Handikappanpassade bussar

Startat av Jacob, 10 oktober 2009, 15:40:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

I Uppsala har vi ju några linjer som ska vara handikappanpassade (9,10,13,20,110,115)
Men ibland går det ändå gamla bussar som helt saknar ramper. Istället går det handikappanpassade bussar på andra linjer. Varför då?

Sen undrara jag en annan sak. Vilka bussar i Uppsala är det som räknas som handikappanpassade? Är det bara MAN eller är det även de nyare Neoplan (101-104 och 386-393)?

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

76

De som räknas som handikappanpassade är de som har utfällbar ramp.

Och varför det ibland går "fel" buss på fel linje kan väl bero på bussbyten under dagen. Extrabussarna som får hoppa in vid trubbel/förseningar har ju heller inte ramp.

lil-sis

De som får leka "handikappbuss" fast inte är det går att sänka tills de slår i trottoaren, så det fungerar ju utan ramp.

Hur många är det som får frågan om att använda rampen? Någonsin? Jag har bara gjort det en dag och då körde jag Näbbmus på 91/95.

En och annan rullstol finns det med de har aldrig frågat. Inte Rollatorfolket heller.

76

Jag har använt rampen en gång, på linje 10 åt en en man i permobil. Första gången för både honom och mig. Det gick bra efter att jag insett att man inte får sänka bussen för mycket om man ska ut med rampen...

Om jag har lite tråkigt vid en ändhållplats så händer det att jag öppnar dörrarna och motionerar rampen lite. Annars sitter de ju bara där och samlar grus tills de slutar fungera.

Jacob

Men visst har 101-104 och 386-393 också ramper?

//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

76

De har en manuell ramp vid framdörren, och den används inte.

Ersa

Varför behövs egentligen stora långa tunga ramper? Om hållplatsernas kantstenshöjd skulle vara högre i förhållande till bussens golvhöjd, och lika hög på alla hållplatser hade det ju räckt med en kort enkel rampvariant i bussen.

yngrot

Jo men du vet att allt skulle vara lika är inte att tänka på.. kolla bara olika alla kortterminaler är  som vi tog upp i en annan tråd...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Citat från: 76 skrivet 11 oktober 2009, 18:40:09 PM
De har en manuell ramp vid framdörren, och den används inte.

Har ni provat att fälla de manuella? Jag kan inte rubba någon... Lättare att lyfta på rullstolen i så fall  :P

76

Många är låsta. Krävs en fyrkantsnyckel för att öppna.

lil-sis

Jo och en sådan ingår ju var GUBbes uniform eller hur det nu var...  8)