4 bilder från VH-Nynäs idag

Startat av Jonatan, 15 augusti 2007, 23:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonatan

Fotade lite under min tjänst på pendeltågsersättningen idag med min nya kamera, inget speciellt. Det blev en Fujifilm Finepix f40 efter mycket funderande. Känns prisvärd och lagom kompakt. Tror jag är nöjd.

Min buss för dagen, 6458. Med fladdrande framdörr i blåst och fartvind. En passagerare frågade om det fanns AC. Jag svarade: Inte där du sitter. Bara där jag sitter, och vi kan tyvärr inte byta plats.

Framför mig stod den 4,25 meter höga cykelbussen:

Stötte på en gammal bekant buss, 4458 (med något tråkig skyltning, på väg hem tror jag). Nu hemmahörande i Botkyrka. Jag kommer inte sakna den...

I Nynäshamn snart dags för avgång:

/ Jonatan

Fredde

Vad fick du för reaktion av passageraren som frågade om ACn? 8)

Tack för ett trevligt svep!

/Fredde

Cero

Citat från: Jonatan skrivet 15 augusti 2007, 23:25:40 PM
Fotade lite under min tjänst på pendeltågsersättningen idag med min nya kamera, inget speciellt. Det blev en Fujifilm Finepix f40 efter mycket funderande. Känns prisvärd och lagom kompakt. Tror jag är nöjd.

/ Jonatan

Hoppas du blir nöjd med kameravalet. Jag valde förra året en Finepix f30 (som var ny då) pga att den påstods vara bäst bland de små kompaktkamerorna. Jag måste säga att jag är mycket nöjd, speciellt sedan jag för första gången har tagit ut framkallade foton (och inte bara tittat på skärmen). Speciellt landskapsvyer överraskade med otroligt fina färger och bra detaljering för att vara en så liten kamera.

/Cero

Jonatan

Citat från: Fredde_J skrivet 15 augusti 2007, 23:58:16 PM
Vad fick du för reaktion av passageraren som frågade om ACn? 8)

Tack för ett trevligt svep!

/Fredde

Bara kul att visa lite bilder, speciellt när det uppskattas.

Passageraren var trevlig och accepterade att det inte fanns AC för passagerarna. Hon verkade dock sugen på att byta plats... ;).

Ang. Swebus 6458 är jag ganska säker på att vagntypen (och då även 6459-62 i NaV) saknar AC i resten av bussen. Dessutom dålig ventilation bortsett från avsaknad av AC. Men jag pratade för ett tag sedan med en kollega som körde 6462 (eller liknande) att ACn fungerade bra i hela bussen. Jag är lite förvirrad... kan ni i NaV som kört 6459-62 berätta hur det är? / J

Fredde

CitatAng. Swebus 6458 är jag ganska säker på att vagntypen (och då även 6459-62 i NaV) saknar AC i resten av bussen. Dessutom dålig ventilation bortsett från avsaknad av AC. Men jag pratade för ett tag sedan med en kollega som körde 6462 (eller liknande) att ACn fungerade bra i hela bussen. Jag är lite förvirrad... kan ni i NaV som kört 6459-62 berätta hur det är? / J

Visst kan jag göra ett försök.

Det finns AC i hela bussen i vagnarna 6082-83, 6099-6151, 6166-71. Endel har man nog tagit sig i kragen och fixat ACn på. Det är, för er som inte kör själva, ganska jobbigt att sitta en hel dag i den värmen som bildas i en buss av denna typen. Gamla bussar går ju att öppna upp lite var stans.

I vagnarna 6459-64 finns det endast AC vid förarplats. Allt annat gällande ventilation i dessa är fel.

Hoppas du blev lite klokare nu Jonatan!

/Fredde

Jonatan

Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2007, 19:12:58 PM

Det finns AC i hela bussen i vagnarna 6082-83, 6099-6151, 6166-71. Endel har man nog tagit sig i kragen och fixat ACn på. Det är, för er som inte kör själva, ganska jobbigt att sitta en hel dag i den värmen som bildas i en buss av denna typen. Gamla bussar går ju att öppna upp lite var stans.

I vagnarna 6459-64 finns det endast AC vid förarplats. Allt annat gällande ventilation i dessa är fel.

/Fredde

Tack för det. Då har du samma uppfattning som jag.

Apropå att "öppna upp gamla bussar lite var stans" får mig att tänka på vissa vagnar på busskyrkogården jag såg idag. Tror iofs inte det var riktigt så drastiska öppningar du menade  ;). / J

Fredde

Nja, tror inte det skulle bli så poppis om man använder en konservöppnare på de äldre fordonen i vagnparken ;) Dock blir det lite svalare med kors och tvärdrag :)

Vart ligger den platsen du syftar på, där du såg dessa öppna bussar?

/Fredde

homer

Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2007, 21:15:50 PM
Vart ligger den platsen du syftar på,

Han skrev ju busskyrkogård, kan alltså bara ha varit någon av Swebus depåer *MOHAHAHA*

Jonatan

Citat från: homer skrivet 16 augusti 2007, 21:28:05 PM
Han skrev ju busskyrkogård, kan alltså bara ha varit någon av Swebus depåer *MOHAHAHA*

Haha, fanns visserligen ett par gamla Swebus-vagnar där men jag var på AB Demonteringar i Hölö.

La precis upp några bilder här http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2887.msg19495;topicseen#msg19495 / J

MGA

Ska fixa en bättre skyltning nästa gång du fotar mig.  ;)
Måste säga att just 4458 gick väldigt bra och kört alla utom 4459 nu.
Och alla går mycket bra. Trevligt få köra lite annant än bara B12MA.
///
MGA

Jonas Strömblad

Citat från: Fredde_J skrivet 16 augusti 2007, 19:12:58 PM

/Fredde

De där bussarna som är byggda för AC, dvs nästan obefintlig ventilation och inga öppningsbara fönster men där man sedan snålat in på själva AC-aggregatet är vansinniga att köra med på sommaren. Det blir verkligen olidligt varmt! Märkligt av SL att år 2007 inte kräva AC i hela bussen för, lika märkligt av tillverkaren dvs Volvo i Säffle att överhuvudtaget erbjuda en sådan buss till försäljning, och sist men inte minst märkligt att bussbolagen köper in sådant skräp!
/J

Fredde

Ja jo... När det börjar krypa upp emot 40 grader på förarplats är det inte så kul precis. Men när det är igång och funkar som det ska är det perfekt.

Är dock ingen tekniker så om det är aggregaten som är små eller varför det egentligen pajar ska jag låta vara osagt.

/Fredde

Jonatan

Citat från: MGA skrivet 17 augusti 2007, 12:38:07 PM
Ska fixa en bättre skyltning nästa gång du fotar mig.  ;)
Måste säga att just 4458 gick väldigt bra och kört alla utom 4459 nu.
Och alla går mycket bra. Trevligt få köra lite annant än bara B12MA.
///
MGA

Kör du pendeltågsersättning i helgen? Om vi syns får vi snacka lite.

44**-vagnarna har jag tröttnat lite på. När de går bra är de helt ok faktiskt. Dock har vissa strulat lite från och till ibland. Alltid kul med lite omväxlande vagnar. Vi har exempelvis fått några Scania-kortvagnar bland annat. Ska bli kul att testa. / J

Jonatan

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 augusti 2007, 14:19:44 PM
De där bussarna som är byggda för AC, dvs nästan obefintlig ventilation och inga öppningsbara fönster men där man sedan snålat in på själva AC-aggregatet är vansinniga att köra med på sommaren. Det blir verkligen olidligt varmt! Märkligt av SL att år 2007 inte kräva AC i hela bussen för, lika märkligt av tillverkaren dvs Volvo i Säffle att överhuvudtaget erbjuda en sådan buss till försäljning, och sist men inte minst märkligt att bussbolagen köper in sådant skräp!
/J

Håller med helt och hållet. Riktigt dåligt att experimentera med AC istället för att slänga in i hela bussen.

Citat från: Fredde_J skrivet 17 augusti 2007, 15:35:08 PM
Ja jo... När det börjar krypa upp emot 40 grader på förarplats är det inte så kul precis. Men när det är igång och funkar som det ska är det perfekt.

Är dock ingen tekniker så om det är aggregaten som är små eller varför det egentligen pajar ska jag låta vara osagt.

/Fredde

Jag tror att i de första B9S var aggregaten för svaga och med för dåligt utblås på förarplats. Med en stoor framruta och gassande sol blir det varmt. Att de pajar beror nog på en kombination av dålig kvalitet, öppna takluckor och att vissa har ställts på 18 grader (trots rekomendation om lägst 21) i tron om att det blir kallare (det borde ju faktiskt spärrats för övrigt, göra det omöjligt att ställa ner under 21). / Jonatan

Karsten

Fredde! 6464 finns inte hos NV. Vad det är för en buss överlåter jag åt andra.
Idag erbjöd jag mig att inte ta ut 6083 vilket var det som var tursatt åt mig, just pga att de är så vidriga om AC inte funkar. Jag bad att få köra ett "lik" i stället, och tilldelades 3865. Det har gnällt mycket på denna buss, men det var ett par år sedan. Nu gick den som en kanon, pigg och glad samt med underbara bromsar så det nästan gick att köra "roslagsbanemjukt" med den. Mums!

I morgon väntar nästan heldag i kortvagn, full av märkliga tomkörningar. Bryggbackning i Boda väntar.. :D