Scania 110

Startat av Peter C, 23 oktober 2009, 22:43:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

En fd militär, eller hur?
Rätt ovanligt med Säffle kaross på Scania chassi på 70-talet.

Peter Öden

Hej !

Är det någon som kan läsa av det rätta reg.numret på bussen ?

Wasatrafik hade två Sc BF 110 Säffle godsbussar, 065 och 066.
Sedan har vi ju fd. LB 652 Sc BR 111M Säffle, och en BF 111 Säffle hos
Härnösands Omnibussar. Kan finnas ytterligare någon Scania Säffle
från 1970-talet ?

Mvh Peter Ö

Lulebjörnen

MXY 293 f.d. militärbuss.

Mats Karlsson

Riktigt, det är en fd militärbuss av typ B110 58 140 med chassinr 526334, levererad i början av 1973 till Flygvapnet i en serie på 18 bussar med miltärnummer 208949-208967 (undantaget nr 208962). Bussarna som beställdes av FMV finns omnämnda i Scania tidning MIL 1/1973 och i boken "Scania Militärfordonshistoria 1908-1997".

Niklas Bygdestam

På F16 i Uppsala fanns två bussar av denna typ. Givetvis målade i militärgrönt. Båda var precis som den här bussen Scania med Säfflekaross vilket är rätt ovanligt. Även dessa hade dörrar i bakpartiet på detta sätt

Undrar om detta kan vara en av dessa två? Vet inte alls om F16:s gamla bussar finns i livet idag
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Alldeles säkert var det två av dessa bussar som F16 hade. Nej, de är nog inte kvar. Jag tror att bussarna i denna serien var i tjänst maximalt en bit in på 90-talet.

bilomnibussen

En annan Scania med denna Säfflekaross testades i ett nummer av Svensk Omnibustidning. Den tillhörde Gunnarssons Busstrafik i Skene.
Mvh Jan G

S Svensson

AXG080 som var en BF76 och var troligen den första Säfflekarossen i nya utförandet sent under 1967. Troligen P770 tidigare och användes som veckoslutsbuss. Busssen i fråga överläts till Alfredssons Buss AB och användes som  skolbuss. Då jag besökte Borgstena området i början av juni 1982 såg jag bussen köra vägen Borgstena-Vänga. AXG080 brandskadades och en ny ägare reparerade denna buss som fö lär vara kvar fortfarande.