Huvudmeny

Oj...

Startat av Jonas Strömblad, 16 augusti 2007, 12:30:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad



Kungsträdgården igår

Fredde

Mötte 1849 på samma linje i samma rikting tidgare i veckan. Också i rusningen och med en relativt ny person bakom ratten.... Det gäller att veta vart man har hörnen när man tar en sådan vagn.

Ska inte låta vara osagt att man kanske har lagt in en 71:a mitt i annan körning. Allt kan hända.

/Fredde

Jonas Sandqvist

Osså det här eviga blinkandet vid hållplatserna... Läs lagen! Själv blinkar jag till ett par ggr innan jag stannar vid kanten, bara för att vara "snäll", inte för att jag behöver  ;). Hälsar Jonas.

Fredde

Det beror nog mest på vilket humör man är på ;D

/Fredde

Jonas Sandqvist

Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2007, 13:15:49 PM
Det beror nog mest på vilket humör man är på ;D

/Fredde
[/quot

Precis, Fredde! Privatisarna är ju såååå duktiga på att blinka  ;) ;D

Fredde

Ja eller hur... Ibland måste man ju bara ;)

/Fredde

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2007, 12:49:09 PM
Mötte 1849 på samma linje i samma rikting tidgare i veckan. Också i rusningen och med en relativt ny person bakom ratten.... Det gäller att veta vart man har hörnen när man tar en sådan vagn.

Ska inte låta vara osagt att man kanske har lagt in en 71:a mitt i annan körning. Allt kan hända.

/Fredde

Är inte 95% av förarna i Nacka/Värmdö relativt nya konstant sedan 2002? Maken till hög personalomsättning på ett företag har jag inte hört talas om. Studera placeringsordningen så förstår du vad jag menar.

Fredde

Jo ja, får spana in det igen. På de 2 senaste sökningarna har jag hamnat på en betydligt bättre placering. Så det är nog hyfsad omsättning...

/Fredde

Nico


Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 16 augusti 2007, 13:12:39 PM
Osså det här eviga blinkandet vid hållplatserna... Läs lagen! Själv blinkar jag till ett par ggr innan jag stannar vid kanten, bara för att vara "snäll", inte för att jag behöver  ;). Hälsar Jonas.

Nja Jonas, jag håller inte riktigt med dig här så du får gärna länka till lagrummet du hänvisar till.

Grejen är nog även att det skiljer sig åt en aning rent praktiskt mellan olika delar av landet. I SL-land så är det smidigt att stå med höger körriktningsvisare påslagen för att informera den övriga, kanske ofta ganska täta, trafiken att man ämnar stå på kvar på hållplats och att man inte tänker svänga ut. Jämför lite med att vissa förare på tyska Autobahn ibland blinkar med höger körriktningsvisare för att visa snabbare bakomvarande trafik att de har sett dem och att de omkörande/upphinnande 'riskfritt' kan fortsätta i sin högre fart.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Vad är skillnaden mellan SL-land och Autobahn?  ::) ;D

/Fredde

Ersa

Eller den av Täby/Norrtäljeförare från Tyskland "adopterade" varningsblinken för att varna alla bakomvarande att man bromsar in kraftigt från 70 km/h till noll, då en bilkö på E18 norrgående upptäcks efter krönet vid Mörby C.  Mycket bra!  :D

Jonas Sandqvist

Citat från: Nico skrivet 16 augusti 2007, 16:39:41 PM
Nja Jonas, jag håller inte riktigt med dig här så du får gärna länka till lagrummet du hänvisar till.

Grejen är nog även att det skiljer sig åt en aning rent praktiskt mellan olika delar av landet. I SL-land så är det smidigt att stå med höger körriktningsvisare påslagen för att informera den övriga, kanske ofta ganska täta, trafiken att man ämnar stå på kvar på hållplats och att man inte tänker svänga ut. Jämför lite med att vissa förare på tyska Autobahn ibland blinkar med höger körriktningsvisare för att visa snabbare bakomvarande trafik att de har sett dem och att de omkörande/upphinnande 'riskfritt' kan fortsätta i sin högre fart.


Jo Nico, en kompis som tog busskort för ett tag sedan visade mig i teoriboken texten: ""Man bör ej använda körriktningsvisare vid hållplatsstopp eftersom detta kan förväxlas med högersväng"" Så "läs lagen" var kanske lite väl mycket skrivet... Men faktum kvarstår, man lär ej ut blinkning vid stopp alltså. En kollega jobbar även som körlärarare för tung trafik o han förespråkar detsamma (även om han blinkar i tid o otid  ;D ;D).

När jag själv tog lappen för tungt 1984 så "råkade" jag blinka en gång vid fingerat hållplatsstopp varvid lärararen utbrast: "Ge fan i o blinka! Det är bara linjebuss som envisas med det". Tydligen skulle man inte det då heller...

Hälsningar Jonas  ;D

Fredde

CitatInfoga citat
Eller den av Täby/Norrtäljeförare från Tyskland "adopterade" varningsblinken för att varna alla bakomvarande att man bromsar in kraftigt från 70 km/h till noll, då en bilkö på E18 norrgående upptäcks efter krönet vid Mörby C.  Mycket bra! 

Det systemet brukar jag också köra med, funderar ganska bra. Man ser att de bakomvarande reagerar på ett annat sätt än om man bara bromsar.

/Fredde

Christer Bergström

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 16 augusti 2007, 18:56:06 PM
Jo Nico, en kompis som tog busskort för ett tag sedan visade mig i teoriboken texten: ""Man bör ej använda körriktningsvisare vid hållplatsstopp eftersom detta kan förväxlas med högersväng"" Så "läs lagen" var kanske lite väl mycket skrivet... Men faktum kvarstår, man lär ej ut blinkning vid stopp alltså. En kollega jobbar även som körlärarare för tung trafik o han förespråkar detsamma (även om han blinkar i tid o otid  ;D ;D).

När jag själv tog lappen för tungt 1984 så "råkade" jag blinka en gång vid fingerat hållplatsstopp varvid lärararen utbrast: "Ge fan i o blinka! Det är bara linjebuss som envisas med det". Tydligen skulle man inte det då heller...

Hälsningar Jonas  ;D

Hej

Så här står det i Trafikförordningen, kapitel 3, 65 §:

"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad."

dvs ingen blinkers före hållplats.

Personligen använder jag endast blinkers där det finns en bussficka vid hållplatsen, "...ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt"... och blinkers av så fort jag kommit in på fickan. Ficklösa hållplatser ingen blinkers.

mvh Christer


Jonas Sandqvist

Tack, Christer! Så har jag också fått för mig att det är. Men populär blir man inte i trafiken... Bilisterna "vet" ju att man skall blinka o förväntar sig detta. En o annan tuta har det blivit genom åren  ;D.