Efterlysning, bilder på Wasatrafik 407

Startat av DAF555, 17 augusti 2007, 10:23:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DAF555

Gamla Hägglundsleder har ju figurerat flitigt ett tag här på forumet, den första ledvagn jag överhuvudtaget körde var den gråpenslade vagn 407 som Wasatrafik i Trångsund köpt in från GS för trafiken på linje 810.

Jag skulle gärna vilja se lite bilder på den ifall någon har tillgängligt. Vilken individ var den hos GS? Finns det bilder på den i GS tjänst så vore det också roligt att se.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard Walter skrivet 17 augusti 2007, 10:23:29 AM
Gamla Hägglundsleder har ju figurerat flitigt ett tag här på forumet, den första ledvagn jag överhuvudtaget körde var den gråpenslade vagn 407 som Wasatrafik i Trångsund köpt in från GS för trafiken på linje 810.

Jag skulle gärna vilja se lite bilder på den ifall någon har tillgängligt. Vilken individ var den hos GS? Finns det bilder på den i GS tjänst så vore det också roligt att se.

Jag har en bild på den när Wasatrafik just tagit över men inte hunnit märka om den. Av bilden framgår att GS-numret var 618.

Björn Forslund

Var det bara en GS-led som kom till Wasatrafik? Hur länge gick den i trafik i Stockholm?
Jag har en bild själv på denna vagn, men efter att den blivit gråmålad nertill. Kommer ev med i Bussbranschen i höst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 augusti 2007, 14:35:45 PM
Var det bara en GS-led som kom till Wasatrafik? Hur länge gick den i trafik i Stockholm?
Jag har en bild själv på denna vagn, men efter att den blivit gråmålad nertill. Kommer ev med i Bussbranschen i höst.

Ja, det var bara denna. Wasatrafik tappade större delen trafiken på linje 810 i augusti 1990 (för att sedan tappa allt i augusti 1991) och sannolikt behövdes bussen därför inte efter juni 1990. Bussnostalgiker till trots men jag brukade aktivt undvika att åka med den.

DAF555

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2007, 14:45:05 PM
Ja, det var bara denna. Wasatrafik tappade större delen trafiken på linje 810 i augusti 1990 (för att sedan tappa allt i augusti 1991) och sannolikt behövdes bussen därför inte efter juni 1990. Bussnostalgiker till trots men jag brukade aktivt undvika att åka med den.

Tack för bilden, den uppskattas. Roligt att se det gamla härket igen. Jag minns den inte alls i GS-färger så jag antar att de var rätt snabba med färgburken.

Att du undvek att åka med den är högst begripligt, den var något av det mest slutkörda jag träffat på. Motorn var orkeslös så allra minsta backe var en prövning, kom man väl upp i fart så var den slingrig på vägen och det mesta skramlade och väsnades.
Men ändå, den var rolig på sitt sätt.

Bättre körskola i konsten att köra ledvagn är svårt att tänka sig, bara att backa ut den genom grinden i Trångsund en mörk morgon var ett mandomsprov. Som sagt var det den första ledvagnen som jag körde, och de första 30-40 metrarna var baklänges...

Helt smärtfritt var det ju inte, några omtag blev det (för att uttrycka det försiktigt) och en hel del tid gick åt till att bygga upp tryck i det redan i grunden läckande luftsystemet. Men efter den introduktionen var vi definitivt Du med varandra och transporterade ett antal lindrigt imponerade resenärer mellan Jordbro och Stockholm.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Richard Walter skrivet 18 augusti 2007, 03:20:51 AM
Helt smärtfritt var det ju inte, några omtag blev det (för att uttrycka det försiktigt) och en hel del tid gick åt till att bygga upp tryck i det redan i grunden läckande luftsystemet. Men efter den introduktionen var vi definitivt Du med varandra och transporterade ett antal lindrigt imponerade resenärer mellan Jordbro och Stockholm.

Denna gick om jag minns rätt på avgångarna 06.30 och 07.30. Två avgångar där det var mycket folk och som inte förstärktes eftersom det var ledbuss. Så detta gjorde att bussen oftast blev full - för att nu inte säga överfull. Även om det sällan var problem att få sittplats från Västerbommen så är det inte så trevligt att åka när mittgången är full av stående. Något som man också slapp i de avgångar som utgjordes av turistbuss.

Signvard

Jag kanske minns fel, men ändå... Visst målade vi väl bussen med roller och inte pensel ?

En följdfråga på temat ledbussar i Trångsund - Vi lånade en Mercedesled från Valbo Buss ungefär i denna tidsperiod, finns den på bild från Wasagaraget ???

(Den blev inte långlivad i Trångsund efter att ha havererat i grindhålet en tidig morgon....)

/Sign

Staffan Sävenfjord

Citat från: Signvard skrivet 18 augusti 2007, 15:29:07 PM
Jag kanske minns fel, men ändå... Visst målade vi väl bussen med roller och inte pensel ?

En följdfråga på temat ledbussar i Trångsund - Vi lånade en Mercedesled från Valbo Buss ungefär i denna tidsperiod, finns den på bild från Wasagaraget ???

(Den blev inte långlivad i Trångsund efter att ha havererat i grindhålet en tidig morgon....)

/Sign

En Scania BR112A Delta City är den enda jag känner till som Wasatrafik körde med och som kom från Valbo Buss. Jag har ingen bild på den under tjänsten i Trångsund men väl i Gävle. Om det nu är rätt buss. Annars får ni väl njuta av den repiga bilden efter bästa förmåga ändå.

Signvard

Gamla "kära" 408, hon var inte alltid smarbetsvillig att hantera på Nynäsvägen, hon blev något bättre efter att ha varit inlämnad på Scania som renoverade leden. Minns en gång på Nynäsvägen när bussfilen var blockerad efter Sockenvägen och blev tvungen att panikbromsa med henne - eller kanske snarare - Jag panikbromsade men inte bussen, hon stannade mjukt med en nigning en billängd innan olyckan var ett faktum. Den vidare resan mot Skanstull gick i betydligt lugnare tempo.
Mercedesbusssen fick nog aldrig något inv.nummer hos Wasa.

/Sign

Signvard

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2007, 13:28:35 PM
MB led...  isåfall en av de som sedermera hamnade hos Helsingborgstrafiken.
En annan MB, Inv nr 8303 fick du ju tillfälle att köra Nynäsvägen med ett antal år senare.... ;D

//Lars

Var det den som vi lånade för att köra dubbelspårsutbyggnaden mellan Älvsjö och Handen, en blå 305GN med tre pedaler till höger om rattstången ???

Förresten så avgick 408 avgångarna 6.00, 7.00 och 8.00 från Jordbro. Den enda morgontjänsten med tre avgångar på.

/S

Signvard

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 augusti 2007, 18:47:08 PM
Ja den kan du väl inte glömma... ;)
Den höll ju inte hela säsongen heller, vilket jag förstår, det var ju ingen vagn för motorvägstrafik.

Ytterligare två systrar var ju påtänkta vara en bärgades till Älvsjö men kom aldrig i trafik.

//Lars

Den var kanske inte så populär bland resenärerna... Minns jag rätt om den redan var såld österut, men att vi fick låna den innan den skulle skeppas över?

Jag vill minnas svagt att ValboMB-n hade kaross från DeltaPlan som 408-an, det kan ha visats en bild i gamla forumet på den,

/Sign