Veolias etablering i 7-härad

Startat av Croonhielm, 21 oktober 2009, 22:18:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Dem har skickat in ansökan .. precis som Veolia ville dem skulle göra .... via mejl .....
Jag skickade oxå in en .... för att se vad som hände .....
Ingenting har till dags dato hänt ...  trotts jag varit i Branchen i  20 år ..!!
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Verkar vara överskott på bussförare iaf i Boråsområdet
Hur är det i övriga landet? tex Stockholmsregionen?
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Ersa

I Uppsala tätort verkar det istället vara personalbrist.

Jan Sjöberg

Kan mkt väl tänka mej att det blir ännu mer arbetslöshet något år framöver ...
Länstrafikbolagen drar in turer på löpande band ... bara i 7 härad är 7-8 linjer aktuella enl uppgift
Mindre stadsstöd lika med mindre turer
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jo

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 17 november 2009, 08:05:16 AM
Fick samtal av en mkt ledsen förare som kör som underentrepenör till Borås Lokaltrafik
Ingen av dem anställda har fått komma på någon intervju ...än mindre informationsmötet ...
Som alltid är det lilla mäniskan som blir lidande ...
Finns faktiskt andra företag än Borås Lokaltrafik som kör på samma avtal .. men det verkar som Veolia helt struntar i ..
Liknar mkt upphandlingen 1995 och 2001 då BL körde över allt och alla , nu är det Veolias tur att leka med dem anställda .....
Bara att gratulera er som får jobb i Veolia .... Misstänker att det blir många arbetslösa i Sjuhärad 28 Feb 2010


Kommer Veolia att ha någon depå där underentreprenören har verksamheten. Annars har väl Veolia bedömt att det blir för jobbigt för de anställda att ta sig till närmaste depån?

Hade man anställt alla och bara gett alla några få timmar per vecka så hade ju diskussionen istället rasat varför man anställt för många och nu inte har timmar till alla. Detta har ju diskuterats förut och är ju vad som händer i södra Sverige. Det är väl också för de flesta bättre att vara helt arbetslösa än att bara jobba ett par timmar per vecka, i alla fall när deltidsdagarna för a-kassan tagit slut.

Diskussionen på forumet: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?PHPSESSID=d33ec01b885889d6cffaeb2c907b31f5&topic=28292.0

artiklarna:

http://www.sydostran.se/index.80095---1.html

http://www.skd.se/article/20090814/NYHETER/565192848

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 17 november 2009, 14:29:34 PM
Kommer Veolia att ha någon depå där underentreprenören har verksamheten. Annars har väl Veolia bedömt att det blir för jobbigt för de anställda att ta sig till närmaste depån?


De som i dag kör som underentreprenörer för Borås Lokaltrafik är Kjellgrens, Horredstrafiken, Holms i Herrljunga och Vårgårdabuss. De båda förstnämnda har depåer på samma orter som Veolia skall ha (Tranemo resp Kinna). För de båda andra är det mer oklart. Men om Veolia skall ta över trafiken i Herrljunga i egen regi bör de ha en egen uppställning där annars blir det 45 kilometers tomkörning i varje riktning.
Hursomhelst är väl en pendling på 45 kilometer inte så avskräckande att det inte kan finnas anledning att höra med berörda förare om de är intresserade.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Citat från: Croonhielm skrivet 17 november 2009, 01:35:46 AM
En ny operatör har, så klart, sin uppfattning om på vilket sätt trafiken skall bedrivas. Med anledning härom kan det ske förändringar i tidtabellen. Även om västtrafik till slut bestämmer om tabellen är det så att operatören får komma med sina inlagor. Informationen hittills är dock att det inte sker några stpora förändringar 28/2.



Men operatören har väl inte så mkt att säga till om tidtabeller det är väl resp. kommun som kommer med sina önskemål och sen bestämmer alla 49 kommuner hur mkt trafik det kan bli..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina