Utökning av trådbussar?

Startat av Niklas Bygdestam, 05 oktober 2009, 22:04:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Är trådbussen något som vi kan se mer av i Sverige? Eller är fallet i Landskrona bara en engångsföreteelse som inte upprepas på fler ställen? Vad jag förstått så fungerar trådbussarna i Landskrona riktigt bra numera. Trådbussar har också fördelen att de är relativt tysta och framförallt miljövänliga. En stor den av spårvagnens fördelar finns hos trådbussen. Vad som kan ses som en nackdel med trådbussar i jämförelse med vanliga bussar är att de är mindre flexibla och bundna till vissa sträckor. En annan sak som säkert upplevs som en nackdel är att kontaktledningen kan av vissa upplevas som ful och störande i stadsmiljön. Men dessa nackdelar har även spårvägen. Trådbussen är trots allt lite flexiblare än spårvagnar eftersom en trådbuss ända med en liten marginal kan köra förbi ett hinder på vägen medan en spårvagn i motsvarande situation helt enkelt sitter fast om något blockerar. Att bygga en trådbusslinje borde vara betydligt billigare än att bygga en spårväg. I princip kan man säga att där det idag rullar vanliga bussar kan man anlägga en trådbusslinje. Det behövs inte lika stora ingrepp i gatorna eftersom man inte anlägger spår. Däremot måste kontaktledning installeras och det kan i sin tur innebära att vägbelysning kan behöva ändras eller bytas eftersom det ska upp kontaktledningsstolpar. Men detta ingrepp måste även göras då man bygger spårväg

Men trots att trådbussen verkar vara en bra satsning hör jag aldrig om några nya satsningar på detta. I Landskrona där man redan har trådbussar kunde man nog säkert bygga ut systemet till fler linjer. Men inte ens det hör man talas om tyvärr

Finns det överhuvudtaget funderingar på att utöka med nya trådbussar i Sverige? Eller blir det inget mer än det som finns i Landskrona?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Mycke du skriver är nog rätt.....
Tyvärr så skriver du de vanligaste fördomarnan om spårvägstrafik också.
Att det uppstår massa hinder, är en fördom. Det gör det, men väldigt få om man håller efter lite och har en bra trafikmiljö.
Jag har bott i en spårvägsstad i 53 år nu så jag vet vad jag pratar om.
Kontaktledning, den stör nog bara dom som inte sett sådan förut. Ingen här i stan säger något om den och har aldrig heller hört något från andra ställen än Stockholm.
Att bygga och trafikera små trådbuss eller spårvägssystem, är nog ganska oflexibelt, men man måste ju börja någonstans.
Byta gatubelysning ?   ja, kanske men oftast har den ju suttit uppe så länge att den nog är mogen för utbyte för länge sedan. Annars så brukar man ju byta ut det mesta när man omdanar staden med ny infrastruktur.
Spårvägsbygget här i staden just nu, innebär inte bara spår och kontaktledning, utan en helt ny stadsmiljö, något som lyfter hela staden eller stadsdelen.

Landskronas trådbussar ska ju säljas till Skånetrafiken läste man om häromdagen i någon lokaltidning. Detta pga att man förbereder för byggandet av spårväg i Malmö-Lund-Helsingborg området och då ska Skånetrafiken stå för ägande acv fordon, medan kommunerna står för infrastrukturen.
Dessutom beställer man snart den fjärde trådbussen till Landskrona, enligt samma lokaltidning.
;-)

Ulf Rådeström

Nja..även jag får gå emot dig lite...
Du verkar inte särskilt uppdaterad om hur trådbussarna fungerar i Landskrona.

Jag har varit där ett flertal gånger i år och försökt fota den tredje saknade bussen. Varje gång är den borta på en extern verkstad där den har varit i över ett halvår nu. Man verkar inte hitta alla felen som är.

Och det är just ALLA felen som det tycks vara på dom bussarna enligt förare som jag frågat en hel del om hur dom funkar.
Det gamla vanliga svaret - när dom funkar så går dom väldigt bra.

Dock var det två som var trasiga och endast en i trafik sista gången jag var där i september - och det är tydligen ganska vanligt förekommande. Det verkar vara alla möjliga och omöjliga fel utan att jag är tekniskt kunnig att specificera exakt vilka.

Kanske är den fjärde trådbussen till för att säkra att man åtminstone har två rullande i trafik om dagen? För någon tätare turtäthet behövs nog knappast.

Uffe