Chassikonstruktion på bussar med bakmotor?

Startat av Tomas Lundqvist, 15 oktober 2009, 11:49:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomas Lundqvist

Undrar om det finns någon som har lite bilder på hur dagens bussar med bakmotor ser ut "under skalet"? Finns ju en del bilder på tillverkarnas sidor, men det är oftast översiktsbilder. Som den tekniknörd jag är så vore det kul att se lite mer detaljerade bilder på hur man löst konstruktionen på bussar med ffa tvärställd bakmotor. Den enda jag sett i verkligheten är renoveringsobjektet som (Capitol?) som fanns på "SL/SS-museet" för några år sedan.


Tomas Lundqvist

Tackar. Det gav en liten inblick i det hela...
Men hur har man löst kraftöverföringen? Lite svårt att se på bilderna/skisserna. Sitter momentomvandlaren direkt på motorn? Eller sitter det någon form av vinkelväxel mellan dessa?

MrRep

Jag har lite bilder på en udda buss, Jag vart mest intresserad av detaljerna därför lite dåliga bilder. Drivlina enligt följande Motor > Växellåda > vinkelväxel > kardan > portalaxel


Tvärställd gasmotorn med en "insprutning" som påminner mycket om en bensinmotor med bränslerail


Tomgångsmotor samt E-gas och gasspjäll rakt bakåt, Det kostar nog mycket att bli påkörd bakifrån


Voith växellåda till vänster i motorrummet och över den värmeväxlaren till växellådan (Med grönslang samt delvis stålomspunnen slang


"Gasrailen" samt kablaget ner till gasspridarna till höger gasspjället


Motorlucka

Tomas Lundqvist

Tack för bilderna! Om detta är det "normala" så är lösningen i princip densamma som den var på de gamla Capitolerna, om jag förstått rätt!
Måste vara en rätt kort låda, för att få plats bredvid motorn!
Hur är förresten hållbarheten på vinkelväxeln? På personbilssidan har man ju haft en hel del problem med dessa (förekom tidigare på fyrhjulsdrivna bilar med tvärställd motor).