Hur bråttom har vi igentligen?

Startat av Wetjo, 06 oktober 2009, 07:40:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jättebra med hastighetskontroller i samband med vägarbeten där hastighetsgränsen är tillfälligt nedsatt. Jag skulle gärna se fler mobila hastighetskameror på dylika ställen runtom i landet. Allt för att kunna rädda vägarbetares liv. :)

Autotransit

Det är nästan lika illa här. Att ge sig till att vända med en lastbil på en motorväg där en olycka har inträffat längre fram...hur brått har man egentligen? Men Linjegods logotyp syns ju i alla fall, fast stämmer det som det sägs att all reklam är bra...även dålig? :o

http://www.moss-avis.no/article/20091005/NYHET/661993968/1044#

/Stellan

Jona

Bra fråga, men fort ska det i alla fall gå. Jag brukar säga det att jag har aldrig bråttom, jag jobbar lugnt och metodiskt och stressar aldrig (det är skillnad på stressa och skynda) men på ett ställe är jag snabb. Det är nämligen så att i sängen så kommer jag först....

Nä skämt åsido, jag hade en syo-konsulent när jag gick skolan som åkte runt för att besöka alla oss praktiserade elever och även hinna med olika möten och träffar. Där gick det undan, han sprang omkring som en galning för han var fullbokad.

Kom till dig på din praktikplats och frågar typ, hej hur går det, bra då vet jag, ska vidare nu. Sedan var han borta. Jag gav honom vid ett möte tipset och planera sin dag efter bussen, du bokar in dina träffar så du måste gå eller åka buss mellan dom, men du tar sedan bilen ändå.
Det funkar inte tyckte han, men jag stog på mig. En dag pajade hans bil och han var tvungen åka buss och gå på sina uppdrag.
Nu kom han glad, trevlig och hade så gått om tid så man han bli less på den j***ln och önskadde han kunde fara någongång.

Tyvärr lyckades han inte riktigt leva upp till mina råd helt 100 igen efter denna vecka då bilen var i drift igen. Men visst lite lugnare blev han ju.

Så rådet till alla är, planera eran dag efter bussens tidtabell. Sedan kan du ta bilen ändå, då har du gått om tid och långa marginaler och du behöver absolute inte stressa....

/Jona
MVH Filosofen Jona

sukkeri

Citat från: Jona skrivet 06 oktober 2009, 12:02:40 PM
Bra fråga, men fort ska det i alla fall gå. Jag brukar säga det att jag har aldrig bråttom, jag jobbar lugnt och metodiskt och stressar aldrig (det är skillnad på stressa och skynda) men på ett ställe är jag snabb. Det är nämligen så att i sängen så kommer jag först....

Nä skämt åsido, jag hade en syo-konsulent när jag gick skolan som åkte runt för att besöka alla oss praktiserade elever och även hinna med olika möten och träffar. Där gick det undan, han sprang omkring som en galning för han var fullbokad.

Kom till dig på din praktikplats och frågar typ, hej hur går det, bra då vet jag, ska vidare nu. Sedan var han borta. Jag gav honom vid ett möte tipset och planera sin dag efter bussen, du bokar in dina träffar så du måste gå eller åka buss mellan dom, men du tar sedan bilen ändå.
Det funkar inte tyckte han, men jag stog på mig. En dag pajade hans bil och han var tvungen åka buss och gå på sina uppdrag.
Nu kom han glad, trevlig och hade så gått om tid så man han bli less på den j***ln och önskadde han kunde fara någongång.

Tyvärr lyckades han inte riktigt leva upp till mina råd helt 100 igen efter denna vecka då bilen var i drift igen. Men visst lite lugnare blev han ju.

Så rådet till alla är, planera eran dag efter bussens tidtabell. Sedan kan du ta bilen ändå, då har du gått om tid och långa marginaler och du behöver absolute inte stressa....

/Jona

Bra ide. Då åker jag till jobbet 15:18 och kommer hem 08:30. Den enda bussen som passerar mitt jobb är skolbussen och den kör "fel väg".  ;)

Jona

Citat från: sukkeri skrivet 06 oktober 2009, 20:04:40 PM
Bra ide. Då åker jag till jobbet 15:18 och kommer hem 08:30. Den enda bussen som passerar mitt jobb är skolbussen och den kör "fel väg".  ;)

Blir bra det, fast enklast är ju om du flyttar in på jobbet. Nä men seriöst, finns alltid undantag, men tänkt dig du ska åka en relation jag ofta gör. Från Skelleftehamn till en förort av Skellefteå som heter Anderstorp.  Det tar, förutsatt det går bussar med anslutning med varandra minst 60 min och åka denna väg. Sträckan är däremot bara cirka 15 kilometer vanliga bilvägen men denna väg går det inte och åka med buss, i alla fall inte samma linje och utan bussbyte.
Med bil tar det cirka 20 minuter (med parkeringstid osv).

Då kan jag alltså göra så här, istället för att lämna hemmet 13:00 och ankomma till min kamrat 14:00 så kan jag om jag åker bil alltså fara säg 13:20 och ank 13:40. Har jag nu planerat och åka buss (en fiktiv om inte annat) så behövs ingen stress utan man tar det lugnt, kanske hinner du förbi ett kaffe för en snabbkopp.
Eller så hinner du med ett sista toabesök osv...
Så räkna ut hur lång körtid den där skolbussen behöver för att köra från din firma till din bostad, sedan använder du den tiden för att planera din resa....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Drängen

Jag fick ett råd av en timmeråkare hemma i Jämtland, "Har du bråttom, ta det lugnt!". Han hade ganska rätt.