Huvudmeny

Mariehamn Stadsbuss

Startat av Bussmicke, 10 oktober 2009, 10:26:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mange_buss

Oh, en RödeOrm på uppdrag! Scania Lathi närmare bestämt...

Jona

HEJ

Gillade den bild jag också, kan man få önska sig något bildsvep men fler bilder från denna håla.
Sedan en fråga, om jag vill kolla på en tidtabell på nätet från Mariehamn, tips på vad jag ska söka på?
Finns det en svensk/engelsk tabell?

/J
MVH Filosofen Jona

Lulebjörnen

Citat från: Jona skrivet 11 oktober 2009, 11:47:47 AM
HEJ

Gillade den bild jag också, kan man få önska sig något bildsvep men fler bilder från denna håla.
Sedan en fråga, om jag vill kolla på en tidtabell på nätet från Mariehamn, tips på vad jag ska söka på?
Finns det en svensk/engelsk tabell?

/J
www.rodeorm.aland.fi
...och locals pratar svenska så det går utmärkt att både läsa tidtabeller och kommunicera  :)...

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Tack för alla länkarna. /J
MVH Filosofen Jona

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lulebjörnen skrivet 11 oktober 2009, 12:03:49 PM
www.rodeorm.aland.fi
...och locals pratar svenska så det går utmärkt att både läsa tidtabeller och kommunicera  :)...

Mariehamn lär vara den stad i världen som har flest procent invånare som har svenska som sitt hemspråk. Ungefär 97 procent av dem som är födda i Mariehamn har svenska som sådant och där bor väldigt få personer med invandrarbakgrund om man undantar dem som invandrat från Sverige.

Ersa

Lustig dialekt har de också, som tyvärr sätter sig direkt i mitt eget uttal. :P Påminner inte dialekt om någon svensk dialekt, men kanske lite om Dalmål.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 11 oktober 2009, 16:40:16 PM
Lustig dialekt har de också, som tyvärr sätter sig direkt i mitt eget uttal. :P Påminner inte dialekt om någon svensk dialekt, men kanske lite om Dalmål.

Vi har väl hamnat i diket nu men de talar lättförståelig svenska tycker jag. Inte så sjungande som finlandssvenska och betydligt lättare att förstå än gotländska.
Den som ser Färjan på Kanal 5 kan höra åländska talas av kapten Jan-Tore. En av hjältarna från Estonia-katastrofen för övrigt eftersom han snabbt kom till undsättning med "Mariella".

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 11 oktober 2009, 14:00:43 PM
Stadsbuss http://www.rodeorm.ax/

De har en Routemaster också, minsann! :)
f.d. London Transport RM 1077 -61, nu med regnr ÅLL 61.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2009, 17:24:17 PM
Vi har väl hamnat i diket nu men de talar lättförståelig svenska tycker jag. Inte så sjungande som finlandssvenska och betydligt lättare att förstå än gotländska.
Den som ser Färjan på Kanal 5 kan höra åländska talas av kapten Jan-Tore. En av hjältarna från Estonia-katastrofen för övrigt eftersom han snabbt kom till undsättning med "Mariella".

För mig som språk- & dialektnörd är dylika fråga aldrig i diket. :)
Under min tid på Fridströms talade förarna förutom rospiggska och västerbottniska även danska, åländska och finlandssvenska. Tala om arbetskraftsinvandring! ;D