SL linje 56X & 69X

Startat av Hasse L, 08 oktober 2009, 19:07:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Ett par turer morgon och kväll vände via Strålgatan på Lilla Essingen, de övriga gick via Luxgatan.

Linje 69X till Kaknästornet, vilken återkom häromåret som 69K, utgick ursprungligen från Norrmalmstorg.

Muk

Otroliga bilder. Sent omsider stämmer även jag in i hyllningskören. Jag blir lite smått avundsjuk på de som har fått uppleva den här typen av trafikmiljöer.  :)

Fredrik W

Härliga bilder.

Moderaternas valaffisch: "50-kortet kvar, nytt 25-kort för ungdom"

Då undrar en amatör som jag: Vad var egentligen 50-kortet? Ett månadskort?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik W skrivet 08 oktober 2009, 19:33:00 PM
Härliga bilder.

Moderaternas valaffisch: "50-kortet kvar, nytt 25-kort för ungdom"

Då undrar en amatör som jag: Vad var egentligen 50-kortet? Ett månadskort?

Ja, 50-kortet var det ursprungliga namnet på SL:s periodkort som gällde en kalendermånad. Det nya var enhetspriset 50 kronor och att det gällde över hela länet. Kortet finns kvar än i dag men till ett något högre pris. Infördes 1 oktober 1971.

Fredrik W

Okej, tack för det Staffan!

Camilla

30 dagars kortet kostar nu mera 690 kr

HJP

Härliga Capitol-bilder!
Tackar&Bockar!
Det stämmer, att månadskortet numera är ett 30-dagarskort, och kan köpas vilken dag som helst, för 30 dagars giltighet.
Sossarna lovade, i början av 1970-talet, att 50-kortet skulle vara första steget mot nolltaxa. Hade man hållit det löftet, så tror jag inte att vi haft någon trängselskatt idag.

HJP

Drängen

Citat från: HJP skrivet 09 oktober 2009, 09:02:43 AM
Härliga Capitol-bilder!
Tackar&Bockar!
Det stämmer, att månadskortet numera är ett 30-dagarskort, och kan köpas vilken dag som helst, för 30 dagars giltighet.
Sossarna lovade, i början av 1970-talet, att 50-kortet skulle vara första steget mot nolltaxa. Hade man hållit det löftet, så tror jag inte att vi haft någon trängselskatt idag.

HJP
Det låter som ett rimligt antagande. Konstigt att det är privatbilisterna som ondgör sig mest över trängselskatten. Misstänker att distributionsförarna uppskattar det ev. utrymme som skapas.

Frippe Fribas

Men de väl också betala för att trängas?
Har för mig att enda undantagen är miljöbilar och tunga bussar?
//Fredrik

HJP

Citat från: Drängen skrivet 09 oktober 2009, 09:29:58 AM
Det låter som ett rimligt antagande. Konstigt att det är privatbilisterna som ondgör sig mest över trängselskatten. Misstänker att distributionsförarna uppskattar det ev. utrymme som skapas.
Menade inte att dra igång en debatt om trängselskatten, men vad jag menade var:
Om man infört nolltaxa för sisådär 30 år sedan, så skulle det ha krävt en utbyggnad av SL. Betydligt fler hade valt kollektivtrafiken, och yrkestrafiken hade automatiskt, fått bättre utrymme i innerstaden. Därmed hade behovet av trängselskatt, inte funnits.

HJP

Frippe Fribas

Naturligtvis, trevliga bilder var det i vilket fall som helst.
Det är alltid kul att se dessa tidsdokument och försöka jämföra med hur det ser ut idag på samma platser.
Eftersom många platser i städerna med tiden förändras uppskattar åtminstone jag sådana här fina bilder.
Jag kan ju tillägga att jag bodde några år på Luxgatan på Lilla Essingen och därför gillade din bild från Strålgatan som numera är full av parkerade bilar på bägge sidor.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Camilla skrivet 09 oktober 2009, 00:22:43 AM
30 dagars kortet kostar nu mera 690 kr

Vilket om man tar hänsyn till prisutvecklingen är något mer än dubbelt så mycket som 1971. Å andra sidan har SL-området landets billigaste periodkort om man utnyttjar det fullt ut och varje dag pendlar mellan Nynäshamn och Norrtälje. Men hur många gör det?

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2009, 19:42:43 PM
Ja, 50-kortet var det ursprungliga namnet på SL:s periodkort som gällde en kalendermånad. Det nya var enhetspriset 50 kronor och att det gällde över hela länet. Kortet finns kvar än i dag men till ett något högre pris. Infördes 1 oktober 1971.

Mja, kan man säga att kortet verkligen finns kvar? - förut var det ju alltid bundna kalendermånader, nu är det valfria 30 dagar (som inte alltid täcker en hel månad) istället! - samt att det då var kort utan magnetremsor, men med klisterlappar istället! Så nog har det förändrats en hel del bortsett från priset!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 11 oktober 2009, 10:47:04 AM
Mja, kan man säga att kortet verkligen finns kvar? - förut var det ju alltid bundna kalendermånader, nu är det valfria 30 dagar (som inte alltid täcker en hel månad) istället! - samt att det då var kort utan magnetremsor, men med klisterlappar istället! Så nog har det förändrats en hel del bortsett från priset!

Det är klart att det skett en hel del förändringar under åren. Men den viktigaste principen: ett förhållandevis billigt periodkort som gäller över hela SL-området finns kvar.
De ändringar som gjorts är förbättringar som möjliggjorts av förbättrad teknik. Ja, jag tycker att det är mer förmånligt att kortet gäller en 30-dagarsperiod än en kalendermånad. Även om man blir snuvad på ett par dagar per år jämfört med tidigare. Å andra sidan behöver man kanske inte betala för lördag-söndag om perioden råkar gå ut en fredag och om man inte skall åka igen förrän på måndag. Det kunde inträffa förr om lördagen inföll den 1 i månaden. Ännu större besparing blir det om man råkar ha semester mitt i skarven mellan två 30-dagarsperioder. Man hade ju sällan semester just en kalendermånad.