer.

Aha. Dock är ROG:arna förmodligen i mycket bättre skick än den norska 178:an, så hellre att Liljaskolan tar över en av dem när Vännäs Buss vill sälja.

Bergenga

Bildeteksten i bildet av KH18211 er ikke helt korrekt. Østfold Bilruter endret navn til Nettbuss Østfold i 2004, altså to år før bildet ble tatt.
(Det plager ikke meg at det er feil, men det er kanskje andre her på forumet som kan ha nytte av å vite om navnendringen. :))

Ellers ble den overtatt av Concordia Bus Fleet AB, Lysaker (samme adresse som Concordia Bus Norge) den 29.02.2008.
Mvh.
Øyvind Berg

Bergenga

Og før noen rakk å spørre så kan jeg opplyse om at KH15024 ble overtatt fra Nettbuss Østfold den 25.04.2007.
Mvh.
Øyvind Berg