Veolias etablering i 7-härad

Startat av Croonhielm, 21 oktober 2009, 22:18:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Croonhielm

Här haltar det ordentligt!

Det nya affärsområdet "Väst" har ingen chef
Den tilltänkta platschefen i Borås har hoppat av
Veolia har ingen aning om var man ska ställa upp sina 63 nya bussar
Man har inte tillkännagivit någon plan för hur trafikledning och personalplanering kommer att se ut
Man har inte visat upp hur tjänster och fridagar kommer att läggas ut

Trots detta har alltså 259 människor sökt till de 130 platserna (uppgift från i går kväll) - där ansökningstiden går ut på söndag

Lite lösa boliner här? Trafiken ska ju ändå i gång den 28 feb!

yngrot

Jaha du det där lät väl inge vidare ...  redan hoppat av ...  men den som lever får se hur det går...   men jobbigt ingen vet något...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Är övertygad att det blir stenhård konkurens om jobben ... Vårgårda-Kjellgrens någon mer som kör som underentrepenör åt Borås Lokaltrafik? .. Dessa omlopp verkar vara bortglömda .. ...
Många förare som blir arbetslösa framöver ... allt är av orsak av  Västtrafiks upphandling
Samma 1995 när Swebus förlorade massor ... ingen som gnällde då .... men det var väl naturligt att Swebus skulle bara bort från Sjuhärad ... så BL la ett så lågt bud att dem orkade inte med denna upphandlingen .....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Horredstrafiken kör ju från Älvsered det visste inte Veolia.... Men Jan oavsett vad man tycker om vissa bolag så är ju anbudsupphandligen ingen fördel för oss förare...

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Rådeström

Citat från: Croonhielm skrivet 21 oktober 2009, 22:18:56 PM
Här haltar det ordentligt!

Det nya affärsområdet "Väst" har ingen chef
Den tilltänkta platschefen i Borås har hoppat av
Veolia har ingen aning om var man ska ställa upp sina 63 nya bussar
Man har inte tillkännagivit någon plan för hur trafikledning och personalplanering kommer att se ut
Man har inte visat upp hur tjänster och fridagar kommer att läggas ut

Trots detta har alltså 259 människor sökt till de 130 platserna (uppgift från i går kväll) - där ansökningstiden går ut på söndag

Lite lösa boliner här? Trafiken ska ju ändå i gång den 28 feb!

Ojdå....det där lät nästan som om du skulle vara en av de förare som inte fick jobb på Veolia - därav den totala sågningen innan det ens börjat.

Helt övertygande har Veolia en fastlagd plan på hur trafikstarten skall fungera, vilka som skall ha positioner etc när det väl börjar närma sig. I de allra flesta fall kommer inte tjänstesökningar ut förrän någon månad eller lite mer innan det startar - och det är nu över fyra månader till det sätter igång - lite väl tidigt o gnälla på allt va?

Croonhielm

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2009, 08:51:31 AM
Ojdå....det där lät nästan som om du skulle vara en av de förare som inte fick jobb på Veolia - därav den totala sågningen innan det ens börjat.

Helt övertygande har Veolia en fastlagd plan på hur trafikstarten skall fungera, vilka som skall ha positioner etc när det väl börjar närma sig. I de allra flesta fall kommer inte tjänstesökningar ut förrän någon månad eller lite mer innan det startar - och det är nu över fyra månader till det sätter igång - lite väl tidigt o gnälla på allt va?

Eftersom sista ansökningsdag är på söndag tycker jag nog att NÅGOT skulle vara klart. Om det är att gnälla så tar jag gärna på mig rollen som gnälspik.

michael k

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 oktober 2009, 11:46:21 AM
En liten fråga bara, har Västtrafik lämnat beställningen på den trafik/tidtabell som ska gälla efter operatörsbytet ännu? Det brukar man ju inte vara ute med i så god tid som över fyra månader, eller ska Veolia fortsätta på exakt den tabell som BL kör på idag?

Annars har ni nog en av försutsättningarna för att kunna detaljplanera de kommande tjänsterna där.

Västtrafik kommer med nya tidtabeller för regiontrafiken den 13 december i år. Huruvida dessa är klara i dag vet jag inte. Inte heller vilka ändringar som planeras.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Croonhielm skrivet 22 oktober 2009, 10:14:36 AM
Eftersom sista ansökningsdag är på söndag tycker jag nog att NÅGOT skulle vara klart. Om det är att gnälla så tar jag gärna på mig rollen som gnälspik.

Jamen..sista ansökningsdag har väl inte ett dugg med att tjänstepaket etc måste vara klara ett antal månader i förväg. Är det förutsättningen för att du ska ha jobb där - att tjänsterna är helt klara?

Var dom ska placera bussarna har dom säkerligen en aning om - om än kanske inte alla avtal med fastighets/markägare är klara - och det finns väl ingen anledning att redovisa för varken dig eller någon annan utomstående?

Vad gäller färdiga planer för trafikledning eller trafikplanering är det heller inget som säger att man måste redovisa för dig eller andra utomstående flera månader i förväg.

Trafik som har startat på ALLA platser tidigare har haft både uppställningsplats, trafikledning, tjänster och allt annat klart - åtminstone tillräckligt för att kunna utföra trafiken - så oroa dig inte.

så...jo...gnäll

Croonhielm

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2009, 13:12:07 PM

Trafik som har startat på ALLA platser tidigare har haft både uppställningsplats, trafikledning, tjänster och allt annat klart - åtminstone tillräckligt för att kunna utföra trafiken - så oroa dig inte.

så...jo...gnäll

Visserligen är bussbranschen speciell, men att inte få reda på var ens arbetsplats ska vara, vem som ska vara chef och hur arbetet skall utföras i övrigt - INNAN man ska söka tjänsterna - tycker jag är dåligt. 

Jan

var det dieselbussar lågentre och 3 axliga som gällde?
I branschen i 40 år

yngrot

Bio diesel    41 3 axliga  volvo 8500   22 2 axliga volvo 8700  alla lågentre... Ac och alkolås på alla  43 med kamera

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2009, 09:51:56 AM
Bio diesel    41 3 axliga  volvo 8500   22 2 axliga volvo 8700  alla lågentre... Ac och alkolås på alla  43 med kamera

Lite om Veolias etablering i Borås/Sjuhärad och även ritningar på de nya bussarna ska se ut m m finns här. Har f ö noterat att flertalet av BL:s landsbygdsbussar nu finns ute till försäljning hos BTC.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 oktober 2009, 13:32:16 PM
Lite om Veolias etablering i Borås/Sjuhärad och även ritningar på de nya bussarna ska se ut m m finns här. Har f ö noterat att flertalet av BL:s landsbygdsbussar nu finns ute till försäljning hos BTC.

Fast BTC har nog missförstånd de 5 Carrus Region lite grann eftersom de presenteas som "West". Dessutom är det 5 sådana av tvåaxligt utförande och 13 av treaxligt. Inte 18 2-axliga som det står i beskrivningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2009, 15:48:49 PM
Ja det var mer info än vad man brukar lämna ut till intresserade och utomstående, oavsett operatör.

Projektledaren känd från Stockholm och Oskarshamn f.ö

Men ett inte så dumt initiativ då det kan vara trevligt att kunna se ritningar på ens ev. kommande arbetsplats om man nu funderar på att söka. Vi busstokar tycker ju också det är intressant även om jag är väl medveten om att vi inte är målgruppen ;). Ser fö inte dumt ut alls, verkar vara finfina specar som Veolia gjort.