Go by Bus lägger ner linje 150

Startat av Christer K, 18 oktober 2009, 21:34:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

I dagens NA på nätet kan man läsa att Go By Bus lägger ner linjen Oslo - Stockholm från 10 jan 2010.

http://na.se/nyheter/2.3396/1.601866

Undar om det kommer något nytt bussbolag som provar lyckan, eller kommer Swebus Exp blir själva på linjen.

Swebus exp kommer också dra ner på trafiken på linje 888, från jan 2010 kommer vissa turer inte börja och sluta i Örebro. Utan alla kommer vara genomgående, start och slut kommer nog att vara Karlstad där bussarna från sin hemma bas.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Staffan Sävenfjord

Fast riktigt säkert är det ju inte att den läggs ned. GoByBus undersöker möjligheterna att driva linjen vidare. Till lägre kostnader får man förmoda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag har aldrig riktigt förstått varför GoByBus inte kört in i Eskilstuna med sin linje 150. Pga detta har de nog "tappat" en del tänkbara resenärer Örebro-Eskilstuna och Eskilstuna-Stockholm som istället gladeligen åker SwEx 801.

Citat från: Christer K skrivet 18 oktober 2009, 21:34:09 PM
Swebus exp kommer också dra ner på trafiken på linje 888, från jan 2010 kommer vissa turer inte börja och sluta i Örebro. Utan alla kommer vara genomgående, start och slut kommer nog att vara Karlstad där bussarna från sin hemma bas.

Den kraftiga neddragningen av verksamheten i Örebro lär även påverka 801 negativt. Hur mycket får vi veta först när vårtidtabellerna kommer ut i december. Rejält ironiskt att SwEx väljer att dra ner sin verksamhet i Örebro till ett minimum i samband med att systerföretaget vunnit sen senaste upphandlingen och därmed fått tillgång en depå som är dubbelt så stor dagens verksamhet kräver...

Christer K

Enl några gamla kollegor på Swe exp så ska det bara blir två till tre tjänster kvar heltid samt några tim anställda. Några kör nu på Swebus i tätorten och på landet. En som har jobbat länge har gått från Swe exp till Larson buss istället. Känns lite som för ett antal år sedan då Swe exp flyttade först till Busslink på Österängsgatan endast 2 av de anställda flyttade med och sedan till Kristinehamn och efter det till Karlskoga och så sist till Örebro där man haft anläggningen på norr sedan 1997 eller 98. Och några år senare så köper man denna av AB omnibus.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

buskörare

Citat från: Christer K skrivet 19 oktober 2009, 06:07:44 AM
Enl några gamla kollegor på Swe exp så ska det bara blir två till tre tjänster kvar heltid samt några tim anställda. Några kör nu på Swebus i tätorten och på landet. En som har jobbat länge har gått från Swe exp till Larson buss istället. Känns lite som för ett antal år sedan då Swe exp flyttade först till Busslink på Österängsgatan endast 2 av de anställda flyttade med och sedan till Kristinehamn och efter det till Karlskoga och så sist till Örebro där man haft anläggningen på norr sedan 1997 eller 98. Och några år senare så köper man denna av AB omnibus.

/ Christer K

När jag började på Busslink i oktober 1999 stod det kvar en (eller 2?) SweEx-bussar där. Och 2 förare till den fanns där också förstås.

Christer K

Citat från: buskörare skrivet 20 oktober 2009, 00:20:42 AM
När jag började på Busslink i oktober 1999 stod det kvar en (eller 2?) SweEx-bussar där. Och 2 förare till den fanns där också förstås.
Då körde man till Jönköping med en Swebus exp, buss och bytte buss i Motala eller om man körde hela sträckan själva.
Själv körde jag på Swebus Exp Örebro depån fram till vintern 2007. Då man började banta trafiken för Örebro depån.

Var likadant då jag jobbade på Swebus Exp 1990 - 91 då vi hade två bussar i Örebro och var tre anställda. De två med längst tjänsteår fick följa med i flytt rundan och jag fick sluta. Känns lite som man kör samma race igen med Örebro depån.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Omnilasse

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2009, 22:08:23 PM
Fast riktigt säkert är det ju inte att den läggs ned. GoByBus undersöker möjligheterna att driva linjen vidare. Till lägre kostnader får man förmoda.
Problemet är väl bara att man redan drog in så mycket på trafiken när Säfflebussen ombildades, att det redan nu är svårt att välja att åka med GoByBus - även när man vill. När de inte har trafik så att man kan åka fram och tillbaka och få det att fungera tidsmässigt, blir det ju bara krångligt att köpa resa hos två bussbolag (om ändå måste ta Swebus i ena riktningen). Har flera gånger tänkt åka med dem senaste året, men får det aldrig att fungera med deras tidtabell, det är ju också nästan omöjligt att komma ihåg när bussarna går och vilka dagar (på måndagar går turen kl. 8.00 från Stockholm, 9.00 på fredgar, 10.00 på lördagar och 11.30 på söndagar etcetera.) Tyvärr är det ju svårt för dem med marknadsföringen också - det blir ju mycket större procentuell kostnad när man har så mycket färre avgångar än Swebus. Tror väl också att Nettbuss har lite högre avkastningskrav, än vad den förra ägaren hade. Men som sagt än finns den ju kvar, så vi får väl se om de lyckas ha kvar linjen. Tror dock man måste välja, endera siktar man bara in sig på att bara ta veckoslutsresenärerna, eller så får man satsa på ökat utbud och försöka konkurrera ut Swebus. Det förra är väl förstås det lättaste alternativet.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 29 oktober 2009, 15:51:59 PM
Tror dock man måste välja, endera siktar man bara in sig på att bara ta veckoslutsresenärerna, eller så får man satsa på ökat utbud och försöka konkurrera ut Swebus. Det förra är väl förstås det lättaste alternativet.

Men nog lär det verka rätt märkligt ur resenärernas synvinkel om nu både GoByBus och Swebus Express drar ner på sina linjer mellan Örebro och Stockholm.

Omnilasse

Citat från: Verspieder skrivet 29 oktober 2009, 22:25:46 PM
Men nog lär det verka rätt märkligt ur resenärernas synvinkel om nu både GoByBus och Swebus Express drar ner på sina linjer mellan Örebro och Stockholm.
Jo, det förstås, men nu är det väl främst turen som går Örebro-Karlstad och omvänt som dras in. Nu har ju regionen drabbats rätt kraftigt av lågkonjunkturen, dessutom har man ju utvecklat konceptet med stombuss mellan Örebro-Karlskoga respektive Karlskoga-Karlstad, vilket ju gör att jag tror att just för de resenärer som åkt den sträckan har detta alternativ nu blivit bättre (ofta har man någon form av kort på något av länstrafikbolagen). Turen från Örebro till Oslo på söndagar har ju också närmast haft karaktären av en extratur - men visst det är ju alltid roligare när trafiken kan utökas än när den minskar...

Ersa

Nu har jag "gjort en Alexander T" och sökt på resor längre in i framtiden än vad dagens tidtabell räcker, och resultatet för GoByBus linje 150 blev (inte helt oväntat) magra efter den 10 jan 2010. På Swebus Express 801 får jag fram dessa tider i bokningsfunktionen:

Söderut:
Stockholm 09:35
Eskilstuna 11:10
Örebro ank 12:10
Örebro avg 12:20
Göteborg 16:40

Stockholm 13:35
Eskilstuna 15:10
Örebro ank 16:15
Örebro avg 16:25
Göteborg 20:35

Norrut:
Göteborg 10:00
Örebro ank 14:15
Örebro avg 14:25
Eskilstuna 15:35
Stockholm 17:10

Göteborg 13:55
Örebro ank 18:00
Örebro avg 18:10
Eskilstuna 19:20
Stockholm 20:55