Bildgåta

Startat av Mr G, 17 oktober 2009, 21:05:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

En bildgåta i två delar som jag inte vet svaret på själv. Bilden plåtade jag idag faktiskt, den fanns på en vägg i en pizzeria i Sumpan. Till skillnad från andra bildgåtor är det inte platsen som efterfrågas, eftersom det inte är särskilt svårt att se att originalbilden är plåtad i korsningen Hamngatan/Regeringsgatan.

Jag funderar istället över linjenumret på capitolen och vilket årtal bilden är tagen.

Själv tänker jag att linje 73 kan passa. Kan det finnas någon annan linje som passar in tro?

Årtalet bör väl vara runt 1960, går det att datera mer noggrannt än så?
吉先生

Peter Rost

Efter koll i SS-karta från 1961, enligt den trafikerade både 55, och 73 Regeringsgatan, mellan Hamngatan och Gustav Adolfs torg, dock i motsatt riktning.

http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1961_innerstaden/1961_1.html

/Peter

Mr G

Men 55:an gick rakt igenom korsningen och fortsatte Regeringsgatan norrut. Bägge gick Regeringsgatan norrut. Södergående gick 73:an i Kungsträdgårdsgatan och 55:an i Malmskillnadsgatan.

Om det var 1961 års SS-karta som gällde i bildögonblicket borde det alltså vara en 73:a på bilden.
吉先生

Peter Rost

Inte helt omöjligt.

/Peter

Hasse L

Nog är det 73:an på väg mot Frihamnen, men 1961 hade man väl börjat schakta bort Hamngatsbacken? Man började till höger i bild. Skulle gissa på 1959-60.
Strax efter backens krön låg 56:ans hpl Beridarbansgatan; passade på att kolla när denna ersattes av Sergels Torg nedanför. I sommarturlistan 1962 står Beridarbansgatan, men till hösten (augusti) anges Sergels Torg.

Hobgoblin