Bilder från Lasse Sander

Startat av Björn Forslund, 14 oktober 2009, 15:44:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Lasse Sander har lagt upp några bilder åt er att titta på och gärna kommentera!

http://s682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/?

bilomnibussen

Hej! Rysligt intressanta bilder och jag vill fråga följande: 1. Finns data på Skeningebussen alldeles i början (sidovy). 2. Vad är det för karossfabrikat på andra bussen från vänster på gruppfotot. 3. Vilket karossfabrikat har bussen från Palmbergs, den med tvärgående lister över hela fronten? Jag har två bilder sedan tidigare av liknande bussar som jag aldrig blivit klok på. Enda lilla likheten jag hittar är med Säffle men men? Mina bilder är en från Näshulta och en från Herman Axelssons i Surahammar.
Mvh Jan G

Lasse S

Hej Janne, kul att höra från dig,kan nog inte svara så där bombsäkert men ang. Skenningebussen så är den fotad vid Kulturminnet Smedstorp. Detta ligger i Ydre kommun och E-län. Din andra fråga gäller Forsbergsbussen som lär vara en Volvo B12 från 1936 och med ASJ-kaross.Reg.nr E 5885.Den vänstra -halva- bussen är fö. den som står till vänster på bilden från Vadstena. Volvo B 513 från 1946 även den med kaross från ASJ. Reg nr. E 339. Bussen med alla dekorlister vet jag inget om den kan lika gärna vara av Lingmerths flotta, dom körde Tysklandsbarn också.
Mvh Lasse.

bilomnibussen

Tack för det! Undrar om det finns någon i Sverige som kan slå fast karossfabrikatet på den randiga?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Kan det vara en Skeninge? Tycker att de högt sittande fönstren påminner om en annan Skeningeturist.

bilomnibussen

Hej! Jag tror aldrig Skeninge har haft ett sådant utförande. Möjligen Säffle om man ser hur hörnplåtarna framtill ser ut. Men det fanns en karosserifabrik i Böcklinge, Södermanland, hette senare Kvalité-Kaross. Det är något som lever i tanken men jag har aldrig sett en sådan buss på bild. Hoppas någon knäcker denna gåta!
Mvh Jan G

Anders Mennerholm

Fina bilder från ett svartvitt småland! Alltid lika spännande med oidentifierade rullande objekt. Busskarosser kan vara knepigt att artbestämma, beställaren kunde ju begära ett överdåd av lister och dekor. Men bussens grundstomme var nog något man ogärna rubbade på. Kan partiet kring framrutorna kan ge en vink om vilken karosstillverkare det handlar om? Skeninge, SKV och Hägglund har "hörnfönster". ASJ och Säffle har Bara framrutor/sidorutor?

En SKV-kaross från tidigt 50-tal.
Den har "hörnfönster" och en liten hylla under resp. fönster.
Sveriges för närvarande dammigaste Skeningebuss. Samma hörnfönster och tydlig "hylla".

bilomnibussen

Här kommer en liknande buss från Näshulta Omnibustrafik AB i Södermanland. Är det ingen gammal räv här på forumet som kan dra sig till minnes någon sådan buss och var den kan vara byggd?
Mvh Jan G

Björn Forslund

Helt klart samma kaross som den andra bussen. Kan det vara Molins som byggt den? Ligger ju nära tillhands för åtminstone Näshulta?
Molins byggde ju släpbussar, men även en del bussar åt t ex Postverket och Trafik AB Stockholm- Kvarnholmen. De bilder jag sett har varit 50-talare av lite nyare modell.

bilomnibussen

Hej! Nu kommer uppgifter som säger att karossen "troligen" är en Arvika-kaross.
Mvh Jan G

Lasse S

Tack för det Jan vill även dementera det jag själv påstod ang karossfabrikat på en av E A Forsbergs bussar. På flankerna står till vänster en Volvo ASJ och till höger en S-V ASJ det var alldeles korrekt men efter kontakt med en man som visste så är alla de övriga, en "bulldog" och fyra "torpedare" samtliga byggda på Tranås Vagnfabrik!
Hälsn. Lasse S.