Importera buss från England?

Startat av Magnus, 14 oktober 2009, 00:26:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Jag kom och tänka på en sak. Är det tillåtet att importera en buss från England och använda i vanlig trafik? Man kommer ju sitta på fel sida att köra, men det gör ju varenda brevbärare varenda dag. Så är det okej eller inte?

Cyklisten

Jag gissar att problemet är inte förarplatsplaceringen utan snarare att dörrarna för passagerare sitter på fel sida av bussen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Cyklisten skrivet 14 oktober 2009, 00:52:13 AM
Jag gissar att problemet är inte förarplatsplaceringen utan snarare att dörrarna för passagerare sitter på fel sida av bussen.

Stämmer. Högerstyrt gick dessutom första åren efter högetrafiksomläggningen men med flyttade dörrar

En liten rolig detalj är att engelska turistbussar ofta har någon dörr även på höger sida och den dörren är just avsedd för trafik i högertrafiksländer
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2009, 01:57:44 AM
Stämmer. Högerstyrt gick dessutom första åren efter högetrafiksomläggningen men med flyttade dörrar

En liten rolig detalj är att engelska turistbussar ofta har någon dörr även på höger sida och den dörren är just avsedd för trafik i högertrafiksländer

Säker på det? Det är inte dörren för nödutrymmning du tänker på? Det är krav på dörr på högersidan på samtliga bussar, oavsett stads eller turistbuss, i Storbrittanien.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Svempa

HTMF har en Rutermaster med högerdörr och täkt plattform. . 

Björn Forslund

Den bussen är alltså ombyggd och försedd med högerdörr i efterhand.
Det är väl inga större problem att importera en Routemaster och använda privat, men om man vill köra med den yrkesmässigt vet jag inte om det går utan ombyggnader. Både vänsterdörrar och öppen bakplattform är nog något som berörda myndigheter har synpunkter på.

Mustman

i Örebro har det gått/går en routmaster mellan city och ett stortköpcentrum utanför stan på sommrarna. Den är inte ombyggd på något vis! jätte go att åka med. 

Björn Forslund

Citat från: Mustman skrivet 14 oktober 2009, 08:48:33 AM
i Örebro har det gått/går en routmaster mellan city och ett stortköpcentrum utanför stan på sommrarna. Den är inte ombyggd på något vis! jätte go att åka med. 

Kanske går det att få dispens, eller så kör man utan trafiktillstånd. Tar man inte betalt och låter folk följa med gratis går det kanske om fordonet ifråga ägs av den som äger köpcentrumet.
För att få trafiktillstånd krävs en lämplighetsbesiktning, och det måste ju vara svårt att få igenom sådant med en buss som kör utan dörrar...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Tror jag vet vilken du menar men hade den inte på hemsidan :(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Citat från: Mattias skrivet 14 oktober 2009, 02:24:35 AM
Säker på det? Det är inte dörren för nödutrymmning du tänker på? Det är krav på dörr på högersidan på samtliga bussar, oavsett stads eller turistbuss, i Storbrittanien.

//M

Helt rätt - dörren är en följd av en lag som talar om att man i Storbritannien måste ha en öppningsbar utgång på motsatta sidan längst bak och absolut inte något anpassat för högertrafik - sådan finns ju inte i GB  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 14 oktober 2009, 02:24:35 AM
Säker på det? Det är inte dörren för nödutrymmning du tänker på? Det är krav på dörr på högersidan på samtliga bussar, oavsett stads eller turistbuss, i Storbrittanien.

//M

Jag skiljer faktiskt på den nödutgång du tänker på och en riktig dörr. Nödutgången är en diskret dörr som inte ser bekväm ut att användas. Den är inte heller avsedd att användas annat än just nödfall. De dörrar jag tänker på som finns på turistbussar är riktiga bekväma dörrar av vanlig typ som verkligen är avsedda för passagerare att användas vid vanliga tillfällen och inte nödfall. Dessa dörrar är just tänkta att kunna användas för att passagerarna bekvämt ska kunna stiga på och av bussen när denna befinner sig i ett land med högertrafik. Dörren som jag tänker på sitter dessutom inte längst bak utan ofta istället i mitten på bussen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Är det nyare turistbussar som har detta?  Kanske vanligare med engelska turistbussar på kontinenten nu när tunneln finns?
Har någon foto på en sådan högeranpassad engelsk vagn?

Intressant i sammanhanget är att även i Sverige fanns det på landsortsbussar med endast en dörr fram även en nödutgång längst bak på höger sida. Kolla t ex GDG-bussen på januaribilden i Bussalmanackan!

L-G Lassander

Här är en länk till min sida på en Skottsk turistbuss med ovannämnda dörr. På bilden syns även den nödutgång som det pratats om:
http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Bus/United+Kingdom/Scotland/Kineil+%28Y226NYA%29+Lasse.JPG

Knut

Var en del engelske turistbusser i Europa tidligere også. Iallefall på 80 tallet. Der var det kun fordør vesntrefremme og nødutgang bak h.side