Östernerikes omnibus trafik

Startat av Stefan P, 15 oktober 2009, 18:06:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vad finns att berätta om följande bolag som jag hittade i en bok järnvägmuseivänner att körde runt Sköllersta med omnejd och gick upp i Länstrafiken när den bildades med flera bolag tex. Södra hjälmarstranden omnibuss med flera bolag, vilka var de andra?

mvh Stefan P

Mats Karlsson

De företag som nybildade Länsbussarna (Örebro Läns Regionaltrafik) tog över på sin tid var Östernärkes Omnibustrafik AB i Asker och Södra Hjälmarstrandens Trafik AB i Odensbacken. Dessutom togs linjetrafik över från Oscar Åkerstrand Buss AB i Lindesberg, TGOJ, Larsson Buss AB i Kumla, SJ, GDG, Erik Larssons Busstrafik i Nora, Axel Persson i Riddarhyttan, Dahlbergs Åkeri i Kloten och Karlskoga Kommuns Busslinjetrafik. Senare togs också Trafik AB O Müntzing i Askersund över.
Och vad hände sedan? Jo, Länsbussarna slogs ihop med Örebro Trafik AB till T-Buss AB, som i sin tur slogs ihop med Södermanlands Läns Trafiks bussåkeridel till Näckrosbuss, som i sin tur fusionerades med SL och blev Busslink, som numera till större delen ägs av franska Keolis. Busslink har numera bara kvar trafiken i Odensbacken när det gäller Örebro län. Alltså en stor uppgång åren 1973-96 och sedan en stor kräftgång fram till i dag. Inget är beständigt och evigt. Allt är föränderligt.   

bilomnibussen

Hej! Jag förmodar att du har hittat boken Östernärkesbussarna som jag gav ut år 1995. Finns fortfarande ett litet antal böcker kvar. Fakta utöver vad som står i boken kan gärna meddelas här.
Mvh Jan G

AL

Ja, och för ordningens skull bör väl tydliggöras att innan "fusionen" med SL-Buss, tillkom även Lita, d v s Norrköping-Linköping Trafik AB, något som snart efteråt gav tillräckligt med bränsle för den s k tjänstemannarevolten...  Men det är förstås en helt annan historia...