En fråga om nya OmniLink...

Startat av Fredrik Klint, 17 oktober 2009, 12:05:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Efter att ha åkt nya OmniLink (både kort- och ledvagn) slås jag av att dessa har högre golv längst bak. Det är ett extra trappsteg så den bakersta raden säten sitter väldigt högt upp.
Frågan är då: Varför? Har motorn växt så den kräver mer plats gentemot OmniLink av generation ett? Kanske en dum fråga men här verkar utvecklingen nästan ha gått lite bakåt...

Kan nämna att jag åkte en sådan ny buss igår och satt längst bak, när det var dags att kliva av (och följdaktligen resa på sig), snuddade huvudet taket trots att jag inte är speciellt lång (180cm).

Yujin Zhang

Det sägs att dessa har Scanias nya (etanol)motor med några extra hästar i...

Mats Karlsson

Svaret är att första generationen OmniLink hade en 6-cylindrig motor som var lutad i sidled för att få plats under golvet. Därför hette chassiet L och bussen som helhet CL. När den 6-cylindriga motorn byttes mot en 5-cylindrig togs beslutet att inte lägga ned pengar på att göra en lutad version av denna. På så sätt kunde L-chassiet utgå. I och med att den nya motorn var kortare kunde man istället klämma in den stående, dock med lite högre golv för bakersta sätesraden. Det är alltså K-chassiet som nya OmniLink är byggd på, varför den heter CK numera. Det är nu fyra år sedan Scania presenterade nya CK. 

Fredrik Klint