Kronofogden säljer bil och vapen från en mördare

Startat av Niklas Bygdestam, 15 oktober 2009, 13:30:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Klicka på den här länken

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5960431.ab

Mordfallet blev uppmärksammat när det var aktuellt. Bilen har betydelse i det här mordfallet eftersom mördaren körde omkring med sitt döda offer i denna. Även ett vapen som tillhörde mördaren säljer tydligen Kronofogden nu. Jag tycker detta är märkligt. Visserligen är det inte själva mordvapnet, det är förstört som tur är. Men jag tycker att alla vapen som tillhört en ökänd mördare borde förstöras. Det kan finnas dumma samlare som just ser det som en status att äga ett skjutvapen som tillhört en ökänd mördare

Borde inte bilen skrotas? Det finns ingen vettig människa som vill köra omkring med en bil som det har legat en död person i och som blivit mördad på ett fruktansvärt sätt. Bilen är inte ens ny så värdet i den kan inte vara så högt. Det talas dessutom om blod från offret i bilens mattor och annat. Det kan finnas blodrester kvar i den. Även här finns det föresten risk att någon dåre till samlare köper bilen och skryter med att det är en mördares bil och att den blivit känd i dessa sammanhang och det tycker jag är smaklöst. Så jag tycker bilen borde skrotas
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

1896

Jag håller med du....    det är lika illa när man reparerar fordon som har varit inblandade i svåra olyckor, av hänsyn borde dessa omgående gå till skrot.

Ersa

Ja, det var märkligt. Efter morden på polismännen i Malexander, Östergötland 1999 demonterades och skrotades den Volvo 940-polisbil som var inblandad, trots att den "bara" hade skottskador i rutor och dörrar, då poliserna befann sig strax utanför den vid skottdramat. Skrotningen skedde för att man förstod att ingen polisman ville köra den efteråt. Inte heller var civil försäljning ett alternativ då bilens regnr FUA994 var allmänt känd från de omaskerade bilderna i tidningar och tv.

Idag är för övrigt FUA994 en Hyundai -08... ägd av en bilfirma som ironiskt nog finns i Östergötland.

Beskuren bild på polisbilen bakifrån, med den bakrutan som enda synliga skadan:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00156/FULL_AV_KULH_L_156235w.jpg
Bilden kommer från denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article277049.ab

Jo

#3
Citat från: 1896 skrivet 15 oktober 2009, 13:40:51 PM
Jag håller med du....    det är lika illa när man reparerar fordon som har varit inblandade i svåra olyckor, av hänsyn borde dessa omgående gå till skrot.

Det har väl diskuterats i detta forum förut och eventuellt också i postvagnen och frågan blir var man ska dra gränsen. Om jag inte missminner mig var det uppe här för att någon av olycksbussarna från Uppland kommit till användning igen? Ska en bil skrotas varje gång det blir en dödsolycka och ska man i så fall göra samma sak med ett tåg som kör på en självmordshoppare eller när en bil blir demolerad vid en övergång?

Nu hade ju Audin i det aktuella fallet några år på nacken och betingar nog inga större värden men om det är principen man är ute efter så hade ni väl velat skrota en i princip ny bil också?


Citat från: Verspieder skrivet 15 oktober 2009, 14:04:13 PM
Ja, det var märkligt. Efter morden på polismännen i Malexander, Östergötland 1999 demonterades och skrotades den Volvo 940-polisbil som var inblandad, trots att den "bara" hade skottskador i rutor och dörrar, då poliserna befann sig strax utanför den vid skottdramat. Skrotningen skedde för att man förstod att ingen polisman ville köra den efteråt. Inte heller var civil försäljning ett alternativ då bilens regnr FUA994 var allmänt känd från de omaskerade bilderna i tidningar och tv.

Idag är för övrigt FUA994 en Hyundai -08... ägd av en bilfirma som ironiskt nog finns i Östergötland.

Beskuren bild på polisbilen bakifrån, med den bakrutan som enda synliga skadan:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00156/FULL_AV_KULH_L_156235w.jpg

På bilden ser det ju ut som att i alla fall framrutan också är full med kulhåll och enligt din uppgift också kulhål i dörrar. Det är väl inte helt otroligt att även inredningsdetaljer därmed också penetrerats av kulhål. Vet inte hur gammal bilen var när det hände, modellen tillverkades ju mellan 91-98 så den hade nog några år på nacken. Tillsammans med många mil och att gamla polisbilar brukar vara rejält slitna och fulla med hål från bortmonterad utrustning så är det tveksamt om det ens hade funnits ekonomi att reparera den, att byta fram och bakruta samt dörrar är nog inte gratis. Även om den "skrotades" är det väl inte helt omöjligt att skrotfirma krängde reservdelar från denna och att delar av bilen därmed trots allt fortfarande rullar på vägarna.


Jo jag förstår ert resonemang och är det är väl tveksamt om jag själv skulle kunna tänka mig att lägga bud på Audin, men frågan är var man ska dra gränsen mellan känslorna och det rationella?

IngemarJ

Hej!

På Landgången var det en debatt om "Freja af Fryken", fartyget man plockade upp från sjöbotten och iståndsatte. Jag hävdar och har alltid hävdat att sjunket fartyg ligger om man inte bärgar det direkt. Av samma orsak ligger Estonia still!

Hälsar

Ingemar

Simon Bertilsson

Ja jag kan bara hålla med. Osmakligt!
Det hade varit en lite annan sak om det var en mycket fin bil men nu är det som sagt en rätt gammal sådan, och värdet är högst försumbart i sammanhanget. Kanske vore det på sin plats att åtminstone omregistrera den.

Citat från: 1896 skrivet 15 oktober 2009, 13:40:51 PM
Jag håller med du....    det är lika illa när man reparerar fordon som har varit inblandade i svåra olyckor, av hänsyn borde dessa omgående gå till skrot.

Håller inte med. En olycka är en olycka, men i nämnda fall har ren ondska varit inblandad. En person har utfört fruktansvärda handlingar med hjälp av bilen i fråga.

Stefan Lindberg

Citat från: 1896 skrivet 15 oktober 2009, 13:40:51 PM
Jag håller med du....    det är lika illa när man reparerar fordon som har varit inblandade i svåra olyckor, av hänsyn borde dessa omgående gå till skrot.

Ångloket F1200 som numera är ett av Sveriges Järnvägsmuseums stoltheter var inblandad i Sveriges hittills värsta olycka
nämligen Getåolyckan där 41 personer omkom.
Måste kännas konstigt att köra ett lok där eldaren skållats till döds.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gsolyckan_i_Get%C3%A5

Bingoberra

Citat från: Verspieder skrivet 15 oktober 2009, 14:04:13 PM
Ja, det var märkligt. Efter morden på polismännen i Malexander, Östergötland 1999 demonterades och skrotades den Volvo 940-polisbil som var inblandad, trots att den "bara" hade skottskador i rutor och dörrar, då poliserna befann sig strax utanför den vid skottdramat. Skrotningen skedde för att man förstod att ingen polisman ville köra den efteråt. Inte heller var civil försäljning ett alternativ då bilens regnr FUA994 var allmänt känd från de omaskerade bilderna i tidningar och tv.

Idag är för övrigt FUA994 en Hyundai -08... ägd av en bilfirma som ironiskt nog finns i Östergötland.

Beskuren bild på polisbilen bakifrån, med den bakrutan som enda synliga skadan:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00156/FULL_AV_KULH_L_156235w.jpg
Bilden kommer från denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article277049.ab

Hittade en bild på FB där man även ser skadorna i främre sidorutan, men då bilden kan väcka anstöt länkar jag istället till inlägget.
https://www.flashback.info/showpost.php?p=16912612&postcount=53

Flyktbilen från Malexander fick ju ett nytt reg.nr ett par år senare och rullar än idag, hade antagligen gått att göra likadant med polisbilen om man bara velat.

Ersa

Citat från: Bingoberra skrivet 15 oktober 2009, 19:06:44 PM
Hittade en bild på FB där man även ser skadorna i främre sidorutan, men då bilden kan väcka anstöt länkar jag istället till inlägget.
https://www.flashback.info/showpost.php?p=16912612&postcount=53

Flyktbilen från Malexander fick ju ett nytt reg.nr ett par år senare och rullar än idag, hade antagligen gått att göra likadant med polisbilen om man bara velat.

Jag minns en tv-intervju med ett högre befäl inom Polisen där han förklarade att man helt sonika tagit ett beslut att köra bilen på skrot (efter att ha tillvaratagit alla användbara reservdelar). Detta just för att inga poliser skulle få obehag av att behöva köra den. Personligen tror jag att om lagning, omregistrering och utförsäljning skett, hade kvällspressen nog förr eller senare lyckats leta reda på bilen och skrivit en saftig artikel...

Ersa

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 17:05:26 PM
Ja jag kan bara hålla med. Osmakligt!
Det hade varit en lite annan sak om det var en mycket fin bil men nu är det som sagt en rätt gammal sådan, och värdet är högst försumbart i sammanhanget. Kanske vore det på sin plats att åtminstone omregistrera den.

Ja, omregistrering är ju nästan ett minimikrav i Audifallet. Därefter kan det ju även vara lämpligt att faktiskt berätta för spekulanter vad som hänt, och att den är omregistrerad pga detta.

Vad gäller för hus där mord och dråp skett? Har mäklare/hyresvärdar skyldighet att berätta, och i så fall i hur många år framåt i tiden? Det är nog många som bor i lägenheter och även villor där mord, dråp och självmord skett, utan att själva veta om det. Jag vet om 3-4 sådana hus/lägenheter bara i ett enda mindre samhälle två mil utanför Östersund.

kenny

Är någon förvånad egentligen vad beträffar KRONOLLE.
Dom kör ju den attityden det enda dom vill och gör är att följa lagen till punkt och pricka.
Där ruckas det inte på regler från deras sida.Dom skiter fullständigt i oss vanliga personer om dom så skulle få
möjligheter att sälja ett mordvapen då hade detta varit av intresse med från deras sida.
KFM huvudsyssla är ju att roffa åt sig så mycket dom kan

ch

Allt som har ett värde ska Kronofogden försöka säkra och sälja. Det händer att KFM tar husdjur för att sälja de då de kan ha ett värde om de t.ex är rasrena.

Att nån har dött i bilen är väl helt ointressant. Folk köper likbilar, hus där folk har dött etc utan problem. Det här är bara moralhysteri via medias omsorg.

Niklas Bygdestam

Ni gör en del intressanta jämförelser här. Jag håller fast vid att den här Audin borde skrotas så fort det bara går. Den känns inte värdig. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha den bilen ens om jag fick den gratis och blev bjuden på bensin om jafg körde den. Det första jag skulle göra om jag fick det erbjudandet var att köra den till skroten där den enligt mitt sätt att tänka hör hemma

Loket F1200 finns i livet trots att det loket skållade ihjäl en eldare och var med om Sveriges största tågolycka med flest dödsoffer. Jag håller med om att lokets existens är något makaber. Men olyckan är inte orsakad av någon människa utan genom att banvallen rasat samman. Det är alltså egentligen naturen som är orsak till den olyckan. Jag vet inte vad jag hade tänkt om olyckan hade hänt idag och fått uppleva detta. Men eftersom det var så länge sedan som 1918 så anser jag att åtminstone tiden gjort att loket har rätt att existera

Bussarna från Rasbo-olyckan tyckte jag borde skrotats när olyckan var aktuell. Där är det kombinationen av att människor dog i bussarna och att de var så illa tilltygade. Jag kan inte se att det skulle varit så stor ekonomisk vinst att reparera så kraftigt skadade bussar i jämförelse med att skrota och skaffa nya. Nu gick de visst båda på export till Danmark så om jag inte minns fel så är båda i alla fall borta från Sverige. Men jag skulle inte vilja köra eller åka i bussar som blivit kända för en sådan sak, inte heller om de blev kända för sånt här i ett annat land. Men det finns i det här fallet trots allt en ursäkt som gör att bussarna i min värld har lite existensvärde i alla fall. Olyckan var just en olyckshändelse. Det var ingen som gjorde detta medvetet. Det hände på grund av ytterst olyckliga omständigheter och inget annat

Mördarens Audi då. Den har i min värld inget som helst existensvärde. Enligt mitt sätt att tänka borde den omedelbart skrotas och utplånas. Helst skulle jag vilja skicka ner hela bilen rakt av i en smältugn så inte ens reservdelarna togs till vara. Bara smälta ner eländet. Och jag hade tyckt det samma även om det hade varit alldeles ny fin lyxbil som kostat mycket pengar. Anledningen är att det som hände i denna bil ser jag som en ren ondska. Och därför tycker jag inte att bilen har något som helst existensvärde

Har vi otur kanske någon dåre köper bilen för att visa upp den. På 1950-talet härjade en galen mördare i USA som hette Ed Gein. Han mördade folk och förvarade liken i garderoben och annat i sitt hem. Han hade en vidrig syssla hemma med att samla på lik och experimentera med dessa på olika vidriga sätt. Han hade en bil som han fraktade liken med. Efter att han avslöjats var det en dåre som köpte hans bil och visade upp den för allmänheten och tog till och med betalt för att visa upp den här vidriga bilen. Har vi otur kanske någon kommer på samma vansinne med den här Audin. Så jag anser att Audin borde skrotas och det så fort det går. Anledningen är alltså att det som hänt i bilen är just ondska
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

RoTe

Citat från: Jo skrivet 15 oktober 2009, 14:13:30 PM
Om jag inte missminner mig var det uppe här för att någon av olycksbussarna från Uppland kommit till användning igen?

Du menar Rasboolyckan? Dom bussarna gick väl till skrot pga allt för stora skador?

Björn Forslund

I fallet med den dömde mördaren Allden är det så att han blivit dömd till stora skadestånd. Kronofogden har fått i uppdrag att driva in dessa pengar, som ska gå till de anhöriga. Givetvis säljer man då Alldens tillgångar, att förstöra grejerna vore ju lika med att att de anhöriga blir utan delar av sitt skadestånd.
KFM gör bara sitt jobb, sedan må man ha vilka moraliska aspekter man vill.
Tror inte att det förekommit att någon här i Sverige skulle köpa en mördares bil för att visa upp den. Snarare blir det väl någon som köper den billigt just pga bakgrunden.