SJ elller Swebus i Helsingborg

Startat av Fox, 23 oktober 2009, 09:12:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fox

Är det någon som har bilder på tror det var SJ buss nr: 2756 i Helsingborg. (Ev var det Swebus)

Kommer ihåg att bussen hade någon form av datorväxel när chaffören tryckte ned koplingen pep det till och bussen växlade upp eller ned, man såg i en display vilken växel som låg i genom att det nummret var tänt...
Tror det fanns en syster med samma sorts växel i Ängelholm om jag inte miss minner mig.

Kommer ihåg att detta var favvo bussen att åka med när man var liten =)

Richard

Hej
Jag har ett foto på nämnda buss.

Vi hade ett antal  2750 -2754 tror jag  ??? med datorlåda i Halmstad men dom blev inte populära med tiden och dom gjorde allting för att bli av med dom.
Dessutom satt man längst fram så blev det väldigt tröttsamt med det ständiga pipandet.

En av Halmstads hamnade så småningen hos Varbergs Omnibustrafik.

Jeppe Hagelbäck

Bussen i fråga brann sedemera upp.
Fanns en 2755 också, som i alla fall på slutet, rullade i Hässleholm.

Tack för bilden!

S Svensson

Det var SJ själva som ville ha "pipande" CAG låda på de bussar som hade höga rygstöd. Jag kommer just nu inte ihåg fördelningen emellan bussar med automatlåda och låga säten resp CAG låda med höga säten.

Sedan vill nog jag minnas att de bussar som fanns hos AB Varbergs Omnibustrafik anskaffades av företaget själv. Märk att Varbergs buss AB inte hade bussar.

Ersa

Citat från: Richard skrivet 23 oktober 2009, 16:44:57 PM
Vi hade ett antal  2750 -2754 tror jag  ??? med datorlåda i Halmstad men dom blev inte populära med tiden och dom gjorde allting för att bli av med dom.
Dessutom satt man längst fram så blev det väldigt tröttsamt med det ständiga pipandet.

Bilden visar SJ 2756, EMY479. I SBH hittar jag 10 st av denna modell (2748-2757)
Varför pep det om "lådorna"?

1896

Vad var det för årsmodell på dessa ? Wasatrafik:s 1902 från -89 hade ju en liknande låda.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 oktober 2009, 10:32:11 AM
-86/87

CAG lådan kom under 1985 i större omfattning och fasades ut 1991

Som vanligt säger mig modellbeteckningar ytterst lite. Har någon bilder på växelspaken så man får någon bättre minnesbild?

Jocke Selling

Citat från: Verspieder skrivet 27 oktober 2009, 10:26:18 AM
Som vanligt säger mig modellbeteckningar ytterst lite. Har någon bilder på växelspaken så man får någon bättre minnesbild?

Växelspaken, var en liten joystick på instrumentbrädan, i kombination med ett "spisvred" för att välja R,N,A,M :

Där A var automat, och du fick byta växel med kopplingen när det började blinka i displayen. Det gick dock att påverka uppväxlingarna med joysticken även i A-läge.

Körde du med M fick du själv stega upp eller ner med joysticken.

I Uppsala hade vi 2577 som var 10-växlad. och tidigare fanns även 2571-2573 med fem växlar, men dessa flyttades till Malmö runt 1989.

Mattias

Finns en bild på "spaken och vredet" på länken, scrolla ner en bit:

http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=30449&start=870

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

bilomnibussen

Hej! Det var väl så att lådan var väldigt tätstegad. Ville man hoppa över några växlar duttade man på spaken också. Jag körde bara en sådan buss ett par dagar, en provvagn från Linjebuss. Jag tyckte då att konstruktionslösningen enbart syftade till att göra en enkel sak komplicerad och ohanterlig.

Men..vad innerst ini helgoland är det för kaross på ovan visade SJ-buss? Ajokki??
Mvh Jan G

scaniaolsson

NOSTALGI !!!

Minns just det med den växellådan väldigt väl. Satt faktiskt och funderade på den vagnstypen häromdagen.
Mina nostalgiminnen från "pipande lådan" är daterade till max fram till 1996 eftersom linjen jag minns det i från är 250.

Lite linjenostalgi.

Linje 250 tillkom sommaren 1989 som en ny snabblinje mellan Helsingborg och Höganäs, den gick inte heller kustvägen ut från Helsingborg utan via Lasarettet och Stattena för att sedan dra Lv 111 från Berga och ut.
Mycket smidig linje för en ung Olsson som skulle hälsa på morföräldrarna i Höganäs.
Framför allt eftersom jag är uppväxt 5 min gångpromenad från hållplatsen Berga Trafikplats.

Linje 250 lades ner juni 96 och ersattes av X200 som sedan blev X 220 och idag heter Pendeln 220.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Peter L

Citat från: scaniaolsson skrivet 28 oktober 2009, 13:55:50 PM
NOSTALGI !!!

Minns just det med den växellådan väldigt väl. Satt faktiskt och funderade på den vagnstypen häromdagen.
Mina nostalgiminnen från "pipande lådan" är daterade till max fram till 1996 eftersom linjen jag minns det i från är 250.

Lite linjenostalgi.

Linje 250 tillkom sommaren 1989 som en ny snabblinje mellan Helsingborg och Höganäs, den gick inte heller kustvägen ut från Helsingborg utan via Lasarettet och Stattena för att sedan dra Lv 111 från Berga och ut.
Mycket smidig linje för en ung Olsson som skulle hälsa på morföräldrarna i Höganäs.
Framför allt eftersom jag är uppväxt 5 min gångpromenad från hållplatsen Berga Trafikplats.

Linje 250 lades ner juni 96 och ersattes av X200 som sedan blev X 220 och idag heter Pendeln 220.

Scaniaolsson

...och nu finns det åter en linje 250 som kör mellan Bjuv och Landskrona av Bergkvarabuss.

Peter L

Citat från: Richard skrivet 23 oktober 2009, 16:44:57 PM
Hej
Jag har ett foto på nämnda buss.

Fantastiskt roligt med en bild från när Sundstorget också var busstorg *nostalgi*. Du råkar inte ha fler bilder från denna plats (och tid rentav)?

Fox

Tackar för bilden  :) rätt linje oxå!