Huvudmeny

Swebus flytt (sl)

Startat av homer, 17 oktober 2009, 23:04:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

1823 har från 091014 ny ägare; Tyresö

ersätts 0699 eller 0700?

Fredde

Citat från: homer skrivet 17 oktober 2009, 23:04:36 PM
1823 har från 091014 ny ägare; Tyresö

ersätts 0699 eller 0700?

Den har fått sällskap dit med 1818, som skrevs över dagen innan.

/Fredde


MrX

0699 och 0700 är borta sedan innan sommaren. Även 4559 finns på Tyresögaraget. Fast den kanske inte kommer från Björknäs(?) Verkstaden har ordentligt med jobb och bussarna räcker inte till för tillfället så då lånas det bussar

Peter Erret

Citat från: MrX skrivet 18 oktober 2009, 17:02:02 PM
0699 och 0700 är borta sedan innan sommaren. Även 4559 finns på Tyresögaraget. Fast den kanske inte kommer från Björknäs(?) Verkstaden har ordentligt med jobb och bussarna räcker inte till för tillfället så då lånas det bussar

AB Demontering, Hölö tog över dem (0699 o 0700) 2009-10-08, avställda sedan 2009-06-26.

4559 är fortfarande reggad på Nacka/Värmdö (Björknäs).

Du skriver att Tyresö lånar bussar från andra garage, konsigt då man den 9:e kunde skåda denna buss tjänstgöra under N/V

homer

Citat från: Peter Erret skrivet 18 oktober 2009, 17:32:04 PM
AB Demontering, Hölö tog över dem (0699 o 0700) 2009-10-08, avställda sedan 2009-06-26.

4559 är fortfarande reggad på Nacka/Värmdö (Björknäs).


konstigt att man inte lyckats hitta nya ägare i öst åt kepsen och agenten, visserligen inga höjdarbussar men ändå i skapligt skick. men dem kanske är väldigt rostoga under...

4559 kan tyresö gärna få, alla dem gamla södertäjlevagarna i 45 serien är väldigt skällösa och tråkiga och saknar all form av lull lull.

5302 får gärna stanna kvar på 400 linjerna.

dessutom används (vet ej hur många Tyresö har) minst tre 00-ledvagnar dagligen med tyresöförare som förstärkningsvagnar på framförallt 474

Fredde

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 18:34:04 PM

5302 får gärna stanna kvar på 400 linjerna.


5302 var bara på besök ett dygn, går att koppla ihop med tråden som MrX skrev.

/Fredde


Karsten

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 18:34:04 PM
konstigt att man inte lyckats hitta nya ägare i öst åt kepsen och agenten, visserligen inga höjdarbussar men ändå i skapligt skick. men dem kanske är väldigt rostoga under...

Fräschare vagnar har man ju stött på, även om de var pigga.

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 18:34:04 PM

4559 kan tyresö gärna få, alla dem gamla södertäjlevagarna i 45 serien är väldigt skällösa och tråkiga och saknar all form av lull lull.



Just 4559 är helt sjukt trött, men i övrigt är 45-vagnarna riktigt trevliga Nackavagnar.


homer

Citat från: Karsten skrivet 18 oktober 2009, 20:04:06 PM
Fräschare vagnar har man ju stött på, även om de var pigga.

Just 4559 är helt sjukt trött, men i övrigt är 45-vagnarna riktigt trevliga Nackavagnar.



nacka vagnar ja.. men dem går tyvärr dagligen på 428 och 429, där är dem inte lika trevliga, och heller inte uppskattade av passagerarna

MrX

Citat från: Karsten skrivet 18 oktober 2009, 20:04:06 PM
Fräschare vagnar har man ju stött på, även om de var pigga.

Just 4559 är helt sjukt trött, men i övrigt är 45-vagnarna riktigt trevliga Nackavagnar.

Lite kul är att den vart servad precis innan flytt så nu är den piggare och riktigt härlig att köra.

Det stämmer att några tyresöförare kör en del åt NV, det är tre av våra sex förstärkningschaufförer. Då blir det oftast de finare 00-vagnarna

Karsten

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 20:48:36 PM
nacka vagnar ja.. men dem går tyvärr dagligen på 428 och 429, där är dem inte lika trevliga, och heller inte uppskattade av passagerarna

Fast jag förstår inte varför dessa skulle vara värre än 5496-5499 eller 1870-1875. Det är ju inget regionalkrav på Ingarölinjerna, varför det inte är det kan man däremot fråga sig. Nacka/Värmdö har så pass stor andel regionalvagnar till ett inte alltför stort "regionalvagnsåtagande" (lattjo ord va?), så man utan större arbete skulle kunna klassa upp alla linjer mellan 428 och 440 till regionallinjer. Inte ens dagens omlopp känns nödvändiga att ändra, bara en annan styrning av vagnutsättningen borde behövas.

Jag kan tycka det är konstigt att jag som åker 15 minuter med linje 471 ska åka mycket bekvämare än de som bor i t.ex Eknäs vars restid är åtminstone tre gånger så lång.
   
Men allt detta kräver ju att SL tycker det är intressant att klassa fler linjer till regionallinjer. Om det sedan kommer på initiativ av resenärer som tycker standarden är för låg på "sin" linje eller från trafikutövaren (och dess personal) är kanske skit samma.

Martin S

Såg igår 1824 svänga upp mot Gullmars vid 17-tiden "skyltad ej i trafik". Kan denna också vara flyttad till Tyresö?


Mvh Martin

MrX

Citat från: Martin S skrivet 03 november 2009, 07:47:29 AM
Såg igår 1824 svänga upp mot Gullmars vid 17-tiden "skyltad ej i trafik". Kan denna också vara flyttad till Tyresö?


Mvh Martin


Det stämmer, den bor i Tyresö för tillfället