Huvudmeny

Linje 100

Startat av RoggaBoy, 12 oktober 2009, 17:06:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.1424389
Ingenstans står de om att Veolia Transport har fått förlängt denna lilla period, och på Swebus Umeå säger vissa at Veolia blev tvingade att köra denna korta period av Länstrafiken.

Ersa

Det verkar som att linje 100 Umeå-Sundsvall ska upphandlas inför en kort kontrakt på bara 2 år, och att den upphandlingen ska ske samtidigt som hela övriga kusten. Alla linjer förutom södra linje 100 torde få vanliga långa mångåriga kontrakt.

Lite snedvridet blir det väl då, för vilka andra än Veolia skulle kunna lägga ett seriöst anbud om att köra en kort 2-årsperiod på "100S"? Det är väl bara Veolia som har begagnade fordon att använda Umeå-Sundsvall? För ingen annan operatör som Swebus, Busslink och Arriva lär ju vilja köpa in bussar för ett kort kontrakt där linjen försvinner helt. Att använda äldre bussar från SwEx lär Concordia ju inte heller vara sugna på, då man just nu skickar iväg alla 49xx-vagnarna på export.

För anbudsläggarna hade det varit smidigare att upphandla hela Norrlandskusten 100, Kustbussarna 10 & 20 och andra E4-linjer som t.ex Västerbottenlinjerna 12 & 21 samtidigt med trafikstart först år 2011.

RoggaBoy

Linje 100 Sundsvall - Umeå är på 14 månader bara, och visst är de bara Veolia som har möjligheterna till denna korta tid, och detta pga förseningarna på Botniabanan som blev efter det avtal som finns idag. Linje 100 Umeå - Haparanda, Linje 10, Linje 20 etc. på x antal år.

1896

Är det skillda avtalspaket norr och söder ? I så fall kan man ju välja att bara lägga anbud på norr om man vill ha en längre avtalsperiod.

RoggaBoy

I annonsen som fanns i tidningen tidigare stod det inget om "norr" och "söder" utan allt är väl i ett paket, men att bara Linje 10 blir kvar på "söder" efter 14 månader. Iböland blir de inte lätt med upphandlingar, för tex Veolia kör "söder" och Swebus "norr" så måste man väl göra bussbyte i Umeå eller?