GDG 1785 Nr2

Startat av lycbr, 13 oktober 2009, 20:01:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lycbr

Lustigt, jag hade en bild på andra generationen GDG 1785. Kortet är taget vid Instö färja en höst-söndag 1987. Sommaren är över och hel dött på Marstrand. Denna buss lackades senare om och blev en Ale-buss, vad det nya Swebusnumret blev minns jag inte men det vet säkert någon av er andra. Instö färjan gick i pension 17 maj 1991.

Niklas Bygdestam

Citat från: lycbr skrivet 13 oktober 2009, 20:01:29 PM

Lustigt, jag hade en bild på andra generationen GDG 1785. Kortet är taget vid Instö färja en höst-söndag 1987. Sommaren är över och hel dött på Marstrand. Denna buss lackades senare om och blev en Ale-buss, vad det nya Swebusnumret blev minns jag inte men det vet säkert någon av er andra. Instö färjan gick i pension 17 maj 1991.

Vad hade den här bussen för regnummer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

j-a

GDG 1785,Swebus 0404  MPR 026

1896

Härlig bild....    go Alpus....

1896

När 17-vagnarna kom ryktades det att man hade tillverkat fler vagnar än man kunde fördela på distrikten, någon som vet något om det ? Det var ju innan man började med extern försäljning av Alpus, enligt ryktet fanns det nytillverkade vagnar över i Kungälv.

Jonas Gustafsson

Citat från: 1896 skrivet 16 oktober 2009, 15:57:00 PM
När 17-vagnarna kom ryktades det att man hade tillverkat fler vagnar än man kunde fördela på distrikten, någon som vet något om det ? Det var ju innan man började med extern försäljning av Alpus, enligt ryktet fanns det nytillverkade vagnar över i Kungälv.

Kanske därför GDG i Ale och Kungälv plötsligt fick så låg medelålder på vagnparken. Nästan alla B58:or med äldre GDG-karossen försvann ju ganska fort därefter.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

1896

Ja, 10 vagnarna hamnade ju i Dalarna, var det fler som försvann ? Vilka, och vart tog dom vägen ?

Hur många 17 vagnar hade man i Kungälv/Ale ?

Min vagn lista var daterad 86 01 01, så jag hade dålig koll på vart 17 -18 -19 vagnarna var stationerade.

Niklas Bygdestam

Finns någon Alpus i livet idag i Sverige? Och som inte är husbuss eller racebuss?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

j-a

1787 flyttades väl också upp till dalarna (Avesta) från Kungälv som ersättare för den krockade 1650 som gick till skrot

lycbr

Det är nog riktigt att man byggde lite för många 17-vagnar. Jag tror det var första rycket att försöka sälja Alpus-bussar ute på marknaden men ingen köpte dem eftersom de inte byggdes efter kundens önskemål.
De som var i Kungälv var 1780,81,82,83,84,85,86,87,88,89,91,92,93. 84:an skickades i väg tidigt också. Alla lackades till GL-lack med ALE el GL-bussarna utom 84:an som fick märkningen Kungälvsbussarna. Därefter kom 1888 och 1889 som fick GL-lack direkt med en kantigare kaross och en lite annorlunda utväxling på växellådan. Sedan kom mini Alpusarna 1890 och 1891 på B9M chassie. Synd att man aldrig fotade dessa små smidiga bussarna med 33 sittpl.

1896

1578 finns som körskolebuss i Västerås. 1860 finns som körskolebuss i Huddinge, och sj:s 3047 går som skolbuss i Helsingborg.

1650 Stog länge upp-pallad i Garaget i Borlänge före skrot.

Jag försökte att köpa 1890-91, men båda försvann utan att jag hann med....