Formgivna bakdelar

Startat av Hasse L, 25 oktober 2009, 21:57:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Esbjörn

Citat från: Hobgoblin skrivet 25 oktober 2009, 21:57:32 PM




Hade bussen ursprungligen reservhjul på bakstammen eller finns det någon annan förklaring till stötfångarens utformning?


Den här lever förresten än i form av husbuss.

Björn Forslund

Den kanske har haft dragkrok?

Drängen

Vad jag minns från "grönbussarna" i Östersund, så var det vanligt med reservhjul bak. Då handlar det om 60-talet. 

Staffan Sävenfjord

Jo,  det gick att få CF med reservhjul bak. Men konstruktionen med den bakre stötfångaren som finns på bussen på bilden stämmer inte med standard, som hade hel stötfångare och reservhjulen fick plats ändå.
Om detta var den vanliga utformningen av bakpartiet på de SJ-CF som hamnade hos SL vet jag inte. Inte heller varför den fick denna utformning men dragkrok låter väl plausibelt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius



    Några gamla pärlor. Verkligen trevligt att se.

   //Niclas

Hasse L

Citat från: Esbjörn skrivet 26 oktober 2009, 08:37:47 AM
Hade bussen ursprungligen reservhjul på bakstammen eller finns det någon annan förklaring till stötfångarens utformning?


Den här lever förresten än i form av husbuss.
Roligt att höra att den finns kvar. Det var en av mina favoriter då, med sin förlängda, raka växelspak.
Mvh
/H

bilomnibussen

Apropå den delade bakstötfångaren. Fanns det inte skidhållare i hörnen från början och en botten innanför stötfångarna som skidorna vilade mot?
Mvh Jan G