Visste ni att det är tillåtet att........

Startat av Hans Fredriksson, 20 oktober 2009, 10:22:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

cykla på trottoaren.

Det säger i alla fall polisen i Radio Jönköping som svar på en gångtrafikants irritation över cyklarnas framfart på stadens trottoarer.

Tydligen är det skillnad på trottoar och gångbana. Den senare är skyltad och markerad i vägbanan.

Staffan Sävenfjord

I Uppsala är det i alla fall inte tillåtet
http://www.uppsala.se/Startsida/Trafikgator/Trafik/Cykeltrafik/Regler-for-cyklist/

I Borås avgör cyklisterna själva var de skall cykla. Åtminstone enligt en tjej som var ytterst nära att köra på mig när jag gick på trottoaren. Men det blir lätt så när den som går framför inte har ögon i nacken och den som cyklar bakom inte har ögon under pannan.

Vad jag fått lära mig får cyklister cykla där det finns markerad cykelbana. Annars gäller vägens eller gatans högra sida.

Drängen

Kan det verkligen finnas regler som cyklister måste följa?. Promenerade en period varje morgon och eftermiddag från resecentrum i Örebro till Holmen, t o r. Man var ständigt utsatt för cyklisternas framfart. Vid ett tillfälle mötte jag en herre och dam som cyklade i bredd. När jag inte flyttade mig fort nog fick jag en ilsken kommentar av kvinnan: "Vill du jag ska köra på dig?. I alla andra trafiksituationer ska hänsyn tas till mest oskyddade trafikanter. Denna regel gäller absolut inte om man siter på en cykel.

Clabbe

Ett bekant par som bebott metropoler som Årjäng, Vänerborg o GBG. Men cycklisterna i Karlstad var de värsta som upplevts. Inga regler om övergångsställe eller trafikregler efterlevdes, ungefär som bussarna på 70 talet, när ja tog kk.

Hans Fredriksson

Om du menar att cykla på övergångsställe så är det tillåtet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 20 oktober 2009, 14:23:15 PM
Om du menar att cykla på övergångsställe så är det tillåtet.

Jo, men det finns inte väjningsplikt mot den som cyklar på övergångsställe. Så en cyklist måste alltså släppa fram övriga fordon innan han/hon ger sig ut på övergångsstället.

Drängen

Kliver dom av och leder cykeln, så räknas dom som fotgängare. Annars inte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Drängen skrivet 20 oktober 2009, 17:53:24 PM
Kliver dom av och leder cykeln, så räknas dom som fotgängare. Annars inte.

Visst och då har man också väjningsplikt gentemot dem. Men den som leder cykeln cyklar inte.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2009, 17:57:01 PM
Visst och då har man också väjningsplikt gentemot dem. Men den som leder cykeln cyklar inte.

Hur stor är sannolikheten att de cyklar fram till övergångsstället för att helt plötsligt förvandla sig till en fotgängare?
Mot sådana har ju en fordonsförare normalt väjningsplikt men man får väl hoppas att de har lite sunt förnuft och inte går rätt ut på gatan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Kaxen

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 oktober 2009, 18:58:14 PM
Hur stor är sannolikheten att de cyklar fram till övergångsstället för att helt plötsligt förvandla sig till en fotgängare?
Mot sådana har ju en fordonsförare normalt väjningsplikt men man får väl hoppas att de har lite sunt förnuft och inte går rätt ut på gatan.

Det är väldigt vanligt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 20 oktober 2009, 18:58:14 PM

Jovisst har man råkat ut för att folk cyklat på trottoaren och hoppat av cykeln 5 meter framför övergångsstället i farten och sedan gått direkt ut i gatan. Det finns tydligen cykelkhjälmar som är så konstruerade att de stoppar all hjärnverksamhet. Eller tror de att bilisten har någon slags kristallkula i bilen och kan se att de tänka förvandla sig till fotgängare på en nanosekund.
Det säkraste är att göra som jag, betrakta en framförvarande cyklist i farlig närhet av ett övergångsställe som en presumtiv korsare av övergångsstället och anpassa farten efter det. Visserligen blir det inte min skuld om jag kör på honom men man skulle säkert inte må speciellt väl av en sådan händelse ändå. Inte jag som mådde illa efter jag kört på en ekorrunge, det största levande väsen jag kört på med bil.

Ersa

Jag har cyklat till och från jobbet nästan varenda dag det senaste året, både i Umeå och Uppsala, till stora delar på trottoarer utan cykelbanor. Beter man bara sig som en lugn hänsynsfull fordonsförare och låter alla gångtrafikanter ha företräde är det inga som helst bekymmer! Tänk om alla kunde cykla på samma sätt som yrkesförare normalt kör i yrkestrafik.