SL-Maxci hos Bustrade...vilken?

Startat av Kvarne, 22 oktober 2009, 17:34:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

En gammal Linjebusskärra ser det i alla fall ut att vara. Det levererades väl inte så värst många sådana till Råsta?

Frippe Fribas

Med tanke på att de skriver att det är en -98:a känns det tveksamt med Connex/Linjebuss, de var väl äldre än så?
-98 var väl sista årgången av MaxCi, så jag gissar snarare på ex Swebus då Busslinks få MaxCi med denna dörrställning är äldre.
//Fredrik

Tomas Lundqvist

Skulle någon kunna redogöra för en novis vad som skiljer de olika modellerna av "skokartong", dvs de med den kantiga karossen? Vad är skillnaden på Cx112/113-modellerna och MaxCi (det fanns säkert flera)? Sedan fanns det ju en version med liknande kaross försedd med V8 som avhandlades nyligen i den historiska delen av forumet...

Ersa

Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 22 oktober 2009, 20:12:22 PM
Skulle någon kunna redogöra för en novis vad som skiljer de olika modellerna av "skokartong", dvs de med den kantiga karossen? Vad är skillnaden på Cx112/113-modellerna och MaxCi (det fanns säkert flera)? Sedan fanns det ju en version med liknande kaross försedd med V8 som avhandlades nyligen i den historiska delen av forumet...

MaxCin (CN113CLL) har lågentré, fyrkantiga strålkastare och parkeringsljus mellan blinkerserna.
Den den äldre CN113CLB har normalgolv och dubbla runda strålkastare.
Däremot är det svårare att rent visuellt skilja äldre versioner av t.ex CN112CL och CN113CLB från varandra.

Tomas Lundqvist

Det finns ju två varianter på bakruta, förutom strålkastarna, som jag sett. Är den förändringen synonym med något modellnummer, eller är det en ren designgrej?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 22 oktober 2009, 22:58:48 PM
Det finns ju två varianter på bakruta, förutom strålkastarna, som jag sett. Är den förändringen synonym med något modellnummer, eller är det en ren designgrej?

Stor bakruta på CR112 och liten bakruta från och med CN112 är tumregeln. Enstaka CR112 kan ha fått bakpartiet ombyggt med liten bakruta.

Tomas Lundqvist

Därpå följer nästa "dumma" fråga: Skulle någon kunna redogöra för hur Scanias chassibeteckningar hänger ihop? Vad står bokstavskombinationerna för? Är siffrorna någon beteckning eller bara löpnummer el. dyl.? Volvos beteckningar är ganska logiska och inga större problem att förstå (om vi håller oss till modern tid) men vad är skillnaden mellan CR112 och CN112 eller CF76 för att nämna några kända beteckningar?

Mattias

Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 23 oktober 2009, 14:07:19 PM
Därpå följer nästa "dumma" fråga: Skulle någon kunna redogöra för hur Scanias chassibeteckningar hänger ihop? Vad står bokstavskombinationerna för? Är siffrorna någon beteckning eller bara löpnummer el. dyl.? Volvos beteckningar är ganska logiska och inga större problem att förstå (om vi håller oss till modern tid) men vad är skillnaden mellan CR112 och CN112 eller CF76 för att nämna några kända beteckningar?

Hallå.

En del svar gällande Scania CR generationerna finner du på min sida, kanske inte allt, men värt ett besök kanske. Är det något du undrar är det mer än välkommet att höra av sig.

//M

www.scania-cr.cjb.net alt. klicka på adressen nedan, brukar ge mindre reklam,pop ups o annat skit den vägen;)
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Tomas Lundqvist

Tack.
Då fick jag kläm på hur det hänger ihop med den delen av historien! Men det var alltså så att siffran tidigare var ett löpnummer (CF76, CR76) och att den sedan blev motorstorlek + löpnummer. Men innan CR76/110 byggde Scania alltså inga egna bussar (om man då inte räknar Metropol/Capitol)? Jag vet att Hägglunds byggde många korgar (gammal Ö-viksbo som jag är) men vilka mer byggde på Scanias chassin under 50- och 60-talen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Lundqvist skrivet 23 oktober 2009, 15:08:34 PM
Tack.
Då fick jag kläm på hur det hänger ihop med den delen av historien! Men det var alltså så att siffran tidigare var ett löpnummer (CF76, CR76) och att den sedan blev motorstorlek + löpnummer. Men innan CR76/110 byggde Scania alltså inga egna bussar (om man då inte räknar Metropol/Capitol)? Jag vet att Hägglunds byggde många korgar (gammal Ö-viksbo som jag är) men vilka mer byggde på Scanias chassin under 50- och 60-talen?

Även Scania CF65/66/75/76 byggdes innan CR76.
På 1950- och 1960-talet byggde i princip alla svenska karossörer på Scania-chassin. Förutom Hägglunds t ex Säffle, SKV och ASJ.