SS H22A 5412/JS 20 samt gåva till Mr G

Startat av robergh, 11 oktober 2009, 19:41:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robergh

F.d SS H22A 5412 dyker ofta upp här och det kändes lämpligt med en bild på bussen då där den står uppställd på Bromma flygplats i oktober 1983. Eftersom bussen samtidigt råkar vara skyltad "106" ser jag bilden också som en gåva till Mr G i hans strävan i "10x-serien" i hans evighetsserie! Jag tycker att bussens snibb ser väldigt stor ut i jämförelse med mer traditionella "snibbar" men framförallt...

...så slås man av bussens vänstersida som väl vittnar om otaliga dörrförflyttningar här framförallt de provisoriska vänsterdörrarna!

Mr H

Jeppe Hagelbäck

Senare köptes bussen av Spårvägssällskapets Helsingborgsavdelning.
Renovering påbörjades, men bussen gick ett tragiskt öde till mötes när det gamla lokstallet i Höganäs (där bussen garagerades) brann ner.

Peter Öden

Hej !

Just denna Capitol är den enda som varit omställningsvagn,
dvs. dörrar på båda sidorna samtidigt !!

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 15 oktober 2009, 20:40:16 PM
Hej !

Just denna Capitol är den enda som varit omställningsvagn,
dvs. dörrar på båda sidorna samtidigt !!

Mvh Peter Ö

Jag antar att det inte suttit någon dörr där det är öppningsbara fönster. Så det är väl de smalaste fönstren som är igensatta dörrar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Japp, en dörr satt närmast bakom framaxeln, den andra framför bakaxeln, enligt gängse norm för omställningsbussar i lite tätare trafik. Bild på bussen ifråga med vänsterdörrar finns på omslaget till en gammal Färdskrivare.