Bildgåta! Ett gammalt bussgarage.

Startat av Tribben, 15 oktober 2009, 14:38:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tribben

Som ledtråd kan jag börja med: först rött och blått sedan gult och grönt.

Bengt Hultin

Jag tycker mig känna igen garaget. Kan det vara Ljusfors vid plankorsningen med järnvägen till Finspång strax norr om Skärblacka?

AL

Rött och blått, sedan gult och grönt?  Är det bussfärger vi pratar om?  Det enda jag kommer på spontant är Kristinehamn...

Tribben

Ja visst är det Ljusfors garage :D.

Rött och blått = NÖJ:s (Norra Östergötlands järnvägar) färger röd grundfärg med blå rand på bussarna som från början hade garaget.
Gult och grönt = SJ:s gamla färger som köpte upp NÖJ under 40-talet.

Ersa

Citat från: Tribben skrivet 15 oktober 2009, 19:59:13 PM
Gult och grönt = SJ:s gamla färger som köpte upp NÖJ under 40-talet.

Nu blev det intressant! Finns det någon hygglig bild på en sådan gulgrön buss?

K R

Hej!

Länk till SvOf:s fd SJ 2828, som när den renoverades fick ursprungsfärgerna tillbaka.

http://www.omnibuss.se/sj2828.php

mvh K R

Ersa

Citat från: K R skrivet 15 oktober 2009, 20:55:16 PM
Länk till SvOf:s fd SJ 2828, som när den renoverades fick ursprungsfärgerna tillbaka.
http://www.omnibuss.se/sj2828.php

Tackar! :)

Då kände jag ju egentligen till färgerna:

bilomnibussen

Hej! Äntligen en uppgift om hur NÖJ:s bussar var lackerade. Tidigare har jag bara fått en vag uppgift om "rött". Finns bilder av NÖJ-bussar? De är väl i så fall svart-vita men allt sådant vore av stort intresse. De hade ju även linjer i Örebrotrakten.
Mvh Jan G

Tribben

Jag vet att det ska finnas en skiss som "POGO" har ritat någon gång i färg på NÖJ buss.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 15 oktober 2009, 20:56:42 PM
Tackar! :)

Då kände jag ju egentligen till färgerna:

Den här bussen är en riktig skönhet :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

bilomnibussen

När det gäller POGO-färgbilden, var den med i ett reportage i Svensk Omnibustidning med en rad Östgötabussar tecknade av POGO? Då bör väl färgerna ha varit ungefär som Kjell Gustavssons Volvo 1938 (Lista Omnibustrafik) eller äldre TGOJ-vagnar, innan de målades vita upptill.
Mvh Jan G