Någon som vet något om denna buss?

Startat av Danne B., 13 oktober 2009, 17:58:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Danne B.

Våren 1996 åkte jag på klassresa till Norge (från Stockholm) i denna buss...

Jag har tyvärr bara denna bild... Är dock 99% säker på att det var en Scania iaf!

Bussen kan ha varit privatägd och ägaren kan ha hetat Åke Norman men där är jag inte helt säker!

(Bild visad med tillstånd från fotografen)

Så... Någon som vet vilket regnummer den har? Vart den tog vägen (sannolikt skrotad kanske?)? Fler bilder på den?

//Danne

stora mellösa

Danne B.

Är det verkligen ingen som vet nå´t om denna? :(

//Danne

Mats Karlsson

Svårt att veta, men jag kan väl hjälpa alla BussSnackare på traven, så kommer kanske rätt svar fram så småningom.

Bussen verkar i varje fall vara en Ikarus 459 på Scania BR116-chassi. Det fanns 27 sådana i Sverige, levererade 1979-82. Sedan-dörr på mitten är nog nytt för mig. Det minns jag inte att jag har sett förr.

Jag känner varken igen färgsättningen eller namnet Norman så här rakt upp och ned, men det kanske någon annan gör?

O302

Bussen är KXJ 894, en Ikarus modell 450 (ungersk beteckning 662.85)  med karossnr 330, ursprungligen tillverkad 1980 och levererad till Ala Buss i Katthammarsvik på Gotland. Det leverades totalt fem normalhöga bussar med sedandörr på mitten varav tre var av typ Ikarus 450 på BR116S chassi och två av typ Ikarus 250 på Volvo B58 respektive B10M chassi.

Mats Karlsson

Vad fint att Du knäckte nöten. Då var det alltså en BR116 i den serie jag gissade. Ikarus-typen kallades 459 när den hade mittdörr och 450 när den hade bakdörr. Just denna har mittdörr, dvs den är av typ 459. Beteckningarna härrör från Sundema som sålde Ikarus i Sverige på den tiden.

O302

Tyvärr har du fel när det gäller beteckningen på bussen. Den aktuella karossmodellen fanns i följande varianter enligt Sundemas/Panonias sätt att benämna dom:

212       normalhög kaross på MAN160 chassi
250       normalhög kaross på Volvo B58-60 eller B10M-60 chassi
250L     normalhög kaross på Volvo B58-65 chassi
258       högbyggd kaross på Volvo B58-60 chassi med bakdörr
259       högbyggd kaross på Volvo B10M-60 chassi med mittdörr
350       normalhög kaross för linjetrafik på Volvo B58-60 chassi
450       normalhög kaross på Scania BR145 eller BR116S chassi
450/86  normalhög kaross på Scania BR86S chassi
458       högbyggd kaross på Scania BR145 eller BR116S chassi med bakdörr
459       högbyggd kaross på Scania BR116S chassi med mittdörr
460       högbyggd kaross på Scania K112CL chassi med bakdörr
750       normalhög kaross för förortstrafik på Volvo B58-60 eller B10M-60 chassi

Bussen på bilden är normalhög.

Mats Karlsson

Ursäkta mig. Det står hel riktigt 450 i min företckning. 

Danne B.

Citat från: O302 skrivet 03 december 2009, 08:41:15 AM
Bussen är KXJ 894, en Ikarus modell 450 (ungersk beteckning 662.85)  med karossnr 330, ursprungligen tillverkad 1980 och levererad till Ala Buss i Katthammarsvik på Gotland. Det leverades totalt fem normalhöga bussar med sedandörr på mitten varav tre var av typ Ikarus 450 på BR116S chassi och två av typ Ikarus 250 på Volvo B58 respektive B10M chassi.

Ah... Tackar! :) Men... Den måste ha gått till skrot ganska kort efter jag åkte med den?! Med tanke på att regnumret nu tillhör en Seat tagen i trafik november 1999, dvs 3,5 år efter jag åkte med den! För det ska väl gå en viss tid iaf innan ett regnummer återanvänds...

//Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Danne B. skrivet 03 december 2009, 19:35:48 PM
Ah... Tackar! :) Men... Den måste ha gått till skrot ganska kort efter jag åkte med den?! Med tanke på att regnumret nu tillhör en Seat tagen i trafik november 1999, dvs 3,5 år efter jag åkte med den! För det ska väl gå en viss tid iaf innan ett regnummer återanvänds...

//Danne

Det är ju inte säkert att den skrotats. Den kan ha sålts utomlands också. Någon som vet vad som hände med bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Danne B.

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 december 2009, 22:14:07 PM
Det är ju inte säkert att den skrotats. Den kan ha sålts utomlands också. Någon som vet vad som hände med bussen?

Sant iofs... Ja, det vore ju kul och veta vart den tog vägen! :) Och om nå´n kanske har nå´n mer bild på den än den längst upp i tråden?

//Danne