Huvudmeny

SLT 110 [Bild]

Startat av Ulf Rådeström, 11 oktober 2009, 23:05:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

yngrot

Snyggt .. men borde det inte vara i det eminenta historiska forumet?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 11 oktober 2009, 23:05:09 PM
...i Eskilstuna 1989

Nu myser en annan riktigt då han erinrar sig de otal bussresor som gjorts i denna stad och med bussar av ovanstående modell.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Kvarne verkar ha sovmorgon... 8)

Ulf Rådeström

hehe...japp...annars hade han nog reagerat  ;)

Historiska forumet eller här...gränsen på de här årens fotande är hårfin - så den passar nog i båda  :)

Cero

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 oktober 2009, 21:27:11 PM
hehe...japp...annars hade han nog reagerat  ;)

Historiska forumet eller här...gränsen på de här årens fotande är hårfin - så den passar nog i båda  :)

En CR112 passar överallt! Trevlig bild.

Mustman

har sådanna rullat i Örebro?

AL

Jajemensan!   De första hade nummer 94-98, och därefter 1-5, 11-18 samt 19-25.  Därutöver fanns såväl CN112 som CN 113, varav de förstnämnda var s k TAD-bussar, d v s tryckackumulatorer vilket innebar att bussarna använda bromsenergin för att rulla iväg efter stillastående!  Har för mig att detta system senare plockades bort!  Vagnarna hade nr 26-28 medan de sistnämnda, CN 113, hade nummer 32-37. 

Ytterligare bussar tillkom senare, såväl CR112 som CN113.  Karlskogas enda CR112, nr 12, (312), flyttades till Örebro, och dessutom flyttades också en Eskilstunavagn av exakt samma typ som bilden ovan till Örebro. Kommer inte ihåg numret dock... kan det ha varit 1112?  Karlskoga hade väl också två CN113, varav åtminstone den ena hamnade i Örebro där den fick nr 29. 

Mustman

bilder,bilder,bilder,BILDER!!! :o

AL

Ska finnas en hel del bilder, men hinner inte länka just nu!  Däremot kan jag varmt rekommendera t ex Örebro Stads eget bildarkiv...

Du hittar arkivet här; http://mediaarkiv.orebro.se:8080/Cumulus_ark/Compatible/SearchResult_ThumbnailView.jsp?page=1

Ulf Rådeström

Citat från: Mustman skrivet 13 oktober 2009, 09:11:51 AM
bilder,bilder,bilder,BILDER!!! :o

Jag håller på o scanna om mina diabilder till lite bättre kvalité - men tills vidare är det bara den här jag hittar...men bättre en dålig bild än ingen alls  :)

AL

Ah, trevligt!   :)  Denna och vagn 25 var de sista nyleveranserna av CR112 till ÖTAB.  En av dessa förevisades dessutom i Kristinehamn i samband med någon festlighet, kommer dock inte ihåg vilken!

Vagn 24, i likhet med syskonen 19-23 samt 25 genomgick senare en revision och fräschades upp såväl in- som utvändigt. Samtidigt lät man också bygga om skyltskåpet i fronten för att göra plats för fullmatrisskyltar, och samtliga vagnar erhöll T-Buss AB's nya design!

IntresseTrafik

Snyggt verkligen jättesnyggt. Stämmer bra att vagn 1112 gick i Örebro. Dock vart den krockad så ordentligt att den skrotades efter bara ca 1 år i T-län lack. Jag kommer inte ihåg hur händelsen gick till men har för mig att det var en krock med en lastbil i något av Örebros industriområden? Någon annan kanske minns bör ha hänt 1995 i alla fall.

AL

1995 redan?  Hmm... kommer iaf ihåg att den och även en B10M med nr 2200 hamnade i Örebro, förflyttad från Eskilstuna (?).  Scanian borde rimligvis ha kommit från Nyköping med tanke på Fridells ogenomtänkta numreringssystem...  ;D

Dessutom har jag kollat upp ytterligare en sak lite mer noggrant - minnet sviker som bekant ibland... Även Karlskogas andra CN113 hamnade i Örebro, dock numrerad enligt gängse regler, (som var tämligen svårgenomfört i Örebro), till 4100, (f.d Länsbussarna 302).  Den tidigare, som nämnts, numrerades 29, (f.d Länsbussarna 301).  Stundtals ett virrvarr med 2-, 3- och 4-siffriga nummerserier i Örebro...  ;D

IntresseTrafik

Hittade tidskriften bussnytt 4/95 idag av en slump. Där står det på sidan 4 att 1112 som flyttades till Örebro från Eskilstuna 1994. Är krockad och ska skrotas. Bussen vart ommålad innan olyckan. Även B10M 2201 vart flyttad till Örebro samtidigt som 2200.