Huvudmeny

Cool Sak.

Startat av Möllers, 27 oktober 2009, 21:30:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Har för mig att sådana fordon används egentligen bara i el-version, alltså trådbuss med släpfordon (t.ex. i Slovakien)? eller har jag fel?

Niclas Rosenius

Citat från: Cyklisten skrivet 27 oktober 2009, 21:44:37 PM
Har för mig att sådana fordon används egentligen bara i el-version, alltså trådbuss med släpfordon (t.ex. i Slovakien)? eller har jag fel?

Nej då. I Estland finns det släpbussar från Hess som är byggda på Scania-chassin.

Sedan är det Göppel som bygger dessa, Mattias. Dom bygger bussar på kontrakt åt bla MAN. dom korta MAN som rullar i Skåne har byggs hos Göppel tex. Även troligtvis dom korta som GUB skall till nästa år skall byggas hos dom men det var ingen skrivet om det än ihop MAN enligt den jag pratade med på mässan.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Inte för att det kommer bli verklighet, men nog vore det läckert att få se dessa släp i Uppsala i stadstrafik och i Uppsalagrön färg :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

virtual1

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 oktober 2009, 22:16:18 PM
Inte för att det kommer bli verklighet, men nog vore det läckert att få se dessa släp i Uppsala i stadstrafik och i Uppsalagrön färg :D

Nja, just Uppsalagrön kanske tillhör de fulaste gröna bussfärgerna vi har här i Sverige e jag rädd :-P

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 27 oktober 2009, 22:32:48 PM
Nja, just Uppsalagrön kanske tillhör de fulaste gröna bussfärgerna vi har här i Sverige e jag rädd :-P

Det är givetvis en smaksak. Själv tycker jag att Uppsalagrön ser betydligt bättre ut än Skånegrönt som exempel

Men nu var det inte just färger som jag tänkte på och inte det som tråden handlade om utan att de här släpen hade varit roliga att få se i hemtrakterna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 oktober 2009, 22:45:39 PM
Det är givetvis en smaksak. Själv tycker jag att Uppsalagrön ser betydligt bättre ut än Skånegrönt som exempel

Men nu var det inte just färger som jag tänkte på och inte det som tråden handlade om utan att de här släpen hade varit roliga att få se i hemtrakterna

Det hoppas jag verkligen inte att vi får hit till Uppsala. Dessutom passar dom inte in i den typ av trafik vi har i stan och även typ av biljettsystem.

//Niclas

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 oktober 2009, 23:02:51 PM
   Det hoppas jag verkligen inte att vi får hit till Uppsala. Dessutom passar dom inte in i den typ av trafik vi har i stan och även typ av biljettsystem.

//Niclas

Nej de skulle varken passa i trafiken eller i biljettsystemet. Det är jag fullt medveten om. Och som jag redan nämnt så vet jag att det aldrig kommer bli verklighet. Det var mer att jag tänkte tanken på Uppsalas MAN-bussar med dessa släp bakom som jag tyckte skulle vara en läcker syn. Drömma får man väl alltid göra :D