Gott och Blandat, del 5 [SL H50 5099]

Startat av DAF555, 17 augusti 2007, 10:16:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DAF555

Det har ju språkats en del Volvo B59 på senaste tiden, en av mina favoriter när det begav sig. Trots rattfrossan och det enerverande blinkersreläet. De var smidiga och bekväma i stadstrafiken och hade som en kollega uttryckte det "korrekt acceleration", hyggligt snabba utan att välta passagerarna över ända.
Jag körde dem inte så ofta eftersom jag vid den tiden hörde hemma i den södra delen av staden, men ibland så hände det och jag har särskilt 4879 i ljust minne bevarad. Har någon bilder på den så blir jag glad  ;)

Här kommer då vagn 5099 lämpligt nog på linje 59 under hösten 1989.

Bussmicke

ÅÅÅÅ AAAhhh, en riktig buss på linje 59..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Nytorgsgatan/Folkungagatan va? Minnen väcks till liv, H50 är ju ändå H50.

Cero

Citat från: Richard Walter skrivet 17 augusti 2007, 10:16:48 AM
Det har ju språkats en del Volvo B59 på senaste tiden, en av mina favoriter när det begav sig. Trots rattfrossan och det enerverande blinkersreläet. De var smidiga och bekväma i stadstrafiken och hade som en kollega uttryckte det "korrekt acceleration", hyggligt snabba utan att välta passagerarna över ända.
Jag körde dem inte så ofta eftersom jag vid den tiden hörde hemma i den södra delen av staden, men ibland så hände det och jag har särskilt 4879 i ljust minne bevarad. Har någon bilder på den så blir jag glad  ;)

Jag måste också anmäla mig till de positiva till denna vagntyp. Jag föredrog att åka H50 för de var mjukare och tystare i gången än de H2 Hornsberg hade vid samma tid. De kändes mer lämpade för stadstrafiken, bl.a. för det något lägre insteget. Sedan kanske inte bussen var de bästa att köra och kvaliteten lämnade uppenbarligen en del att önska, men det var inget som påverkade en tonåring.

Fick jag välja blev det dock helst H11:an som kommer i bakgrunden på din bild. De var riktiga bussar det! :D

/Cero

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Ojoj, man blir alldeles salig. Apropå blinkersreläet så minns jag nu när det nämndes att det hade ett väldigt speciellt ljud. Det hade jag glömt...

Tack så mycket för alla bilderna. Själv har jag irriterande nog inte en enda H50 på bild...

Niklas Bygdestam

Citat från: christianm skrivet 17 augusti 2007, 12:32:45 PM
Ojoj, man blir alldeles salig. Apropå blinkersreläet så minns jag nu när det nämndes att det hade ett väldigt speciellt ljud. Det hade jag glömt...

Tack så mycket för alla bilderna. Själv har jag irriterande nog inte en enda H50 på bild...

Var det inte ett väldigt snabbt tickande ljud? Har något minne av att jag hört detta ljud i min barndom
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 augusti 2007, 11:55:18 AM
Trevliga bilder på en mindre trevlig (förarmässigt) busstyp.

Scania CR 111M = riktig stadsbuss.

//Lars

Scania CR 76, CR 110 och CR 111 tycker jag också är det mest stdsmässiga som finns från den här tiden. Speciellt när man kunde uppleva flera sådana bussar samtidigt på Stora torget i Uppsala :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 augusti 2007, 12:50:46 PM

Scania CR 76, CR 110 och CR 111 tycker jag också är det mest stdsmässiga som finns från den här tiden. Speciellt när man kunde uppleva flera sådana bussar samtidigt på Stora torget i Uppsala :D
Synd att man inte hade chansen att få uppleva dessa bussar när dom gick i trafik i Uppsala :'( Eller fått se dom på torget som du gjort Niklas.

//Simon

Ted Selander

En reprisbild med anledning av ämnet, bussen som aldrig skulle bli diggabel...

/Ted

Bussmicke

//Bussmicke.

Bussmicke

//Bussmicke.

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 18 augusti 2007, 21:12:19 PM

/Ted

Mums! Korsningen Inedalsgatan-Fleminggatan. Senast tagen vintern -86, eller hur?

Carl W

Citat från: Ted S skrivet 18 augusti 2007, 21:12:19 PM

/Ted

Noterar att denna buss har en mindre frontlucka än övriga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 augusti 2007, 23:40:00 PM
4876–4885, 5006–5015 hade denna front, 5076-5115 den andra (större luckan)

//Lars

Men ventilationsgallret ser lika stort ut både på bussen med den lilla luckan och på de med större lucka. När övergick man till längre ventilationsgaller?