Nedräkning till Arrivas trafikstart i Halland

Startat av Johan Hansson, 14 oktober 2009, 17:22:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

virtual1

Citat från: Johan Hansson skrivet 14 oktober 2009, 17:22:31 PM
Nu är det inte lång tid kvar tills Arriva börja köra i Halland.
Trafikstarten är Söndagen den 20 juni 2010

http://www.time55.com/sv/nedrakning/?y=2010&m=jun&d=20&h=4&mi=0&t=Nedr-4e55kning-t55till-t55Arrivas-t55trafikstart-t55i-t55Halland&yn=JH&c=bu&mc=no


Allt är väl relativt, vet inte om just 248 dagar kan räknas generellt som 'inte lång tid' dock ;-) - hade det vart en vecka kvar så hade det vart annorlunda *ler*

S Svensson

Även här i Västsverige räknas det ner. Det är 28 feb 2010 som det gäller och för någon vecka sedan var Veolia ute och ville "ragga" förare.

Jonas Gustafsson

Och i juni, med en veckas mellanrum, tar Veolia över Frölunda och Busslink tar över Partille och Mölndal.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

virtual1

Citat från: S Svensson skrivet 14 oktober 2009, 20:50:27 PM
Även här i Västsverige räknas det ner. Det är 28 feb 2010 som det gäller och för någon vecka sedan var Veolia ute och ville "ragga" förare.

Borås?

yngrot

Japp  med omnejd såsom Tranemo Svenljunga Alingsås.. Herrljunga .... Merparten av vagnar skall stå i Borås men oklart var...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 oktober 2009, 15:52:46 PM
Japp  med omnejd såsom Tranemo Svenljunga Alingsås.. Herrljunga .... Merparten av vagnar skall stå i Borås men oklart var...

Borde inte frågan om var uppställningsplatserna skall finnas vara löst vid det här laget? Det är ju inte bara fråga om att parkera bussarna utan det måste ju också finnas serviceanläggning på området eller alldeles intill. Dessutom behövs värmeramper - eller inomhusuppställning.
Om man nu inte vill eller får hyra in sig hos Borås Lokaltrafik. Efter vad jag har hört har BL inte sagt tvärt nej men vill ha bra betalt i sådant fall. Och det blir då inte första gången som ett bussbolag tjänar mer på att hyra ut uppställningsplatser och (del i) serviceanläggning än på att utföra trafiken.
Veolias möjlighet annars är ju att ställa upp bussarna vid Marks Limousines anläggning i Kinna, där det är gott om plats. Men det blir långa tomkörningar för de allra flesta bussarna...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Lundén

På Veolias hemsida kan man läsa en del om nya trafiken i Borås resp Göteborg.
Bl a om depåfrågan(som inte är löst) och även vad för bussar som beställts.

http://www.veolia-transport.se/tmpl/ExtensionPage____42265.aspx?epslanguage=ML

http://www.veolia-transport.se/tmpl/ExtensionPage____42665.aspx?epslanguage=ML

// Anders

Staffan Sävenfjord

Det var i alla fall öppen information. Men jag frågar mig vilka alternativ till en ny depå det finns. Det står ju ingen färdig anläggning någonstans i Borås eller omnejd som har plats för så många bussar för uppställning och service. Tomtmark finns förvisso men hinner man bygga en anläggning på fyra månader?
Det blir nog att hyra in sig hos Borås Lokaltrafik i alla fall. Kosta vad det kosta vill.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Vad har hänt med Swebus gammla depå i Borås ? Hade man inte gemensam uppställning där med Linjebuss ett tag ? Är inte det ett alternativ ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 17 oktober 2009, 17:44:41 PM
Vad har hänt med Swebus gammla depå i Borås ? Hade man inte gemensam uppställning där med Linjebuss ett tag ? Är inte det ett alternativ ?

Nej, Borås stad har andra planer för den marken. Det har bland annat talats om ett hotellbygge. Hur som helst så är depåbyggnaden i så dåligt skick att den måste rivas. Svårt mögelangripen bland annat. Värmeramperna är också borttagna.
Swebus blev av med all trafik för Västtrafik 1995 och sedan dess användes depån av Swebus Express med ett par bussar och Linjebuss. Det borde ha varit 2003 eller 2004 som Swebus Express lade ned garageringen i Borås sedan man förlorat trafiken på delsträckan Göteborg-Borås till SJ, som i sin tur anlitade Linjebuss som underentreprenör. Efter detta fanns två bussar stationerade i Borås. Linjebuss som nu blivit Connex flyttade då sin uppställning till andra sidan järnvägen vid gamla godsmagasinet. För ett par sedan lade Veolia (som det då bytt namn till) ned verksamheten i Borås och anlitade i stället Hallgrens Buss i Ulricehamn som underentreprenör. De tog över den här uppställningsplatsen. Den rymmer 7-8 bussar så den är inget alternativ heller.
I december 2010 kommer busstrafiken Borås-Göteborg på dagens linje 100 att utökas rejält och det blir också ännu en linje, 101. Denna trafik är nu på upphandling men man kan räkna med ett behov av uppställning för 10-15 bussar i Borås för detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#11
Swebus lade ned verkstaden och depå troligen 2003 i juni. Tiden går fort och det finns vissa saker att hänga upp minnet på.
Swebus tappade trafiken i Ulricehamn och detta gjorde att verkstaden lastades i container. Gislaved tappade samtidigt trafiken
till Arriva och Gislaved Trafik AB (verkstaden).
Troligen var sista buss på¨depån 2455 eftersom denna inte kunde köra själv.
Kanske Jan S kan berätta mera.

Vad som är känt hittills så kommer Veolia ha bussar på flera ställen. Jag kommer dock ihåg GSab när de skulle till Rävekärr och det veckan innan inte var klart om GS fick hyra verkstaden och uppställningsytorna.
Vad har Veolia för alternativ till BL. Ramper för värme går ju att flytta. Baracker kan hyras. Kanske det finns uppställningsplatser i Bråt eller i närheten. Men personalen skall väl kunna tas sig till uppställningsplatserna. Det kanske inte då är lämpligt med Bråt. Men det klart. Det finns en likhet. Det går inte ställa upp bussar i ett bostadsområde heller. I det här sammanhanget är det viktigt att byggnadsnämnd och andra nämnder redan från början talar om vad mark skall användas till.
Men som sagt,en asfalterad plan,några baracker och några ramper och lite fjärrvärme. Mer behövs inte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 17 oktober 2009, 19:39:46 PM
Swebus lade ned verkstaden och depå troligen 2003 i juni. Tiden går fort och det finns vissa saker att hänga upp minnet på.
Swebus tappade trafiken i Ulricehamn och detta gjorde att verkstaden lastades i container.

Visst ja, jag missade att Swebus hade kvar trafiken Borås-Ulricehamn fram till 2003. Men de flesta bussarna var garagerade i Ulricehamn så det var bara ett par bussar i Borås. Dock gjordes större service i Borås även på de bussar som var garagerade i Ulricehamn.
Överhuvudtaget användes bara en liten del av kapaciteten vid Brodal.
Närmaste tänkbara uppställningsplats i Borås torde vara vid Lusharpan men då gäller det att bygga upp lokaler och uppställningsplatser illa snabbt. Det är ju knappast bara några baracker som behövs. På en tvättanläggning ställs i dag mycket hårda miljökrav t ex. Skall bussarna tankas i depån likaså.
Möjligen går det också att skapa utrymmen vid Borås Bil på Hulta, alltså den lokala Volvo-handlaren. Då har man ju åtminstone verkstad redan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan Sjöberg

Citat från: S Svensson skrivet 17 oktober 2009, 19:39:46 PM
Swebus lade ned verkstaden och depå troligen 2003 i juni. Tiden går fort och det finns vissa saker att hänga upp minnet på.
Swebus tappade trafiken i Ulricehamn och detta gjorde att verkstaden lastades i container. Gislaved tappade samtidigt trafiken
till Arriva och Gislaved Trafik AB (verkstaden).
Troligen var sista buss på¨depån 2455 eftersom denna inte kunde köra själv.
Kanske Jan S kan berätta mera.

Vad som är känt hittills så kommer Veolia ha bussar på flera ställen. Jag kommer dock ihåg GSab när de skulle till Rävekärr och det veckan innan inte var klart om GS fick hyra verkstaden och uppställningsytorna.
Vad har Veolia för alternativ till BL. Ramper för värme går ju att flytta. Baracker kan hyras. Kanske det finns uppställningsplatser i Bråt eller i närheten. Men personalen skall väl kunna tas sig till uppställningsplatserna. Det kanske inte då är lämpligt med Bråt. Men det klart. Det finns en likhet. Det går inte ställa upp bussar i ett bostadsområde heller. I det här sammanhanget är det viktigt att byggnadsnämnd och andra nämnder redan från början talar om vad mark skall användas till.
Men som sagt,en asfalterad plan,några baracker och några ramper och lite fjärrvärme. Mer behövs inte.


13 Juni 2003 en lördag stängdes följande Swebus garage: Borås-Ulricehamn-Gislaved-Nässjö
Största förlusten för alla resenärer i Sjuhärad genom tiderna vill jag påstå!!
Jag var sista man ut genom grinden i Gislaved innan Arriva tog över ... snart är det ett minne blott oxå verkar det som, Orusttrafiken står snart och bankar och vill in på gårdsplan.
En av dem sista på Brodalsdepån ... inte konstigt att man mår illa när man ser hur illa kommunen Västttrafik och Borås Lokaltrafik skött denna affär .... 
Titta Själva vad som rullar på Borås gator och vägar i dag! Mest skrot på tok för många 95 or som fortfarande rullar i daglig trafik ... finns väl inget bussbolag i hela norden som har så många gamla bussar .... ja jag vet att dem ska bara rulla några månader till ... men det finns ingen ursäkt för det !! Dem skulle varit utbytta för flera år sedan! .
Sista Bussen som stod över ett år på Brodal efter stängning var 3261. 2455 som du påtalade Sören såldes redan 2002 till Matti Tarkki i Svenljunga ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

S Svensson

Jag kom ihåg att det var någonting med en Scania Ajokki.Möjligen att den havererat.

Själv är jag något konfunderad över hur bussverkstaden i Brodal kunnad misskötas så till den milda grad att den blivit obrukbar. Jag vet ju inte vem som står för ägandet sedan juni 2003. Men det kan väl inte vara så att någon bank lånat ut pengar till anläggningen. (Med ägande menar jag här den som är brukaren).