Mer Säfflereklam - Scania BF110

Startat av Greger Larsson, 24 oktober 2009, 23:19:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 24 oktober 2009, 23:19:49 PM
Köpmanholmens Samtrafik - Y360

Ännu en Scania alltså med Säfflekaross. Jag hade fått för mig att de här karosserna var ovanliga på Scania
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2009, 15:11:07 PM
Ännu en Scania alltså med Säfflekaross. Jag hade fått för mig att de här karosserna var ovanliga på Scania

Ovanliga och ovanliga. Svensk Busshistoria förteckar drygt 100 Scania-Vabis/Scania med Säffle-kaross från 1960 och framåt. Totalt förtecknas 267 sådana kombinationer.

S Svensson

Linjebuss hade ett antal som var märkta Scania 110 i fronten. En av dem blev GDG 1850. Det handlar alltså om Scania med turistkaross och systrar med Volvo  66 och 67. Det fanns två 66 men dock inte samtidigt.

Jag vill minnas att Höglund avled hösten 1981. Därefter togs företaget över av AB Volvo.

Lund hade en lokalvagn BR111M, med kaross likadan som den Volvo B59 hade. Denna buss övertogs av Linjebuss efter färdigställandet. Ett foto som GP publicerade i mitten av 90 talet visade bussen i Lettland.

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 25 oktober 2009, 16:36:40 PM
Linjebuss hade ett antal som var märkta Scania 110 i fronten. En av dem blev GDG 1850. Det handlar alltså om Scania med turistkaross och systrar med Volvo  66 och 67. Det fanns två 66 men dock inte samtidigt.

Jag vill minnas att Höglund avled hösten 1981. Därefter togs företaget över av AB Volvo.

Lund hade en lokalvagn BR111M, med kaross likadan som den Volvo B59 hade. Denna buss övertogs av Linjebuss efter färdigställandet. Ett foto som GP publicerade i mitten av 90 talet visade bussen i Lettland.

Men bussen i Lund var väl unik? Inte har det väl funnits fler bussar med den generationen Säfflekaross på just Scania?

Vet att bland annat Staffan visat bilder på just den bussen tidigare. Men jag skulle inte ha något emot att få se lite igen :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

BR111:an med Säfflekaross syntes i Stockholm en period. Vet inte om den användes i IKEA-trafiken, eller på någon insatslinje? Den stod parkerad vid Norra Bantorget emellanåt.

Vad gäller Säffle så var det inte ovanligt med Scaniachassi, t ex hade GDG och Linjebuss många vagnar av den konfigurationen, byggda fram till -67.  Det var först i början på 70-talet som Säfflekarosser nästan enbart hamnade på Volvochassin. Orsaken var väl att de som önskade vanliga stads- och linjevagnar från Scania mest köpte helbyggen här i Sverige. De som ville ha turistbussar köpte utländska karosser, som var elegantare och bekvämare.
För Volvo var förhållandet det motsatta, de byggde inga helbyggen, och var i Sverige helt hänvisade till Säffle som var den enda återstående större svenska karossören efter att Hägglunds lagt ner busstillverkningen 1973. Givetvis fanns det ju sedan många Volvobussar med utländska karosser också. Resultatet blev ju sedan att Volvo köpte karosserifabriken i Säffle, som numera är integrerad med Volvo, samma sak som Scania gjorde med SKV omkring 1966.

bilomnibussen

Hej! Skillnaden är väl att SKV och Scania hade samma ägare till skillnad från Volvo och Höglunds i Säffle.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 oktober 2009, 18:05:48 PM
Hej! Skillnaden är väl att SKV och Scania hade samma ägare till skillnad från Volvo och Höglunds i Säffle.
Mvh Jan G

SKV-fabriken ägdes av ASJ (AB Svenska Järnvägsverkstäderna) från 1943 fram till dess att Scania köpte den 1966. Tänk bland annat på att SKV samarbetade med Volvo när det gällde framtagning av den helbyggda SKV City på 1960-talet.

Björn Forslund

Ja, oavsett ägarbilden (Wallenberg-kontrollerade Enskilda Banken till stor del förmodligen) så var ju SKV då ett fristående företag som fick göra affärer efter eget huvud.

S Svensson

Det var enbart busskarosser som tillverkades under SKV namn.  Annars var det en hel del annan tillverkning i Katrineholm. Det lär ha tillverkats plastbehållare mm. Kanske någon annan vet.

Orsaken till omstruktureringen av ASJ var neddragningarna av järnvägsmaterieltillverkningen runt 1968 och något år framåt. Samtidigt behövdes kapaciteten med lastbilstillverkningen öka i Södertälje.

Utvecklingen har gått fort och antalet minuter det tar att bygga ett fordon på en line har minskat. Så mycket att det går att tillverka busschassie i Södertälje igen.