Ny boggivagn hos SöneTrafik?

Startat av bisquit, 25 oktober 2009, 11:48:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Hej var ute med bilen igår kväll! Till min stora förvåning och glädje så såg jag en ny blå boggibuss, tror det var en omniexpress? Som var skyltad SöneTrafik. Någon som vet något om den?

homer

kanske ska berätta var du såg den?

CS

Det kan vara samma som jag sett på Nils Ericson Temrinalen också. Undrade vad det var förnått, vad kör man för trafik med normalgolvade vagnar där?

Staffan Sävenfjord

Söne Buss i Göteborg nr 50 UMK500 är en Scania LK360 IB6x2 OmniExpress så det torde vara denna som avses. Ingemar kan säkert redogöra för vilka linjer den kan användas på. Jag satsar på att linje 520 Göteborg-Gråbo-Sjövik inte har låggolvsskrav.

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2009, 16:38:27 PM
Söne Buss i Göteborg nr 50 UMK500 är en Scania LK360 IB6x2 OmniExpress så det torde vara denna som avses. Ingemar kan säkert redogöra för vilka linjer den kan användas på. Jag satsar på att linje 520 Göteborg-Gråbo-Sjövik inte har låggolvsskrav.

Linje 520 har ju uteslutande trafikerats av Vest lågentreer tidigare. Någon äldre normalgolvad vagn har jag sett rulla som förstärkning. Men det kanske inte är krav ändå?

stora mellösa

Citat från: homer skrivet 25 oktober 2009, 12:02:49 PM
kanske ska berätta var du såg den?

han bor i kumla enligt profilen så det kan vara i Örebro området han har sett den

bisquit

Oj kom på att jag inte nämnde ort och plats! :P Bussen mötte jag i rondellen kyrkogatan/stenevägen vid järnvägen i Kumla. Lördag den 24 kl: 20.45. Bussen var helblå i Länis nya färger och helt naken. Utan dekaler. Jag vet att Söne Trafik kör med normalgolvade på Linje 303 och 308 expresslinjen. Mellan Kopparberg-Linde-Örebro och omvänt.
Men det skulle ju kunna vara en kärra som kommer söderifrån och är på beställning.
Alla bolag i Örebro län, kör med normalgolvade bussar med rullstolslift. Bara Swebus i Örebro och Weidermans i Laxå som inte har
några.  Mvh. Birger.

Anders Lundén

Söne 737, BHK162. Tidigare Västervik, numera Lindesberg.
Bussen i fråga har varit uppe på Bussnack tidigare.
// Anders

bisquit

Okej tack! Nån som har bild på den? :P
I Gamla respektive nya färgen?
Annars så såg han väldigt ny ut..

Magnus

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2009, 16:38:27 PM

Linje 600.

bisquit

Eftersom bussen rullar i Örebro län. Så kan vi nog utesluta Göteborg med omnejd..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 25 oktober 2009, 21:09:23 PM
Linje 600.

Jo, men linje 600 (Göteborg-Trollhättan) körs ju av Swebus. Möjligen används Söne som underentreprenör vid enstaka avgångar.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2009, 22:15:48 PM
Jo, men linje 600 (Göteborg-Trollhättan) körs ju av Swebus. Möjligen används Söne som underentreprenör vid enstaka avgångar.

Är väl ett Swebus Göteborgsomlopp Söne kör?=
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 25 oktober 2009, 22:52:39 PM
Är väl ett Swebus Göteborgsomlopp Söne kör?=

Stämmer. Finns ett omlopp som börjar och slutar i Göteborg och det kör Söne på underentreprenad åt Swebus. Dit fick man en ny OmniExpress (50) i höstas. Innan rullade ofta gamla Carrusen 49.