Fronterna på Capitolerna

Startat av Niklas Bygdestam, 18 oktober 2009, 21:54:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Vilka år byggdes Capitoler med den äldre fronten som ser ut som Metropolbussarna? Och vilka år byggdes de med den lite nyare fronten? Gjordes skiftet mellan dessa fronter rakt av eller "överlappade" detta en aning så att den sista med Metropolfront kanske är levererad lite senare än första med den senare fronten?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Enligt Stockholms Spårvägars Trafikhandbok 1 från 1962 så levererades H21 och H22 (Capitoler med små vindrutor) åren 1956-1958. H23, med stora vindrutor, började inte levereras förrän 1961. Om leverans av Capitoler skett till andra bussföretag den här tiden känner jag inte till.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Även hela C70/3-serien byggdes med de små vindrutorna. De byggdes 1956-58.
Tror att den första med stora vindrutor var C75:an som vi diskuterat förut, den som provades av SS och  i Finland och sedan hamnade i Jönköping. Den byggdes -58.
de stora vindrutorna var samma som de på CF:en, som konstruerades samtidigt.

Mats Karlsson

Uddevalla Omnibus hade en sen C70/3 från 1958 som hade den större vindrutan. Jag kommer inte ihåg just nu om fler C70 fick denna ruta innan C75 presenteardes 1959.
Bild finns här:
http://www.uddevalla-omnibus.se/index.php?sid=17

Björn Forslund

Där ser man...det bör isåfall vara ch nr 93740, en av de sista C70/3.
93741-746 var de sista chassinumren, och dessa gick till Jönköping. De hade väl små rutor?
Är Uddevallavagnen byggd så från början, eller kan den ha råkat ut för en olycka och fått ny front?

/Björn

Mats Karlsson

Den lär vara byggd så från början. Jag vill minnas att chassinumret var 93730. Jag får återkomma om detta när jag har tillgång till facit.

Niklas Bygdestam

Var det ett led i någon standardisering att man ändrade fronten och vindrutorna på Capitolerna för att ha samma som på CF? Jag tycker ven att taket i fram på en sådan Capitol ser likadan ut som CF. I Uppsala fanns det CF:ar som hade enkla strålkastare istället för de för CF:arna så typiska dubbla. Dessa tycker jag såg ut som Capitoler fast med en CF-grill i fronten. Var CF-fronterna egentligen så lika Capitoler att det alltså egentligen bara var grillen och strålkastarna som skiljde?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mats Karlsson

Du har rätt Björn. Uddevalla-Capitolen med stor vindruta hade chassinr 93740. Den inköptes så sent som 1958-12-03, så den levererades kanske senare än Capitolerna 93741-746 till Jönköping. Chassinr 93730 som jag gisasde på tillhörde istället Kållereds-Capitolen, en annan av de Capitoler jag minns från min tid på Västkusten.
Tanken bakom CF-bussen var ju att använda Capitolbussens karosstomme, men med front och bakända av modernare och svenskare formgivning. Jag vill minnas att CR76 också ärvde Capitolens stomme på ett eller annat sätt. Det var först när CR112 kom som man frångick det gamla amerikanska sättet att bygga karosser på. Då hade det hunnit bli ett dyrbart och besvärligt byggsätt, jämfört med nya metoder.
Det är alltså inte underligt att C70 fick ny vindruta precis på slutet. Tillverkningen av CF-bussen hade nog förberetts och kanske påbörjats just då. Huruvida nedre partiet av fronten hos CF var gemensam med Capitolen, frånsett lyktor och grill, känner jag inte till, men på något sätt finns slående likheter.     

robergh

Speciellt knepigt var det eftersom Scania använde tummått långt in på 70-talet!!!

Mr H

Björn Forslund

Det var samma sorts svetsjiggar som utnyttjades till sidorna på både Capitol o CF, men fronterna var ju annorlunda strukturellt, i och med att CF:en hade en grill och kylare i fronten, medans Capitolens front var hel så att säga. Vad gäller aktern var förhållandena de omvända. Senare blev ju skillnaden ännu större, då man övergick till glasfiberarmerad plast både i front och bakhörn på CF. Redan från början var ju takändarna i detta material på CF, och troligen även den främre takdelen på Capitoler i C75-serien. Tidigare Capitoler var ju helt plåtklädda.
Troligen var Uddevallabussen den vagn man först provade med den nya fronten inkl främre takdelen. Uddevalla köpte samtidigt den begagnade Mack C41:an, så det var två uddabussar man fick.