Huvudmeny

Körkortsklasser

Startat av Martin Maltkvist, 17 augusti 2007, 03:32:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Kommer åldern 21 att vara densamma när körkortsklasserna refomreras eller ska den höjas?
Det vore nog inte så bra att höja körkortsåldern för D i en tid då fler förare behövs, tänk om det finns en hög med ungdomar som närmar sig den magiska åldern men som får reda på att gränsen höjts till 24 år. Scenariot blir då i värsta fall ett bortfall av tilltänkta förare som under dessa år hinner ändra sig i sitt yrkesval, vilket i sin tur spär på förarbristen.
Vad tror/tycker ni andra?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan Hansson

Tycker 21 år är en mycket bra ålder för att D.
Jag själv håller på att skicka in körkortstillstånd för D till vägverket.
Är 20 år nu och får om jag får körkortstillståndet beviljat, börja övningsköra med buss och kan då hinna långt med teorin och körningen tills jag fyller 21 nästa år.
Det skulle kännas som ett slag i magen om de inför 24 årsgräns.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

Refomreras? Vad är nu på gång? Detta har jag inte hört något om. Däremot finns det ju krafter som vill sänka D-kortet till gymnasienivå, precis som CE redan ligger på idag. Helt klart är iaf att Sverige behöver fler unga motiverade bussförare. Idag väljer ungdomarna lastbilsyrket istället, och stannar kvar i det. Ganska förståeligt med tanke på lön och arbetstider.

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2007, 08:42:35 AM
Idag väljer ungdomarna lastbilsyrket istället, och stannar kvar i det. Ganska förståeligt med tanke på lön och arbetstider.

Hehe, känns igen! Hade det inte varit för 21-års-gränsen hade jag nog kört folk i dag istället.

/K

Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 17 augusti 2007, 03:32:05 AM
Kommer åldern 21 att vara densamma när körkortsklasserna refomreras eller ska den höjas?
Det vore nog inte så bra att höja körkortsåldern för D i en tid då fler förare behövs, tänk om det finns en hög med ungdomar som närmar sig den magiska åldern men som får reda på att gränsen höjts till 24 år. Scenariot blir då i värsta fall ett bortfall av tilltänkta förare som under dessa år hinner ändra sig i sitt yrkesval, vilket i sin tur spär på förarbristen.
Vad tror/tycker ni andra?

Bussbranschens Riksförbund vill snarare att körkortsåldern för D-kort sänks än höjs. Eventuellt i kombination med att den som inte fyllt 21 bara skulle få köra mindre bussar och kortare sträckor. Men man inser i alla fall det viktiga i att en gymnasieutbildning skall kunna resultera i ett D-kort och en anställning som bussförare direkt efter examen. Vad jag förstår är Vägverket inne på samma linje. Sedan vet man ju aldrig vad politiker kan hitta på.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2007, 14:16:32 PM
Bussbranschens Riksförbund vill snarare att körkortsåldern för D-kort sänks än höjs. Eventuellt i kombination med att den som inte fyllt 21 bara skulle få köra mindre bussar och kortare sträckor. Men man inser i alla fall det viktiga i att en gymnasieutbildning skall kunna resultera i ett D-kort och en anställning som bussförare direkt efter examen. Vad jag förstår är Vägverket inne på samma linje. Sedan vet man ju aldrig vad politiker kan hitta på.

´
---
Hur vore det om man lät en 19/20-åring få genomgå lite teori och sedan få provköra lite i en buss av  ex.vis MaxCistorlek? Det kanske är ett bra sätt att kolla om ungdomen är lämplig som förare och om det faller ut får vederbörande genomgå fullständig körkortsutbildning.
Lite tankar och funderingar från mig bara...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jo

Här är väl dem aktuella utredningen. Har inte hunnit läsa den i sin helhet.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/42/91/1d66e0b7.pdf

"3 § Grundutbildningen skall omfatta minst 280 timmar, varav
minst 20 timmar skall avse körträning."

Tycker man är lite fel ute här. Nu har jag inte lusläst utredningen men istället för att speca vad man ska kunna för att få det yrkeskompetensbevis som krävs för i princip all körning efter 20 sep 2008 krävs 280 timmars utbildning. Det normala vore ju att speca vad man skall kunna istället för hur lång utbildning man ska ha gått. Känns lite grann som att man försöker få väck de som bekostat sin utbildning själv eftersom det kommer bli dyrt och minska vilket i förlängningen gör att man bara får in från Gymnasiet/Komvux och AMS.  Nu vet jag inte om det enligt reglerna(eftersom jag inte läst utredningen än) skulle vara tillåtet för tex. körskola att ordna en distanskurs för teoridelen eller om det ska vara lärarledd undervisning i klassrum.

Det viktiga måste ju vara att man kan sin uppgift inte hur många timmar det tog att lära sig den.
Kan ju vara så att någon kan läsa in allt som anses nödvändigt på 50 timmar medan någon annan behöver 300 timmar. Den första kanske däremot behöver 30 h körövning medan den andra klarar sig med 10 h.

Martin Maltkvist

Citat från: Jo skrivet 17 augusti 2007, 17:08:59 PM
Här är väl dem aktuella utredningen. Har inte hunnit läsa den i sin helhet.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/42/91/1d66e0b7.pdf

"3 § Grundutbildningen skall omfatta minst 280 timmar, varav
minst 20 timmar skall avse körträning."

Tycker man är lite fel ute här. Nu har jag inte lusläst utredningen men istället för att speca vad man ska kunna för att få det yrkeskompetensbevis som krävs för i princip all körning efter 20 sep 2008 krävs 280 timmars utbildning. Det normala vore ju att speca vad man skall kunna istället för hur lång utbildning man ska ha gått. Känns lite grann som att man försöker få väck de som bekostat sin utbildning själv eftersom det kommer bli dyrt och minska vilket i förlängningen gör att man bara får in frånGymnasiet/Komvux och AMS.  Nu vet jag inte om det enligt reglerna(eftersom jag inte läst utredningen än) skulle vara tillåtet för tex. körskola att ordna en distanskurs för teoridelen eller om det ska vara lärarledd undervisning i klassrum.

Det viktiga måste ju vara att man kan sin uppgift inte hur många timmar det tog att lära sig den.
Kan ju vara så att någon kan läsa in allt som anses nödvändigt på 50 timmar medan någon annan behöver 300 timmar. Den första kanske däremot behöver 30 h körövning medan den andra klarar sig med 10 h.

En förare som förvärvat ett yrkeskompetensbevis för grundläggande
kompetens för fordon som kräver förarebehörigheten D
eller DE skall från och med 21 års ålder få utföra persontransporter
med sådana fordon. Har föraren förvärvat ett
yrkeskompetensbevis för snabbförvärvad grundläggande kompetens
för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE skall
denne från och med 21 års ålder få utföra persontransporter med
sådana fordon, om fordonet används för transporter i linjetrafik
och om linjens längd inte överstiger 50 kilometer. En förare som

förvärvat ett yrkeskompetensbevis för den snabbförvärvade
grundläggande kompetensen skall från och med 21 års ålder få
utföra persontransporter med fordon som kräver förarbehörigheten
D1 eller D1E. En förare som förvärvat ett
yrkeskompetensbevis för snabbförvärvad grundläggande kompetens
för fordon som kräver förarbehörigheten D eller DE skall
från och med 23 års ålder få utföra persontransporter med sådana
fordon.

---
Jag tolkar texten ovan som så att om man redan har D och YKB gäller detta från 21 års ålder,  om man enligt de nya reglerna ordnar dito gäller det upp till 50 km och utan längdbegränsning fr.o. 23 års ålder. Stämmer`det och hur stor verklighetsförankring har utredningen och de som skrivit den? Jag överlåter åt er mer kunniga att besvara frågan.

Hälsningar
/Martin

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 17 augusti 2007, 08:42:35 AM
Refomreras? Vad är nu på gång? Detta har jag inte hört något om. Däremot finns det ju krafter som vill sänka D-kortet till gymnasienivå, precis som CE redan ligger på idag. Helt klart är iaf att Sverige behöver fler unga motiverade bussförare. Idag väljer ungdomarna lastbilsyrket istället, och stannar kvar i det. Ganska förståeligt med tanke på lön och arbetstider.
Jag sökte på Nya körkortsålder och fann följande dokument där jag kunde utläsa att åldersgränserna för kategorierna D och DE ska vara 24 år och för C och CE gäller 21 år.:(
http://www.svmc.se/upload/Tredje_KKdirektivet.pdf
Utan att reflektera speciellt djupt börjar jag misstänka att alla höga tanter och farbröder har en nagel i ögat till yrkesförarkåren, inte nog med att en masasa nya lagar och regler krånlar till, nu ska dessutom åldern HÖJAS så att körtkortssugna ungdomar får vänta ännu längre. Dock fann jag ett svar från statsrådet Åsa Torstensson där Staffan Danielsson ställt sig undrande till när Åsa T avser att verka för att EU:s nya körkortsdirektiv kan börja tillämpas i Sverige och i så fall när.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GU12892
"De nya bestämmelserna i körkortsdirektivet ska börja tillämpas av medlemsstaterna i januari 2013. Regeringen har därför tillsatt en särskild utredare som ska analysera hur direktivet ska genomföras i svensk rätt."
I grova drag tokar jag det som att körkortsystemet, däribland vissa åldersgränser, kommer att förändras genom det nya direktivet men att det ska börja tillämpas först 2013.     Har jag rätt eller har jag fel?
Dagens Nyheter skrev den 27/3 en artikel i ämnet och längst ner kunde jag läsa följande:
"Varje land har fyra år på sig att införa den nya lagstiftningen och sedan två år på sig att börja tillämpa den."
Om fyra år är jag 23 (fyller 19 den 9.e oktober) och hur det ser ut för mig då är lite av en vision men persontransporter är målsättningen

Hälsningar
/Martin

Jan

Citat från: Johan H skrivet 17 augusti 2007, 08:00:56 AM
Tycker 21 år är en mycket bra ålder för att D.
Jag själv håller på att skicka in körkortstillstånd för D till vägverket.
Är 20 år nu och får om jag får körkortstillståndet beviljat, börja övningsköra med buss och kan då hinna långt med teorin och körningen tills jag fyller 21 nästa år.
Det skulle kännas som ett slag i magen om de inför 24 årsgräns.

Om man tilldelas ett körkortstillstånd, så gäller detta till det går ur. Nya regler gäller alltså inte förrän tillståndet gått ut.
I branschen i 40 år

Nicklas Vasa

Alla vill ha utbildad personal, men ingen vill betala.....

bjalle

Citat från: Jan skrivet 15 september 2007, 17:04:59 PM
Om man tilldelas ett körkortstillstånd, så gäller detta till det går ur. Nya regler gäller alltså inte förrän tillståndet gått ut.

Gäller det även kravet på 280 timmars kompetensutbildning?

Martin Maltkvist

Citat från: Jan skrivet 15 september 2007, 17:04:59 PM
vart står detta?
M.a.o kan man skaffa sig körkortstillstånd innan de nya regerna införs och på så vis ordna D-behörighet enligt de gamla dito?

Hälsningar
/Martin

homer

Det är idag brist på förare, både för Lastbil och Buss, om några år kommer de att bli ÄNNU värre, kolla bara va de är för ena som sitter bakom ratten, jo gubbar mellan 55 och 65, dem är en väldigt STOR majoritet

Fördelen som man kan se de är väl att om de blir EXTREM brist så höjs förhoppningsvis lönen, men de kan också bli tvärtom att huvudmännen släpper kraven på att man ska kunna Svenska å då blir de fritt fram att "importera" förare från öst som heller inte kommer kräva samma lön, då även facken får je med sig då de behövs folk...

Så de bästa är givetvis en Gymnasielinje där exempelvis att de 3 första terminerna är gemensamma för C och D kort, där man blir mekaniker samt 4 terminen får man börja övningsköra och läsa körkortteori för B. 5:e terminen börjar man som bekant i 3:e läsåret och är 18 år, vilket blir uppköring för de som inte fyllt 18 under 4 termin.
den sista och 6 terminen blir i stort bara att vara ute på vägarna, här skulle de kunna bli dags att välja inriktning om man vill ha C eller D, iof, kanske de inte skulle vara omöjligt att ta båda samtidigt...

kanske blev slarvigt skrivet, men detta är var jag skulle hoppas på, de skulle dessutom höja båda yrkenas status då man även får "mek-utbildning"