Huvudmeny

Tidtabeller

Startat av Lasse S, 20 oktober 2009, 22:32:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse S

Läste just på "Correns" hemsida att Linköpings busschaufförer beslutat bli laglydiga?? D.v.s. köra i laglig hastighet, stanna för gående mm,allt för att protestera mot snäva tider i tabellerna. Det var väl på tiden att några protesterar när farthindren bara blir fler och fler och biltrafiken tätare och tätare. Nu stundar ju dessutom vinterväglag med allt vad det innebär av slask och halka. Förr fanns det ju vinter resp sommartidtabell!! men det var då det! Läs mera på www.corren.se
Simma lugnt. LasseS.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lasse S skrivet 20 oktober 2009, 22:32:30 PM
Läste just på "Correns" hemsida att Linköpings busschaufförer beslutat bli laglydiga?? D.v.s. köra i laglig hastighet, stanna för gående mm,allt för att protestera mot snäva tider i tabellerna. Det var väl på tiden att några protesterar när farthindren bara blir fler och fler och biltrafiken tätare och tätare. Nu stundar ju dessutom vinterväglag med allt vad det innebär av slask och halka. Förr fanns det ju vinter resp sommartidtabell!! men det var då det! Läs mera på www.corren.se
Simma lugnt. LasseS.

Det är väl sjutton att sådant skall betraktas som en nyhet. Självklart skall bussförarna alltid köra på det sättet. Tidtabellerna får aldrig ta över från trafiksäkerheten. Sådana aktioner har förekommit på andra håll. Det har visat sig att det tagit obetydligt längre tid att köra enligt lagar och regler.
Men det är ju bra om bussförarna börjar göra det.
Vinter- och sommartidtabell brukar på de flesta håll innebära att det är glesare turintervall på sommaren. Inte att körtiderna har förlängts. Dessutom brukar vintertidtabellen gälla från mitten av augusti till mitten av juni. Det är mycket sällsynt att en vintertidtabell har inneburit förlängda körtider och fler omlopp under den period som risken för vinterlag är som störst.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2009, 22:57:22 PM
Det är väl sjutton att sådant skall betraktas som en nyhet. Självklart skall bussförarna alltid köra på det sättet. Tidtabellerna får aldrig ta över från trafiksäkerheten. Sådana aktioner har förekommit på andra håll. Det har visat sig att det tagit obetydligt längre tid att köra enligt lagar och regler.
Men det är ju bra om bussförarna börjar göra det.
Vinter- och sommartidtabell brukar på de flesta håll innebära att det är glesare turintervall på sommaren. Inte att körtiderna har förlängts. Dessutom brukar vintertidtabellen gälla från mitten av augusti till mitten av juni. Det är mycket sällsynt att en vintertidtabell har inneburit förlängda körtider och fler omlopp under den period som risken för vinterlag är som störst.


Problemet är väl att resenärerna inte har förståelse för det alla gånger. Dom går efter tidtabellen och kräver att den ska hållas i alla väder. Och det kräver dom av förarna.
I vilket fall på Lidingö förkortades turtiderna några minuter nu under sommarn. Så nog förekommer det alltid.

Ersa

Åh, det påminner mig om Umeå stad där bl.a 2:an och 9:an kunde hålla tidtabellen någorlunda endast när biljettmaskinen var trasig, och all ståtid för enkelbiljetter och kortladdningar därmed försvann. Här behövdes dock inga sådana protester då det var omöjligt ens för en rallyförare att hålla tiden. Alla var alltid mer än 5 minuter sena än avgångstiderna vilket ledde till att trafikhuvudmannen faktiskt lyssnade på de regelbundna klagomålen från resenärerna och lade till mer tid i tabellen. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 20 oktober 2009, 23:02:52 PM
Problemet är väl att resenärerna inte har förståelse för det alla gånger. Dom går efter tidtabellen och kräver att den ska hållas i alla väder. Och det kräver dom av förarna.
I vilket fall på Lidingö förkortades turtiderna några minuter nu under sommarn. Så nog förekommer det alltid.

Jo, jag vet men det gäller då för bussbolagen att förklara för resenärerna att det är trafiksäkerheten som gäller i första hand och att bussarna skall framföras enligt gällande lagstiftning. Jag tror att man kan få förståelse för det om man framför det på rätt sätt.
Sedan tycker jag mig alltför ofta ha märkt - även om det långtifrån alltid är så - att bussförare som kör fortare än tillåtet inte gör det för att hålla tidtabellen utan för att få mer tid för tidsregleringen. Men naturligtvis skall tidtabellerna vara anpassade så att det går att hålla dem utan att köra olagligt.
För några år sedan införde Swebus Express nolltolerans för hastighetsöverträdelser. Bussarna håller tidtabellerna lika bra som innan dess och det utan att tidtabellerna har justerats nämnvärt.
För många år sedan var det en aktion vid SJ där alla tåg skulle göras i ordning enligt föreskrifterna vilket sades innebära stora förseningar. Det visade sig att förseningarna minskade. Klargörningen tog längre tid men stoppande fel under väg minskade. Det skulle inte förvåna mig om Linköpings-aktionen slutar i att man fortsätter med detta och att det blivit en win-win-situation.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 oktober 2009, 09:03:10 AM
Jo, jag vet men det gäller då för bussbolagen att förklara för resenärerna att det är trafiksäkerheten som gäller i första hand och att bussarna skall framföras enligt gällande lagstiftning. Jag tror att man kan få förståelse för det om man framför det på rätt sätt.
Sedan tycker jag mig alltför ofta ha märkt - även om det långtifrån alltid är så - att bussförare som kör fortare än tillåtet inte gör det för att hålla tidtabellen utan för att få mer tid för tidsregleringen. Men naturligtvis skall tidtabellerna vara anpassade så att det går att hålla dem utan att köra olagligt.
För några år sedan införde Swebus Express nolltolerans för hastighetsöverträdelser. Bussarna håller tidtabellerna lika bra som innan dess och det utan att tidtabellerna har justerats nämnvärt.
För många år sedan var det en aktion vid SJ där alla tåg skulle göras i ordning enligt föreskrifterna vilket sades innebära stora förseningar. Det visade sig att förseningarna minskade. Klargörningen tog längre tid men stoppande fel under väg minskade. Det skulle inte förvåna mig om Linköpings-aktionen slutar i att man fortsätter med detta och att det blivit en win-win-situation.

Efter 10 år i yrket så tror inte jag det. Att passagerarna tar det som en förklaring. Framförallt inte sånna som åker sällan och planerar sin resa på nätet. Framförhållning är det inte många som har och jag har flertalet gånger blivit utskälld för att jag legat 2 min senare än tidtabellen säger. Och då skiter dom fullständigt i min förklaring varför. Nu verkar toleransen vara större här i Stockholm, men åtminstone 1 linje satte oss totalt i skiten i somras. Inte ens dom turerna ingen åkte hann vi i tid.

Leif D

Ska vi nu prata Linköping, så borde det ju vara möjligt att hålla tiderna bättre nu, då ingen försäljning alls sker ombord längre. Tillät man sedan som i Norrköping på och avstigning i alla dörrar (krav från Norrköpings Kommun) så skulle det gå ännu bättre i Linköping.
Men självklart ska ju gällande farter ändå hålla.
;-)